3042
Sök

Hur få ut avbruten bult/pinnbult?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 maj 2012
Att göra nåt i den position och vinkel som dom flänsarna sitter är inte lätt. Jag hade tagit loss hela grenröret från motorn (dom bultarna brukas lossa lätt) o sen svetsat på muttrar på dom trasiga bultarna i flänsen för att sen kunna få loss dom.

Ellse så köper du headers wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

13 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Nico: finns plats på baksidan att sätta dit så det ska inte vara något problem.

Henke_99: Vill helst inte ta bort grenröret då det känns som att de bultarna inte kommer vilja sammarbeta. Nu har jag ju inte meckat så mycket 350 förut så jag vet inte om de brukar vara snälla tongue . Försöker att borra ett tag till tror jag. Men nya headers låter dock lockande big_smile .

Börjar likna en projekttråd detta..
Vi hade en borr hemma som fungerade. Den klarade en bult sen skar den. Vi kylde den med överdrivet mycket olja men det kanske rann undan eller något, kan också varit att vi körde lite stort vi hade bara en 10mm borr. Nu är iaf 1 av 6 borta roll . Men efter det stack vi iväg och köpte lite nya borr.

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178077/178077-cef4a0c74b205c0307e9c22fb0b4d7ab.jpg

Får se om dem funkar, annars ska farsan kolla på sitt jobb om det finns något bättre.
Fortsätter uppdatera om ni vill..

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 maj 2012
Jag bytte till headers på min 350 o alla dom bultarna som håller grenrören på motorn släppte snällt. däremot inte y-rörets bultar precis som du erfarit... kapade bara av det röret med vinkelslipen när dom inte ville.

197 Inlägg
6 maj 2012
Headgasket, får jag fråga var du fick tag i dessa borr? Känner inte igen förpackningen.

Synd att headers är så dyrt, i mitt hemstad finns det en självplock med 3500 bilar, dom hittar garanterad beg headers och de kostar där bara 108 kronor/sida. Undrar hur många V8are som sitter hem och läser det nu och dreglar. hehe  Det är faktiskt ganska vanligt att man hittar nya headers/holley förgasare mm där, det är typiskt att nån idiot köpte ny, installerade på sin Trans-Camaro, sen krokade bilen vid första provkörning.

Jag är den typ av människa som kan vandra runt på Biltema under 3 timmar och fundera om "den där" skulle passa till en annan användning. Och så kom jag på att det kanske finns en lösning till din avgasproblem.

Vet inte vad storleken är, men Biltema säljer 3st olika "fläns till avgassystem" som är 3-delad. Om storleken passar då borde du kunna kapa bort öronen på bilen med en vinkelslip och sätta fast Biltemas flänsen istället och då kan du skita i att försöka borra, svetsa, svärdömma situationen, osv

Biltemakatalogen sidan 139, artikelnummer 98-009, 98-016, 98-015.

Förstör att du inte tänker vara med i en "avgas skönhetstävling"! Kan det vara lösningen för dig?

Ps: Troligtvis inte bara Biltema som säljer flänssats....  Men de är helgöppet och har "självplock". Du kan även "låna" ett måttband om du glömmer bort.
Senast redigerat av AutoCool (6 maj 2012)

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

509 Inlägg
6 maj 2012
Funkar nog inte med dessa biltema grejor.

197 Inlägg
6 maj 2012
Nico-the-kid skrev:
Funkar nog inte med dessa biltema grejor.

Är dom för liten?Varför int?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 maj 2012
För att kunna svetsa på en ny fläns så måste han plocka loss grenröret från bilen. Och har han väl gjort det så är det inga större problem att svetsa på muttrar på dom befintliga bultarna o sen bara skruva ur dom.

För övrigt är ju originalgrenrören i gjutjärn, o det är inte säkert att dom gillar att man svetsar dit en ny fläns.

197 Inlägg
6 maj 2012
Men är inte Biltemas grejer delad för att den skulle kunna sitta på baksidan av originalflänsen?  Om man kapar bort "öronen" på originalflänsen och Biltemagrejen sitter kakom flänsen då finns det 3st bultar  Tror inte trådskapare har skrivit att han ens har svetsmaskin.

Jag förstår vad du menar att ta bort hela grenröret, det är bäst. Då kan man även svetsa fast nya (hur säger man STUDS på svenska?) mot dom gamla som INTE är gjutjärn.  Men om det INTE går att ta bort grenröret utan att flera bultar går av så blir det ännu värre för honom.

197 Inlägg
6 maj 2012
Menade såklart att Biltemas repsats skulle sitta BAKOM originalflänsen, inte kakom. Kolla på den så ser du.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … tem-98009/

Men den kanske är för små, jag tror att Chevyflänsen är 3 tums.

13 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Tack för alla svar!
Det är inte 3 tum där tror det är 2,5 tum eller något( y-röret går ihop till 3tum). Svets finns hemma. Biltema grejen verkar rätt så intressant, om rören klarar svetsning vill säga.
Borrarna är köpta på K-rauta men hoppas att de funkar ändå, annars kanske jag åker till järnia eller vad det heter i bålsta och kollar.
Mycket strul för att byta Rear Main seal...
Om man ändå måste ta bort grenrören köper jag hellre nya headers i så fall.
Får se hur det går. Hoppet är det sista som överger människan tongue

197 Inlägg
6 maj 2012
Får jag fråga vad kostade borren hos K-Rauta? Finns inte hos Järnia i Bålsta, de har bara vanliga Bosch men de kan självklart beställa. Gillar Järnia för övrigt, personalen är erfaren och hjälpsamt.

13 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
6mm borren kostade 55kr och 10mm borren 109kr.
Idag blev det 2 hål till så har 3 av 6 hål nu iaf. Känns inte helt hopplöst. Men delarna som jag har beställt har inte skickats i från usa än så jag kan gott borra ett tag till tongue .
Blev även en båt tur i det fina vädret.

197 Inlägg
7 maj 2012
Kul!  Alltid skönt med en liten båt tur..

http://www.youtube.com/watch?v=FA6kK2FifPQ

283 Inlägg
13 februari 2013
lånar tråden lite då ag oxå har problem med en avdragen pinnbult i en aluminiumtopp..
Jag borrade först och testade med en svinpitt.. detta funkade inte, så jag slog i ett torxbitts som fick bra fäste i pinnbulten, jag värmde toppen ordentligt runt om innan jag testade.. då brast bitsen... så nu sitter både pinnbult och ett brustet bits där. Pinnbulten är ca 3mm in i toppen.

Någon som har något bra förslag? Svetsa?
Tacksam för svar! Mvh Björn

...

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
13 februari 2013
Kan du inte slå in bitset längre in i bulten så har du minst ett nytt försök?
Sen finns det på marknaden bultutdragarsystem som inte expanderar bulten, det vore kanske den bästa lösningen.
megastreetracer skrev:
lånar tråden lite då ag oxå har problem med en avdragen pinnbult i en aluminiumtopp..
Jag borrade först och testade med en svinpitt.. detta funkade inte, så jag slog i ett torxbitts som fick bra fäste i pinnbulten, jag värmde toppen ordentligt runt om innan jag testade.. då brast bitsen... så nu sitter både pinnbult och ett brustet bits där. Pinnbulten är ca 3mm in i toppen.

Någon som har något bra förslag? Svetsa?
Tacksam för svar! Mvh Björn

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

Sök