3781
Sök

Mercedes 190 2,5 D stannar inte på nyckel?

210 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Hej!

håller på att fixa vinterbilen inför besiktning.

Största problemet som ja verkligen inte får nån ordning på är att ja inte kan stänga av bilen på nyckeln.

har förstått att de handlar om vakuum, men hur kollar ja om de är i tändningslåset eller någon annanstans som de läcker eller kanske inte ens sitter någon slang där det ska?

Kom med alla tips och idéer ni har smile

Tack så länge (:

Mercedes
63 Inlägg
2 december 2012
stoppen behöver inte funka på bes.. sånt ger dom ingen 2a på jämt så du vet smile

"Riktiga män luktar diesel"

210 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
d00m_ skrev:
stoppen behöver inte funka på bes.. sånt ger dom ingen 2a på jämt så du vet smile

är du säker?

alltså, ja kan ju döda motorn genom att släppa kopplingen sakta, med växel i samtidigt som ja bromsar
och stoppen funkar, den vid pumpen om man skulle vilja lyfta huven varje gång wink

men man behöver alltså inte kunna stänga av bilen med nyckeln? smile

193 Inlägg
2 december 2012
Stoppen ska sitta på pumpen, kan ju faktiskt va så enkelt att vacumslangen där har hoppat av. vissa pumpar har även en nöd avstängning direkt på pumpen

Edit: såg att du hade hittat nöddödaren cool
Senast redigerat av Holmstrom1 (2 december 2012)

210 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Holmstrom1 skrev:
Stoppen ska sitta på pumpen, kan ju faktiskt va så enkelt att vacumslangen där har hoppat av. vissa pumpar har även en nöd avstängning direkt på pumpen

ja nöddödaren vet ja vart den är, mitt på pumpen typ tongue

lite halvsvårt att se bra, men alla slangar vid pumpen verkar sitta fast iaf.

193 Inlägg
2 december 2012
Slangen måste knasa någonstans, veckad eller kanske bara har hoppat av.
andreasliljemark skrev:
Holmstrom1 skrev:

ja nöddödaren vet ja vart den är, mitt på pumpen typ tongue

lite halvsvårt att se bra, men alla slangar vid pumpen verkar sitta fast iaf.

210 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
ja de borde ju va så.

men dom ja sett verkar okej, och sitta där dom ska.

lurar på om de är tändningslåset hmm

193 Inlägg
2 december 2012
Har du följt alla slangar då ? hela vägen ? Tänk även på om du ska byta tändningslås så finns det olika om de är en automat eller manuell, jag skulle tippa på att de är slangen som strulat sig någonstans.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 december 2012
Sitter som en vacumklocka på pumpen du ser den tydligt om du kikar ner ve insuget. Standard att den pajjar på merca dieslar. Har varit det felet på 6 av mina 124or

210 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:
Sitter som en vacumklocka på pumpen du ser den tydligt om du kikar ner ve insuget. Standard att den pajjar på merca dieslar. Har varit det felet på 6 av mina 124or

sett den klockan, finns den att köpa? wink

eller går de att typ tvätta/blåsa rent o de funkar tror du? smile

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 december 2012
andreasliljemark skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Ja för några hundra på mercedes. Har för mig mekonomen har dom me. Kolla me mbsca shopen dom kan ha. Nja den jag provade funkade inte när jag blåste rent den

210 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:
andreasliljemark skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Ja för några hundra på mercedes. Har för mig mekonomen har dom me. Kolla me mbsca shopen dom kan ha. Nja den jag provade funkade inte när jag blåste rent den

okej, för imorrn tänkte ja prova sätta en slang på klockan, (sitter redan en där, men inte 100 på att den är helt ok, då de är svårt att följa den hela vägen till tändningslåset) suga i den slangen, dör motorn då funkar vel klockan, men inte tändningslåset? eller tänker ja fel nu?

och om motorn dör då, då drar ja en ny slang från klockan till tändningslåset.

ja såg att de va 2 slangar bakom tändningslåset, du råkar inte veta vilken som går till klockan?
annars får ja prova tongue

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 december 2012
andreasliljemark skrev:
Team-Adolfsson skrev:
andreasliljemark skrev:

okej, för imorrn tänkte ja prova sätta en slang på klockan, (sitter redan en där, men inte 100 på att den är helt ok, då de är svårt att följa den hela vägen till tändningslåset) suga i den slangen, dör motorn då funkar vel klockan, men inte tändningslåset? eller tänker ja fel nu?

ja såg att de va 2 slangar bakom tändningslåset, du råkar inte veta vilken som går till klockan?

Minns inte redigt hur de där funkade. Har för mig att slangarna som hår te låset stryps när man stänger av bilen o då när vacumet stryps för bilen. Men ej helt 100 på det. Men det e ju bärt o testa det iaf. Jag har aldrig vart me om att låset pajjat på de viset. De som brukar hända me merca lås e att de inte går vrida på dom. Får ursäkta stavningen sitter o skriver på iphonen :p

210 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:
andreasliljemark skrev:
Team-Adolfsson skrev:

Minns inte redigt hur de där funkade. Har för mig att slangarna som hår te låset stryps när man stänger av bilen o då när vacumet stryps för bilen. Men ej helt 100 på det. Men det e ju bärt o testa det iaf. Jag har aldrig vart me om att låset pajjat på de viset. De som brukar hända me merca lås e att de inte går vrida på dom. Får ursäkta stavningen sitter o skriver på iphonen :p

haha okej (:

men nyckeln går hur fint som helst iaf, så då verkar de ju va klockan under insuget.

Ska kolla på de imorrn, tack för all hjälp smile

210 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Faan, köpte ny vakumklocka idag, 500spänn på merca

Ändå funkar de eaan inte sad

Bytte klockan, är helt säker på att den sitter rätt, för om ja sätter på en lös
Slang på klockan, och suger i andra änden på slangen, så åker
Nödstoppen ner och motorn stannar.

Har även provat att dra en ny slang mellan nya klockan, och först ena, se
andra anslutningen bakom tändningslåset, helt utan resultat.
Kan vrida nyckeln till läge 0 (noll) helt obehindrat och ta ut den u
tändningslåset men motorn bara knackar vidare sad

Fhnns det nån med fler förslag på vad ja kan testa?

Sök