3020
Sök

Få bort asfallt på bilen!

Avstängd
1 714 Inlägg
29 januari 2013
marcus0510 skrev:
Constantine skrev:
marcus0510 skrev:

Fast den där asfaltsfläcken sätter sig ju ganska fint i leran sen, gnugga en lera full med asfalt är inget jag skulle göra. Lera är inte till för att ta bort asfaltsfläckar. Det kan användas för att ta bort flygrost UNDER asfaltsprickarna.
Asfaltsprickar tas bort med avfettning, ev. en liten nagel då och då.

Men man gnuggar inte leran, precis som jag skrev. Man drar den upp och ned alternativ sida till sida, sedan använder man inte leran till hela bilen utan endast där fläckarna finns, dessutom åker asfaltsbiten in i leran så det blir ingen direkt hård yta som man gnuggar med. Gör man rätt så blir det verkligen ingen defekt på lacken.

Jag tror du har missuppfattat lerans användningsområde.

Lera används för att ta bort lätta ojämnheter i lacken innan polering. Det vill säga om lacken är sträv, så kör du lera över hela bilen för att få en halare och lättare lack att polera.

Det låter inte bättre att asfaltsbiten åker in i leran. Sett många som använder lera till att ta bort asfalt, tar inte många tvättar innan dom är helt svarta. Självklart får man göra så, fritt land. Men jag tycker inte man ska sitta och rekommendera folk att använda saker på fel sätt smile Avfettning/syra funkar, så varför inte använda det cool

Och vad är det man gör när man tar bort ojämnheterna som du kallar det?
Man avlägsnar asfaltsprickar och andra kontamineringar ja, precis.

243 Inlägg
31 januari 2013
Emilius skrev:
marcus0510 skrev:
Constantine skrev:

Men man gnuggar inte leran, precis som jag skrev. Man drar den upp och ned alternativ sida till sida, sedan använder man inte leran till hela bilen utan endast där fläckarna finns, dessutom åker asfaltsbiten in i leran så det blir ingen direkt hård yta som man gnuggar med. Gör man rätt så blir det verkligen ingen defekt på lacken.

Jag tror du har missuppfattat lerans användningsområde.

Lera används för att ta bort lätta ojämnheter i lacken innan polering. Det vill säga om lacken är sträv, så kör du lera över hela bilen för att få en halare och lättare lack att polera.

Det låter inte bättre att asfaltsbiten åker in i leran. Sett många som använder lera till att ta bort asfalt, tar inte många tvättar innan dom är helt svarta. Självklart får man göra så, fritt land. Men jag tycker inte man ska sitta och rekommendera folk att använda saker på fel sätt smile Avfettning/syra funkar, så varför inte använda det cool

Och vad är det man gör när man tar bort ojämnheterna som du kallar det?
Man avlägsnar asfaltsprickar och andra kontamineringar ja, precis.

Det har du så rätt i hetsiga unge man.

Asfaltsprickar med avfettning och ex. andra kontamineringar med lera eller annat smile

Avstängd
1 714 Inlägg
31 januari 2013
Leran går alltid att tvättas under tiden man använder den, och enligt mig är det en absolut nödvändighet.

Sök