2160
Sök

Köpråd: Mercedes C180 Esprit

11 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#1
Tjenare!

Vad tror ni om denna bilen som en första-bil?

http://www.blocket.se/dalarna/Mercedes_ … =6&w=1

Är Mercedes C180 hållbara bilar? Tänker mest på miltalet och automatlådan då, om den brukar krångla eller så.

Jag tar också jättegärna emot tips på vad man ska kolla på med en sån här bil!

Mvh
Marcusk

5 119 Inlägg
2 april 2013
#2
jag tycker c-klassen är en trevlig bil. mamma hade sin i bra många år och åkte över 10000 mil och bytte bara lite slitdelar. min har skött sig bra den med. lådorna tycker jag du inte behöver vara orolig för så länge man sköter dom. min har gått 28k+ och funkar klockrent. dock börja min slira lite på backen men detta löstes med ett oljebyte. kostade ca 2000kr tror jag för filter och olja. orginaldelar så klart.
delarna över lag är ganska billiga. men då kör jag nästan bara orginal delar.
brister då.
rost. det är en merca. kolla trösklar, skärmar, dörrar.
bakvagnen kan bli slingrig. alla bussningar och stag byts för ca 2500kr med delar från ebay.
jag har fått bytt styrleder. ca 300kr styck på mb.
stolarna brukar kunna sjunka i bakkant i stoppningen. kostar ca 2000kr på mb.
har sett att några har drabbats av elfel men vad vettefan.
annars vid en koll på bilen så provkör och pilla å känn som vanligt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 013 Inlägg
2 april 2013
#3
Håller med mb_pucken. Haft flera C-klass.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/89434/389139_rzigqt.jpg

Både motor och låda är "skottsäkra" Rosten tar styggt på dessa dock. Den du länkade till ser mkt fin ut! Förvisso är den hyfsat nybes men utanför period (varför?) så kör du in den för bes efter 1:a maj går den till sept 2014.

De skriver dock inget om servicebok... Varför? Den KAN ha rullat 45000 mil. Du kommer inte och märka någon skillnad. Men allt snack om skruvade mätare på importbilar är lite överdrivet. De brukar oftast ha skruvats av svenskar...

Den ska gå som en liten pansarvagn på vägen och du ska kolla att värme/kyla på bägge sidor i kupé fungerar och att torkaren inte låter som ett tröskverk. Annars inget att invända. All el ska fungera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

11 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#4
Dieselsmurfen skrev:
Håller med mb_pucken. Haft flera C-klass.

Både motor och låda är "skottsäkra" Rosten tar styggt på dessa dock. Den du länkade till ser mkt fin ut! Förvisso är den hyfsat nybes men utanför period (varför?) så kör du in den för bes efter 1:a maj går den till sept 2014.

De skriver dock inget om servicebok... Varför? Den KAN ha rullat 45000 mil. Du kommer inte och märka någon skillnad. Men allt snack om skruvade mätare på importbilar är lite överdrivet. De brukar oftast ha skruvats av svenskar...

Den ska gå som en liten pansarvagn på vägen och du ska kolla att värme/kyla på bägge sidor i kupé fungerar och att torkaren inte låter som ett tröskverk. Annars inget att invända. All el ska fungera.

Ringde precis och frågade lite om den men den verkade inte så intressant. Serviceboken var inte ifylld alls på senaste tiden, då tidigare ägaren servat själv plus att de inte visste när den senast var servad, och så hade den bara vinterdäck (och har inte allt för mycket pengar över till nya fälgar och allt nu under sommaren) Rost också tydligen.

Får hoppas jag hittar någon annan C-Klass, de verkar riktigt fina.
Senast redigerat av Marcus-k (2 april 2013)

Forummoderator
18 013 Inlägg
2 april 2013
#5
Marcus-k skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Håller med mb_pucken. Haft flera C-klass.

Både motor och låda är "skottsäkra" Rosten tar styggt på dessa dock. Den du länkade till ser mkt fin ut! Förvisso är den hyfsat nybes men utanför period (varför?) så kör du in den för bes efter 1:a maj går den till sept 2014.

De skriver dock inget om servicebok... Varför? Den KAN ha rullat 45000 mil. Du kommer inte och märka någon skillnad. Men allt snack om skruvade mätare på importbilar är lite överdrivet. De brukar oftast ha skruvats av svenskar...

Den ska gå som en liten pansarvagn på vägen och du ska kolla att värme/kyla på bägge sidor i kupé fungerar och att torkaren inte låter som ett tröskverk. Annars inget att invända. All el ska fungera.

Ringde precis och frågade lite om den men den verkade inte så intressant. Serviceboken var inte ifylld alls på senaste tiden, då tidigare ägaren servat själv plus att de inte visste när den senast var servad, och så hade den bara vinterdäck (och har inte allt för mycket pengar över till nya fälgar och allt nu under sommaren) Rost också tydligen.

Får hoppas jag hittar någon annan C-Klass, de verkar riktigt fina.

Rost får du räkna med. Frågan är hur mycket? Servicebok är lite klurigt. Om tidigare ägare säger att denna skött bilen så har han ju ingen anledning att ljuga? Olja och filter kostar inte mycket på Biltema.  Vill du ha en rostfri C-klass så får du säkert punga ut med mer pengar. Är budget begränsad är det nog lite tur som gäller. Och att ha pengar hemma och kunna åka på stört om du ser något "fint" objekt.

Har bilen varit välservad innan men kanske rullat 2500 mil efter senaste oljebyte är det ingen katastrof. Bara byta fort... Man får vara lite flexibel i dessa prisklasser. Eller ha tur.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök