3525
Sök

Urkoppling av airbag Saab 9-5 -09

1 863 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Hejsan

Söker med ljus och lykta efter material till att koppla ur min passagerar airbag, ska få ett till barn om en månad. Har pratat med 2 Saab verkstäder och dom kan inte få fram dessa grejer, så nu tänkte jag prova här. Kanske nån har kontakter med nån som har materialet?

Mvh Henrick

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
18 augusti 2012
Dom har varit restnoterade ganska länge nu tyvärr.
Kan ha motstånd liggandes men då saknas ju fortf ögglorna till att fästa stolens framkant så då kanske du inte e hjälpt av det.
Om du har någon Saab-skrot i närheten kan du kolla med dom om det skulle ha en med delarna, är ju bara motstånd till passagerar kudden och 2st ögglor man monterar under stolen som går åt i material.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

1 863 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Det är bara motståndet jag vill ha, bilstolen vi har sitter fast med bältet. Kopplade ur på en tidigare 9-5a jag hade och där var det aldrig tal om att det skulle sättas in några öglor.

1 863 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Ingen som har nån aning?

Truckdriver
85 Inlägg
22 augusti 2012
In bakom handskfacket och ryck ur kabeln, airbag lampan kommer att lysa men det går ju att åka så tills du hittat ett motstånd som släcker den. Jag har gjort så på min.

1 353 Inlägg
23 augusti 2012
Cosmos skrev:
In bakom handskfacket och ryck ur kabeln, airbag lampan kommer att lysa men det går ju att åka så tills du hittat ett motstånd som släcker den. Jag har gjort så på min.

tills nästa besiktning då man får 2or på airbaglampan nu.

There's no replacement for displacement

1 863 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
Tycker det är rent ut sagt åt helvete att en sån liten enkel sak ska Saab inte kunna få fram, bilen riktar sig till familjer men man ska inte kunna ha barnen i bilen.

5 198 Inlägg
23 augusti 2012
Borde va en enkel liten brytare nånstans

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 augusti 2012
Måste du ha barnstolen fram? Det är alltid säkrare att ha den bak.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Hemmainstruktör
641 Inlägg
23 augusti 2012
666_Beast skrev:
Tycker det är rent ut sagt åt helvete att en sån liten enkel sak ska Saab inte kunna få fram, bilen riktar sig till familjer men man ska inte kunna ha barnen i bilen.

Saab har kursat, Saab Parts gör sitt bästa för att få fram grejer men är nog inte lätt att få tag på underleverantörer heller när det blir så lite grejer när bilarna inte byggs längre.

Det finns ju 3st sitplatser bak mer lämpliga för barn som man kan använda eftersom urkoppling inte finns delar till.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

1 863 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
Då det är en nyfödd vill vi gärna ha honom/henne i fram där man har lite koll när man är ute och åker.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 augusti 2012
Tipps från coachen.

SAAB gör inte sina airbagar själva motståndet du behöver finns garanterat hos nån annan.

Det andra du kan göra e ju å fråga på verkstaden vad dom har för motstånd på sina airbagtest grejjer å köpa ett motstånd med samma ohmtal å löda in

Voila

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
23 augusti 2012
666_Beast skrev:
Då det är en nyfödd vill vi gärna ha honom/henne i fram där man har lite koll när man är ute och åker.

Ju mindre dom är ju smidigare är dom att ha där bak.
Hur många längre sträckor kommer du/din partner åka själv med barnet i början?
Våran dotter är 6 månader nu och det är inga som helst problem att ha henne bak.
Även fast det kan vara lite bökigt så skulle jag inte sätta henne fram med tanke på hur mycket säkrare dom sitter bak.
Och för att jag själv inte ska tappa koncentrationen från vägen.
Jag har henne hellre bak och får stanna bilen för att ta upp nappen när den har åkt ner på golvet.
Än i ha henne fram och man försöker sträcka sig efter nappen på golvet medans man kör.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 Inlägg
23 augusti 2012
Jag fick min passagerarairbag urkopplad på 9-5 2008 i måndags. Bokade tid för urkopplingen i mitten av juni, så det var ganska lång leveranstid på motståndet.

Innan urkopplingen fick dottern (10 veckor) åka i baksätet, köpte en biltema-spegel för nackstödet bak så att man i alla fall kunde ha lite uppsikt över henne.

Hoppas att det löser sig snart för dig.

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
23 augusti 2012
Gjorde en enkel sökning på google och kom fram till att motståndet ska vara på 2,1 Ohm och helst ett luftlindat men det finns dom som köpt ett vanligt på Elfa eller på annat elektronikställe och monterat utan problem
Men kom ihåg att koppla ur batteriet innan du börjar och prova inte utan motståndet för ev tänds då srs lampan och måste släckas på Saab med teck2 eller annan specialutrustning

97 Inlägg
9 juli 2013
Numer sitter det ju airbags både högt och lågt i bilar både fram o bak.
Dessa är dock intensiv den fram som kan knäcka barnstolarna (vissa gamla modeller) nyare klarar det bättre men viks mot sätet och skador kan givetvis då ske. På det stora hela verkar det som att det i allmänhet är så att barnet dör eller skadas allvarligt vilket givetvis kan hända. Med en urkopplad airbag så bör problemet vara litet, så även riskerna. När vi fick våra barn (tvillingar) fanns inga airbags i våra bilar. Nu har vi fått vårt första barnbarn och funderingar uppkommit i ämnet. Såklart kan man sätta två barn bak, men om man har 3 och 2 vuxna ska med så lär det fungera dåligt med 3 stolar bak på de flesta bilar, kan fungera på Saab 9-5 gamla 850 eller större bilar, men nyare V70, 9-3 och mindre bilar som det propageras så mkt för att vi skall köpa och åka i istället lär skapa problem. I dessa nyare bilar finns idag som jag sa airbags högt och lågt, frågan är hur de fungerar ihop med barnstolar både i fram och bak. Sidoairbags, rullgardinerna, fot, höft osv... Mitten bak lär vara säkrast i så fall. Men det funkar ju bara med ett barn.
Avstängning har blivit godkänt, nycklar testats rigoröst, och godkänts, ändå är det några som fått för sig att det kan lösa ut i alla fall. Och visst finns det en mikroskopisk risk, en kula kan skjuta när du laddar den i pistolen/geväret också.
Vill jag av olika anledningar sätta mitt barn i fram så ska ingen ifrågasätta det. Möjligen upplysa om fakta och risker som är baserade på fakta. För mkt lösa rykten sprids som sanningar. Jag tror att riskerna är mikroskopiska i förhållande till att vi skulle få en härdsmälta i vår säkraste reaktor här i Sverige.

Nu vet jag iaf hur man ska göra.
Motståndet är bara till för att lura databoxen så att srslampan hålls släckt.

1 863 Inlägg
10 juli 2013
Trådstartare
Nu vet jag inte hur det svaret skulle hjälpa mig men problemet är löst för länge sen.

Sök