NeZZeR skrev:
Hej! Har sedan en tid tillbaka haft en 12" Newsoundbas (300W) på ett Tvåkanaligt Hollywood HSL steg 400W. Detta har funkat bra men hungrig vill ha mer än en portion!
Jag tog och införskaffade mig två extra lågnivå kablar (5m lite överdrivet men 3 är för lite) och lite mindre pluskablage för att fördela den något fetare plus och minuskabeln.
Glad i hågen skruvade jag isär inredningen och lade dit två(2) högtalarkablar till framhögtalarna samt de två nya lågnivåkablarna (totalt tre nu). Sen löder jag ihop orginalkablarna med de nya högtalarkablarna och lite krympslang på det.
Jag kopplar det tvåkanaliga steget i SUB och mitt fyrkanaliga steg får bli kopplat i FRONT, högtalarna sätts i varsin kanal på det fyrkanaliga.(Jag kopplar även den sista lågnivå kabeln i fyrkanaliga steget för att sedan förstärka bagagehögtalarna.
Med bilen avstängd susar det lite , inte mycket men irriterande. Vid start hör man tydliga generatorn, beroende på varv osv. Av en ren händelse slet jag ut den oanvända lågnivån och vips så blev generatorljudet markant mindre. Men finns där i bakgrunden som en ond ande.
Vad kan vara fel?
Jag använder en 35mm2 pluskabel fram till en sockerbit model jättestor som fördelar ström till de båda stegen med varsin 8mm2 kabel
Samma sak för minus, Den är jordad på en bult i reservhjulsbaljan där jag skrapat plåtrent.
Finns det smartare sätt att förstärka framsystemen? Vad har jag missat ?