2968
Sök

ena torkaren hängt sig..(volvo 850)

467 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#1
Hej.

Eftersom d mesta folket här e glada o hjälpsamma tänkte ja be om lite hjälp.

Ena torkaren till framlyset på min 850 glt har blivit helt flippad.

Det började för en vecka sen ungefär. När ja kom ner i garaget o starta bilfan så drog höger torkare till lyset igång o gick tills ja stängde av bilen. starta o stängde av ett par gånger tills den inte gick mer. gick ut o kolla lite, o såg då att den stannar uppe. (alltså inte nere som den andra). plus att den går åt fel håll.den har alltså hoppat ur läget på nåt vis. Sen körde jag en sväng o när ja drog på spolningen så startar dom precis som dom ska, men den högra bara fortsätter tills man stänger av bilen...

O nu verkar den ha blivit helt flippad. Så fort jag startar bilfan så sätter den jäveln igång..utan att jag gjort något?.. Ibland så startar den inte..men ibland gör den d?
VAD E FELET? e d bilia-verkstad som gäller eller?

Blir såå tröööööött..Sålde kadetten för o slippa alla sånna jävla problem, Onu börjar denna bilen oxå o spela fan...
Senast redigerat av Hoffmeister2 (19 mars 2007)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

467 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#2
Hallå...någon som känner igen eller vet vad som e fel?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
19 mars 2007
#3
Slå bilia en signal.. kostar inte många öre och du får svar på tal.

Hoffmeister2 skrev:
Blir såå tröööööött..Sålde kadetten för o slippa alla sånna jävla problem, Onu börjar denna bilen oxå o spela fan...
Du fick den väl rätt billigt om jag inte minns fel från en annan tråd? wink Håll ut, antagligen inte allt för dyrt fixat. Hör med en billigare verkstad annars.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

467 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#4
hehe..så du kom ihåg att ja fick den billigt..där ser man..ögonen på sig.

Men bilia..svarar dom va felet e om man ringer? Dom kommer väl säga att ja ska lämna bilen, så kostar det ett par hundra bara för att dom ska konstatera felet..sen kostar d ytterligare en tusing o laga..?  Funkar d inte så, eller e ja fel ute?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
19 mars 2007
#5
Hoffmeister2 skrev:
hehe..så du kom ihåg att ja fick den billigt..där ser man..ögonen på sig.

Men bilia..svarar dom va felet e om man ringer? Dom kommer väl säga att ja ska lämna bilen, så kostar det ett par hundra bara för att dom ska konstatera felet..sen kostar d ytterligare en tusing o laga..?  Funkar d inte så, eller e ja fel ute?
Med lite tur så har någon annan råkat ut för samma problem som dig tidigare och de kanske vet var problemet sitter. Mitt tips är nog att du inte bara ringer dem utan ring runt lite till olika ställen och förklara problemet.. om flera har ungefär likadan lösning, så ta kanske inte den dyraste märkesverkstaden. Har hört att om man t. ex kopplar bilstereon fel, så kan blinkersen sätta igång sporadiskt.. men bara ett rykte som sagt och din torkare spökar ju på ungefär "samma" sätt. Har du gjort nått med elen på sistone?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Servicetekniker
235 Inlägg
19 mars 2007
#6
Tyvär så är nog torkarmotorn kass och den kostar mellan 2000-3000 spen att byta. Hade jag varigt du så hade jag koplat ur kontaktstycket till motorn och losat torkararmen och satt tillbaka den i nedreläget.
Det är ganska vanligt att dom pajjar tyvär.

mvh ralle

Team Chevy740

467 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#7
nej har inte rört elen..

Så du tror att den e kass.? Men då borde den ju inte funka alls, eller?

va menar du med att sätta tilbaka den i nedre läget? Har inte sett hur det ser ut där bakom..verkar ju jävlit trångt iaf...Hur gör man lättast föt att nå motorn?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Fotograf
1 319 Inlägg
20 mars 2007
#8
då får du ta ur lysena om du ska bort med torkar motorn. ta bort torkararmarna och motorerna mkt snyggare så..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

143 Inlägg
20 mars 2007
#9
samma sak på föräldrarnas 850. ena torkaren får spel då och då...då brukar jag bara ta tag hårt i den så ger den sej smile


9 Inlägg
20 mars 2007
#10
pulk skrev:
samma sak på föräldrarnas 850. ena torkaren får spel då och då...då brukar jag bara ta tag hårt i den så ger den sej:)
haha:)

OT: _ralle_ har nog rätt i det !

467 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#11
haha...jo d e ju ett sätt...då pajar motorn definitivt.

På bilia sa han att d skulle kosta drygt 3 papp o byta motorn...men så mycket e dom inte värda...Annars kunde ja bara dra ur kontakten till dom o låta dom va, Enklast o billigast=) Eventuellt plocka bort dom helt senare, säkert snyggare så som sagt.
Men e d någon här som skulle kunna lägga upp en bild så ja vet vikken kontakt ja ska dra ur..d finns ju ett par där bakom, vill ju inte förstöra nåt annat.

Någon?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

13 Inlägg
20 mars 2007
#12
Hmmm.. 3000 spänn.. de måste vara galna? Sålde mina för 200 spänn och det var bara att slita ur lyktorna och dra bort spolarslangen ifrån motorerna, byta den blåa (min var blå iaf)t-korsningen mot en rak (10 spänn ute på volvo) (där spolarslangarna går ihop, ifrån spolarvätskeburken) så att det inte sprutar fritt.  Sen är det bara att ruckla och pilla och sen går de lös. Om du vill ta bort de alltså? smile

Kontakten är bara att slita ur och låta hänga lös, den går in i motorerna ganska synligt, finns bara en.

Ska posta en bild snart, vänta lite

I Australien snurrar vattnet åt andra hållet

13 Inlägg
20 mars 2007
#13

I Australien snurrar vattnet åt andra hållet

467 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#14
sjyst...bild e guld=)

Dom skulle ha 3000 för o byta motorn...
Men plockar man ur kontakten o tar bort motorn o hela skiten..pumpar den ännu ut spolarvätska då när man spolar???

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

13 Inlägg
20 mars 2007
#15
Öh, inte om du byter t-korset eller bara pluggar igen den med nåt som sitter, utan att täppa igen upp till vindrutan. För om man drar ur slangen bara ifrån motorn, så är det ju öppet där och då kommer det att åka ut där också.

Jag provade med allt möjligt men det var lättast att bara byta korset mot ett rakt. finns ute på volvo. Artikelnummer 1304944, 19,50:- när jag köpte det smile

I Australien snurrar vattnet åt andra hållet

467 Inlägg
20 mars 2007
Trådstartare
#16
du menar korset som delar spolarvätskan till vindrutan o lyktorna då va?

Är det den där vita kontakten i mitten lykthuset som ska dras bort?
Senast redigerat av Hoffmeister2 (20 mars 2007)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.


Sök