2201
Sök

SRS-lampan tänd på en Saab 9000

1 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har en Saab 9000 CSE -93a och idag tände sig SRS-lampan. Den har varit tänd förut, men vi fick släckt den för ungefär ett halvår sen. Den tände sig helt utan anledning nu igen och jag undrar om airbagen verkligen inte fungerar, eller om det bara är lampan som har fått fnatt? och varför tänder den sig bara sådär?
Jag vet att lampan måste vara släckt för besiktningen, men det är långt kvar tills dess.

Mvh Erica

6 668 Inlägg
21 augusti 2012
Tänds vid fel i system.

Kan vara släpring, glapp kontakt eller komponent fel..

Om en lampa "bara får fnatt" sådär utan liggande felkod i systemet är det antingen jordfel annars styrdonet.

De/Dem

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 augusti 2012
Med stor sannolikhet så är det kontaktrullen till ratten som är kass.

Antingen kan man köpa en ny på saab för någon tusing eller så kan man chansa och köpa en som kanske funkar på skroten. Att sen byta den är skitenkelt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 958 Inlägg
21 augusti 2012
Skulle med stor säkerhet säga att Coilspringen aka kontaktrullen har gett upp på din bil. Den sitter bakom ratten. Så du behöver ha loss airbagen på ratten och sen demontera själva ratten. Sen så har du coilspringen framme.

//Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

175 Inlägg
8 januari 2013
min Saab 9000 har haft SRS lampan lysande många år, men nu fick jag anmärkning på besiktningen. Enligt Haynes så betyder blinkande SRS lampa att det finns felkoder lagrade, och fast sken att man varit med om en krock som utlöst SRS. JAg har förvisso varit med om en krock, men den var så lätt att krockkudden inte löste ut.

några frågor till någon som vet:

1. Kan SRS ändå vara utlöst med bara bältessträckarna?
2. Om inte, kan man anta att SRS boxen är trasig, eftersom lampan annars skulle ha blinkat?
3. Om man åker till SAAB verkstad, var kopplar de in sig för att återställa efter krock, måste de frigöra boxen?
4. Kan man själv återställa krockutlösning?

Ovan så skrivs att det kan vara släpringar mm, men då skulle väl lampan blinka och inte lysa?

1 958 Inlägg
9 januari 2013
Roaster skrev:
1. Kan SRS ändå vara utlöst med bara bältessträckarna?
2. Om inte, kan man anta att SRS boxen är trasig, eftersom lampan annars skulle ha blinkat?
3. Om man åker till SAAB verkstad, var kopplar de in sig för att återställa efter krock, måste de frigöra boxen?
4. Kan man själv återställa krockutlösning?

1: Svar Ja. Kommer inte ihåg vid vilken hastighet krockkuddarna löser ut. Men kan bli så att bara sträckarna löses ut.

2: SRS styrdonet på de nyare bilarna går bara sönder då de inte har fått sitt vattenskydd monterat. Styrdonet går väldigt sällan sönder. Kan hända men väldigt sällan.

3: SAAB verkstad går in med ett diagnosverktyg som heter Tech2 alt ISAT( tror inte många har den kvar). Dock är det en 9000 upp till 1991 så funkar det inte med ISAT eller Tech2 utan man måste ha en speciell felkodutläsare.

4: Om du har en Tech2 eller ISAT, så svar ja. Annars så kan man inte göra detta själv.

Så min råd är att åka och få dina felkoder utlästa, så kan du få en hint om vart felet ligger.

Mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

175 Inlägg
9 januari 2013
1000 tack!

jag såg i ett annat forum att man kan få problem om man tar bort handskfacket och samtidigt slår på spänningen (för att ett motstånd som indikerar att det inte finns krockkudd där kopplas bort då) vilket jag vet att jag har gjort.

Så jag får kolla så jag hittar det motståndet och kolla att jag fick tillbaka det och sedan kolla felkoderna.

280 Inlägg
9 januari 2013
Roaster skrev:
1000 tack!

jag såg i ett annat forum att man kan få problem om man tar bort handskfacket och samtidigt slår på spänningen (för att ett motstånd som indikerar att det inte finns krockkudd där kopplas bort då) vilket jag vet att jag har gjort.

Så jag får kolla så jag hittar det motståndet och kolla att jag fick tillbaka det och sedan kolla felkoderna.

Låter mindre troligt dock, såvida inte någon pillar med säkringarna med tändningen på.

/Fredrik

55 Inlägg
9 januari 2013
jag pillade med 2 stycken slutsteg när tändningen va igång... dumt som fan !!!.

då började srs lampan lysa.. 

kan man ha sån tur att de bara är att släcka den ?

6 668 Inlägg
10 januari 2013
Allt som inte är fel går att släcka.

De/Dem

55 Inlägg
10 januari 2013
Malheus skrev:
Allt som inte är fel går att släcka.

hoppas på det bästa då smile

Sök