Numer sitter det ju airbags både högt och lågt i bilar både fram o bak.
Dessa är dock intensiv den fram som kan knäcka barnstolarna (vissa gamla modeller) nyare klarar det bättre men viks mot sätet och skador kan givetvis då ske. På det stora hela verkar det som att det i allmänhet är så att barnet dör eller skadas allvarligt vilket givetvis kan hända. Med en urkopplad airbag så bör problemet vara litet, så även riskerna. När vi fick våra barn (tvillingar) fanns inga airbags i våra bilar. Nu har vi fått vårt första barnbarn och funderingar uppkommit i ämnet. Såklart kan man sätta två barn bak, men om man har 3 och 2 vuxna ska med så lär det fungera dåligt med 3 stolar bak på de flesta bilar, kan fungera på Saab 9-5 gamla 850 eller större bilar, men nyare V70, 9-3 och mindre bilar som det propageras så mkt för att vi skall köpa och åka i istället lär skapa problem. I dessa nyare bilar finns idag som jag sa airbags högt och lågt, frågan är hur de fungerar ihop med barnstolar både i fram och bak. Sidoairbags, rullgardinerna, fot, höft osv... Mitten bak lär vara säkrast i så fall. Men det funkar ju bara med ett barn.
Avstängning har blivit godkänt, nycklar testats rigoröst, och godkänts, ändå är det några som fått för sig att det kan lösa ut i alla fall. Och visst finns det en mikroskopisk risk, en kula kan skjuta när du laddar den i pistolen/geväret också.
Vill jag av olika anledningar sätta mitt barn i fram så ska ingen ifrågasätta det. Möjligen upplysa om fakta och risker som är baserade på fakta. För mkt lösa rykten sprids som sanningar. Jag tror att riskerna är mikroskopiska i förhållande till att vi skulle få en härdsmälta i vår säkraste reaktor här i Sverige.
Nu vet jag iaf hur man ska göra.
Motståndet är bara till för att lura databoxen så att srslampan hålls släckt.