3626
Sök

Lär en nybörjare koppla sina högtalare

9 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
Hej jag är nybörjare inom det här med billjud. Och jag undrade om du kunde förklara hur det går till att koppla sina högtalare i bilen. T.ex till min baslåda i bagaget.

Jag vet ju att man drar en kabel från batteriet till slutsteget och sen vidare till baslådan. Men hur är det kopplat så att ljudet kommer dit från stereon i bilen? Tacksam för all hjälp en nybörjare kan få. Ps. Ha lite överseende med att jag är nybörjare. MvH Maestro

"I think the easiest way to lose something is to want it really bad"
Zach Braff a.k.a John Dorian

Proffs
222 Inlägg
23 mars 2007
om du köper ett ström paket så får du alla kablar du behöver!

ljudet går i RCA kablar..sen en signalkabel så att steget slås på när du knäpper på din cd.

finns oftast instruktioner till om man köper steg

410 Inlägg
23 mars 2007
Oftast när man köper ett strömpaket så är remote kabeln (som slår på slutsteget när stereon är på) av halvkass kvalitet. De brukar ha skit kontakter i båda ändarna, det är inget större problem men den sidan som ska kopplas till stereon kan behöva löddning för att ligga på bra. Sen kan det vara värt att kolla vart lågnivå utgången ligger placerad på din stereo. Hade inga problem med min stereo när den var monterad i en Audi 100 för det finns gott om plats bakom stereon men i Skoda Fabia så sitter det en ram bakom gör att kablarna ligger emot och stereon sticker ut cirka 2 cm hade lågnivå utgångarna suttit lite mer till höger eller längre ner så hade stereon suttit som den ska. värt att tänka på. Du behöver också en jordkabel som ska fästas 0,5 meter från steget (oftast) då kan du kolla om du kan fästa den till samma bult som bakstolarna eller om du har en lampa i bagaget så brukar det finnas en jord i närheten som du kan fästa din kabel på.

96 Inlägg
23 mars 2007
Maestro skrev:
Hej jag är nybörjare inom det här med billjud. Och jag undrade om du kunde förklara hur det går till att koppla sina högtalare i bilen. T.ex till min baslåda i bagaget.

Jag vet ju att man drar en kabel från batteriet till slutsteget och sen vidare till baslådan. Men hur är det kopplat så att ljudet kommer dit från stereon i bilen? Tacksam för all hjälp en nybörjare kan få. Ps. Ha lite överseende med att jag är nybörjare. MvH Maestro

Eftersom du skriver nybörjare, så notera:
Säkringen från batteriet MÅSTE sitta MAX 30 "sladd-centimeter" från pluspolen enl försäkringsbolagen.

=================
Knowledge is useless, unless no one know that you know what you knows...
=================

9 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
Tack så mycket för alla svar:) Men forsätt gärna komma med hjälp! Det är jag otroligt tacksam för.

"I think the easiest way to lose something is to want it really bad"
Zach Braff a.k.a John Dorian

Sök