1829
Sök

Varför blir det gnistor när jag skruvar dit jordkabeln till slutsteget i bakljusskruven?

JFfoto
4 maj 2013
Trådstartare
#1
Skulle flytta om kablarna lite, och brukar sätta jorden på baklampans skruvar, på en volvo 940.

Men även när jag ska dra åt muttern så blir det gnistor, fast hela ringhylsan ligger emot plåten, minsta lila beröring så blir det gnistor? och jag hatar verkligen el och gnistor, så vill ha lite tips..

dålig jord? men det ligger ju helt plant mot plåten.. och hade ju likadant tidigare utan problem, fast på en annan
skruv då.

1 160 Inlägg
4 maj 2013
#2
ta av +kablen på batteri problem löst

278 Inlägg
4 maj 2013
#3
Kalltkaffe skrev:
Skulle flytta om kablarna lite, och brukar sätta jorden på baklampans skruvar, på en volvo 940.

Men även när jag ska dra åt muttern så blir det gnistor, fast hela ringhylsan ligger emot plåten, minsta lila beröring så blir det gnistor? och jag hatar verkligen el och gnistor, så vill ha lite tips..

dålig jord? men det ligger ju helt plant mot plåten.. och hade ju likadant tidigare utan problem, fast på en annan
skruv då.

Ursäkta OT men du hatar el och har du nästan 1000w xenon ljus på bilen! big_smile

Tillbaka till topic, de kan bli så ibland när du ej skrapat bort lacken på plåten där jorden ligger imot. Testa skrapa lite färg så löser de nog sig. Och att de gnistrar lite är inget onormalt smile

JFfoto
4 maj 2013
Trådstartare
#4
horbybonnen skrev:
ta av +kablen på batteri problem löst

Okejokej smile

Thorseeeen skrev:
Kalltkaffe skrev:
Skulle flytta om kablarna lite, och brukar sätta jorden på baklampans skruvar, på en volvo 940.

Men även när jag ska dra åt muttern så blir det gnistor, fast hela ringhylsan ligger emot plåten, minsta lila beröring så blir det gnistor? och jag hatar verkligen el och gnistor, så vill ha lite tips..

dålig jord? men det ligger ju helt plant mot plåten.. och hade ju likadant tidigare utan problem, fast på en annan
skruv då.

Ursäkta OT men du hatar el och har du nästan 1000w xenon ljus på bilen! big_smile

Tillbaka till topic, de kan bli så ibland när du ej skrapat bort lacken på plåten där jorden ligger imot. Testa skrapa lite färg så löser de nog sig. Och att de gnistrar lite är inget onormalt smile

Haha, jag vet, men det är när de kommer till + och -, typ att sätta dit pluskabeln när det blixtrar är som att
välja mellan blå eller röd kabel när man ska klippa för att desermera en bomb wink typ så känns det.

Men annars vet jag hur man ska koppla och så men smile

Aa okej smile då fortsätter jag att skruva då, tackar :p hah

21 761 Inlägg
4 maj 2013
#5
Ett sånt där ställe är inte en säker jordpunkt. Visst kan det funka, men hela den konstruktionen brukar väl bara vara punktsvetsad i övriga karossen och då är det inte säkert att man kan belasta med höga strömmar utan märkbara spänningsfall.

Att det blixtrar när man ansluter kablar till slutsteg (speciellt lite kraftigare doningar) beror troligen på att nätdelens kondingar laddas upp, men när man väl har skruvat fast kablarna så ska det inte blixtra. En möjlig teori i ditt fall är att det trots allt är dålig kontakt på plåtytan så att nätdelens kondingar bara laddas upp litegrann i taget, men jag är inte alls säker på det. smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 maj 2013
#6
Först och främst så BYT jordpunkt den du har just nu är bland det sämsta du kan använda.

Jorden SKA sitta där det finns tjock plåt/balk, dels för att du inte ska riskera att steget går sönder och dels för att du får ut mer effekt om du har en bra strömkrets.

Anledningen till att det blixtrar är att du har dålig jord.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 maj 2013
#7
Läs denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289
Särskilt under rubriken "Vad som krävs för att få ut spec. effekt"

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

JFfoto
4 maj 2013
Trådstartare
#8
Okej, tackar smile Är det någon som vet vart jag kan sätta jorden i skuffen någonstans då på 940? något bra ställe?

21 761 Inlägg
4 maj 2013
#9
Ett ställe som ska vara pålitligt är bulten för bakre bilbältet, där ska bulten sitta skruvad i en av bilens rambalkar och karossplåten har bra kontakt med övriga delen av bilen. Kolla dock upp så att inte bulten sitter med för få gängor när den skruvas tillbaka med kabelskon under. smile

JFfoto
4 maj 2013
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Ett ställe som ska vara pålitligt är bulten för bakre bilbältet, där ska bulten sitta skruvad i en av bilens rambalkar och karossplåten har bra kontakt med övriga delen av bilen. Kolla dock upp så att inte bulten sitter med för få gängor när den skruvas tillbaka med kabelskon under. smile

Mitten bältet? alltså, bak vid ryggstödsplåten där? har inte så jäkla lång jordkabel, halvmeter kanske :p får väl skaffa nya annars..

21 761 Inlägg
4 maj 2013
#11
Ja, mittenbältet är ett lämpligt ställe. I min 240 satte jag den där.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/968123_l21mhg.jpg

Kom ihåg att slipa helt plåtrent och att jordkabelskon ska sitta direkt mot plåten sedan sätts bältesfästet ovanpå. smile

Avstängd
1 418 Inlägg
4 maj 2013
#12
Kalltkaffe skrev:
Okej, tackar smile Är det någon som vet vart jag kan sätta jorden i skuffen någonstans då på 940? något bra ställe?

lyft mattan och borra ett hål på ett bra ställe sen slipar du plåtrent runt hålet och lägger på lite kopparpasta och drar i en plåtskruv:)

JFfoto
4 maj 2013
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Ja, mittenbältet är ett lämpligt ställe. I min 240 satte jag den där.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/968123_l21mhg.jpg

Kom ihåg att slipa helt plåtrent och att jordkabelskon ska sitta direkt mot plåten sedan sätts bältesfästet ovanpå. smile

Tackar smile

Johan85 skrev:
Kalltkaffe skrev:
Okej, tackar smile Är det någon som vet vart jag kan sätta jorden i skuffen någonstans då på 940? något bra ställe?

lyft mattan och borra ett hål på ett bra ställe sen slipar du plåtrent runt hålet och lägger på lite kopparpasta och drar i en plåtskruv:)

Ja, det funkar ju också smile får se hur jag gör.

JFfoto
4 maj 2013
Trådstartare
#14
Kan väl fråga här samtidigt, angående stereoinställningar..

Har ingen aning om vad man ska ha, visst låter det bättre med vissa inställningar, men vet inte om det är bra för
basarna eller inte, någon som kan hjälpa?

Min setup är:

2 st Kicker comp 12"
Aeroport 4"
Zachry K1200D Slutsteg
20mm2 kabelkit

Huvudenheten är:
Pioneer DEH-P5100U

Och inställningarna är dessa:

Bassboster / 0-6+?
Subwoofer2 / - 0 +
Subwoofer1 / Normal - Reverse

Loudness / Off - Mid
50hz / - 0 +

ASL / Off - On
SLA / - 0 +

HPF / Off - 80Hz
Senast redigerat av Kalltkaffe (4 maj 2013)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
4 maj 2013
#15
Johan85 skrev:
Kalltkaffe skrev:
Okej, tackar smile Är det någon som vet vart jag kan sätta jorden i skuffen någonstans då på 940? något bra ställe?

lyft mattan och borra ett hål på ett bra ställe sen slipar du plåtrent runt hålet och lägger på lite kopparpasta och drar i en plåtskruv:)

Ytterligare en DÅLIG jordpunkt. Varför rekommenderar man saker som är FELAKTIGA? Om man inte VET så ska man inte skriva svar.


Kalltkaffe: Gör det riktigt så håller prylarna OCH du får ut mer prestanda från dem.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

JFfoto
4 maj 2013
Trådstartare
#16
ExtraKim skrev:
Johan85 skrev:
Kalltkaffe skrev:
Okej, tackar smile Är det någon som vet vart jag kan sätta jorden i skuffen någonstans då på 940? något bra ställe?

lyft mattan och borra ett hål på ett bra ställe sen slipar du plåtrent runt hålet och lägger på lite kopparpasta och drar i en plåtskruv:)

Ytterligare en DÅLIG jordpunkt. Varför rekommenderar man saker som är FELAKTIGA? Om man inte VET så ska man inte skriva svar.


Kalltkaffe: Gör det riktigt så håller prylarna OCH du får ut mer prestanda från dem.

Jaså okej, hehe.

Ja jag ska fixa jordpunkten direkt imorgon smile känns som jag kan få ut mycket mer utav basarna, jordpunkten, samt som jag skrev ovan, huvudenhetensinställningarna och sen hur jag kopplar in basarna, läste något om 1ohm och 4ohm, kan inte det riktigt, så drog ju bara + - som vanligt? :p märks det stor skillnad om man kopplar t.e.x 1 ohm eller 4ohm? ursäkta om mina frågor är dumma, men är ganska grön när det kommer till billjud och dess el, är mest för extraljus :p

21 761 Inlägg
4 maj 2013
#17
Ju lägre impedans man belastar ett slutsteg med desto mer effekt kan det ge ut och desto ström drar det när man vrider upp volymen ordentligt. Kicker Comp finns i några olika modeller, skriv gärna vilket modellnamn de har (tex enbart "Comp" eller "Comp RT" eller så) och eventuell impedans på talspolen/spolarna. smile

2 024 Inlägg
4 maj 2013
#18
Något som är VIKTIGT att tillägga i denna diskussionen. Jordkabeln är den FÖRSTA man ansluter till steget och den SISTA man lossar på. Sitter tex lågnivåkablarna och pluskablen i utan att jordkabeln sitter på plats så är det som att be om att man ska bränna signaljorden på sin stereo.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom


Sök