3158
Sök

Vart kan jag fylla på AC billigast?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#1
Hej!
Ska fylla på min AC. Vart gör jag det billigast?

Finns det billigare än denna?
http://www.envirosafe.se/

170 kr för E-S Industrigas R134a, R12 ersättningsgas

Finns billigare?
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 juli 2013)


47 Inlägg
23 juli 2013
#2
Fråga nån på en kylfirma om de kan svartfylla... Generellt kan man säga att om AC:n är tom finns det en läcka. Sedan kan det med tiden läcka via t ex tätningen vid kompressoraxeln och därmed bli tomt utan egentligt läckage. Vanligaste läckan på 850 (är det en 850?) är förångaren som tyvärr är dyr att byta. En seriös verkstad fyller inte utan att systemet klarar ett läcktest (Swedacs regler).

Mvh/Henrik

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#3
Finns ingen läcka i min Volvo 850 smile Hiii qualityyy

Det är fortfarande tryck i systemet.


47 Inlägg
23 juli 2013
#4
Varför funkar inte AC:n då..? wink

Mvh/Henrik

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#5
EvilKalle skrev:
Varför funkar inte AC:n då..? wink

Klart den fungerar. smile
Den kyler inte lika bra. Det är naturligt att en AC läker gas då inget lager är popptätt. Fråga ingenjörerna, dvs mig.


47 Inlägg
23 juli 2013
#6
Volvo740-88 skrev:
EvilKalle skrev:
Varför funkar inte AC:n då..? wink

Klart den fungerar. smile
Den kyler inte lika bra. Det är naturligt att en AC läker gas då inget lager är popptätt. Fråga ingenjörerna, dvs mig.

Du såg kanske att jag nämnde kompressoraxeln som exempel... Mitt tips är att undvika allt vad universalersättningsgaser heter,  har aldrig sett någon som funkar lika bra som riktigt köldmedium (ja, jag har jobbat med AC). Hitta någon som svartfyller med 134 istället, ingen större prisskillnad. smile

Mvh/Henrik

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#7
Njaaa.
Alltså man ska inte lyssna på vad företagen säger. Många t.ex avråder att använda däck på burk och sen är deras argument att det är farlig. Men äta en mutter är också farligt. Anledningen varför företagen avråder att använda däck på bruk har med att det blir kletigt för dom.

Samma sak gäller den där gasen jag har nyss köpt. Den används mycket i USA och har stora molekyler så gasen läker inte så mycket jämfört med gas som har mindre molekyler.

Så jag tog den och lyssnar inte på vad företag säger om vilka produkter man skall använda sig av. De vill ju förstås att man ska använda deras produkter och tjänster av en simpel anledning smile


47 Inlägg
23 juli 2013
#8
Volvo740-88 skrev:
Njaaa.
Alltså man ska inte lyssna på vad företagen säger. Många t.ex avråder att använda däck på burk och sen är deras argument att det är farlig. Men äta en mutter är också farligt. Anledningen varför företagen avråder att använda däck på bruk har med att det blir kletigt för dom.

Samma sak gäller den där gasen jag har nyss köpt. Den används mycket i USA och har stora molekyler så gasen läker inte så mycket jämfört med gas som har mindre molekyler.

Så jag tog den och lyssnar inte på vad företag säger om vilka produkter man skall använda sig av. De vill ju förstås att man ska använda deras produkter och tjänster av en simpel anledning smile

Och det är inte ett företag som säljer ersättningsgasen..? smile

Mvh/Henrik

Volvo850-92
1 678 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#9
EvilKalle skrev:
Volvo740-88 skrev:
Njaaa.
Alltså man ska inte lyssna på vad företagen säger. Många t.ex avråder att använda däck på burk och sen är deras argument att det är farlig. Men äta en mutter är också farligt. Anledningen varför företagen avråder att använda däck på bruk har med att det blir kletigt för dom.

Samma sak gäller den där gasen jag har nyss köpt. Den används mycket i USA och har stora molekyler så gasen läker inte så mycket jämfört med gas som har mindre molekyler.

Så jag tog den och lyssnar inte på vad företag säger om vilka produkter man skall använda sig av. De vill ju förstås att man ska använda deras produkter och tjänster av en simpel anledning smile

Och det är inte ett företag som säljer ersättningsgasen..? smile

Joo visst är det så, men jag syftade på företag som ständigt hävdar fel i andras produkter. smile


8 881 Inlägg
24 juli 2013
#10
Vill du inte göra det ordentligt så köp den för 170 kr och gör det själv. Eller ännu billigare kör med öppet fönster.

Fotograf på tierpidag.se

German Engineering
9 083 Inlägg
24 juli 2013
#11
Fungerar kompressorn som den ska?

Kompressorn drivs av en elektromagnetisk koppling, som slår till och från denna under vissa fastställda förutsättningar.

Strömmen till magnetkopplingen bryts när:

1. Ytterluften sjunker under viss temperatur.
2. Trycket på lågtryckssidan underskrider ett visst värde, t.ex vid läckage i systemet.
3. Trycket på högtryckssidan överskrider till ett visst värde.

Fungerar kondensorn?

Det man bör tänka på är att genom en nedsmutsad kondensor minskar luftflödet, med sämre kyleffekt som följd. Samma sak händer om extrautrustning monteras framför kondensorn, t.ex extraljus.

FELSÖKNING

Innan man startar felsökningen på systemet bör man göra följande smile

#Kontrollera kompressorns drivrem, att den är hel och rätt spänd.

# Kontrollera säkringar tillhörande systemet

# Kontrollera eventuella felkoder på system med inbyggd feldiagnos.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

47 Inlägg
24 juli 2013
#12
Testa och meddela gärna hur det funkar. Det värsta som kan hända är att du får tömma och sedan fylla på med 134. Tänker bara att om denna produkt vore så bra så borde väl alla använda den istället. Men av någon anledning är det inte så.

PS. Jag är utbildad ingenjör. På riktigt. DS

Mvh/Henrik

47 Inlägg
24 juli 2013
#13
Btw, kollat så att inte dräneringen från förångaren är täppt? Vanligt problem på 850, kan leda till minskad kyleffekt och slutligen till att förångaren ger sig.

Mvh/Henrik

Volvo850-92
1 678 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#14
EvilKalle skrev:
Testa och meddela gärna hur det funkar. Det värsta som kan hända är att du får tömma och sedan fylla på med 134. Tänker bara att om denna produkt vore så bra så borde väl alla använda den istället. Men av någon anledning är det inte så.

PS. Jag är utbildad ingenjör. På riktigt. DS

Jag ska meddela er hur resultatet blir.

Då är vi två smile


Volvo850-92
1 678 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
#15
EvilKalle skrev:
Btw, kollat så att inte dräneringen från förångaren är täppt? Vanligt problem på 850, kan leda till minskad kyleffekt och slutligen till att förångaren ger sig.

Det är tryck i systemet och det kyler rätt svagt. Det har varit så länge men ska fylla på nu.


47 Inlägg
24 juli 2013
#16
Volvo740-88 skrev:
EvilKalle skrev:
Testa och meddela gärna hur det funkar. Det värsta som kan hända är att du får tömma och sedan fylla på med 134. Tänker bara att om denna produkt vore så bra så borde väl alla använda den istället. Men av någon anledning är det inte så.

PS. Jag är utbildad ingenjör. På riktigt. DS

Jag ska meddela er hur resultatet blir.

Då är vi två smile

Ju fler desto bättre! big_smile

Mvh/Henrik

47 Inlägg
24 juli 2013
#17
Volvo740-88 skrev:
EvilKalle skrev:
Btw, kollat så att inte dräneringen från förångaren är täppt? Vanligt problem på 850, kan leda till minskad kyleffekt och slutligen till att förångaren ger sig.

Det är tryck i systemet och det kyler rätt svagt. Det har varit så länge men ska fylla på nu.

Det problemet har inget med trycket att göra, samma sak med det som CarpeDiem skrev. Är det smuts och elände som orsakar att det inte kyler så spelar det ingen roll att fylla.

Lycka till, hoppas det blir bra! smile

Mvh/Henrik

3 259 Inlägg
25 juli 2013
#18
Volvo740-88 skrev:
Njaaa.
Alltså man ska inte lyssna på vad företagen säger. Många t.ex avråder att använda däck på burk och sen är deras argument att det är farlig. Men äta en mutter är också farligt. Anledningen varför företagen avråder att använda däck på bruk har med att det blir kletigt för dom.

Samma sak gäller den där gasen jag har nyss köpt. Den används mycket i USA och har stora molekyler så gasen läker inte så mycket jämfört med gas som har mindre molekyler.

Så jag tog den och lyssnar inte på vad företag säger om vilka produkter man skall använda sig av. De vill ju förstås att man ska använda deras produkter och tjänster av en simpel anledning smile

Vad jobbigt det måste vara att tro att alla jämt är ute för att lura dig! smile

Anledningen till att det inte är helt bra med däck på burk är att det inte syns om däcket är tomkört(vilket du ser om du lagar däcket på en däckverkstad). Alltså, du pumpar i däck på burk i ett däck som är tomkört, du kör vidare och lyckas få däcket att hålla ett tag för att sedan skjuta däcket i 120km/h på motorväg ett par månader senare. du kanske till och med sålt bilen vidare. Spännande va? Där har du en anledning till varför ett företag som sysslar med däck ska laga ditt däck. En annan grej är ju att folk pumpar i däck på burk och SEN åker och ska ha däcket lagat ordentligt.... Det blir ganska svårt att hitta hålet när det inte läcker nånstans... Så kunden får ofta glatt åka vidare och hoppas på att den provisoriska däck på burk lagningen inte släpper längst ute på en enslig skogsväg.. På semestern... Mitt i natten... I ösregn...  Dessutom så blir det ett jävla kladd(om man är oförberedd) att ta av o på däcket från fälgen med vätska på kläder, golv och däckmaskin.

Men visst, det är bättre att köpa däck på burk för 100kr än att få punkan lagad av ett proffs för 250kr.
Senast redigerat av JonR (25 juli 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Evildan
25 juli 2013
#19
Volvo740-88 skrev:
EvilKalle skrev:
Testa och meddela gärna hur det funkar. Det värsta som kan hända är att du får tömma och sedan fylla på med 134. Tänker bara att om denna produkt vore så bra så borde väl alla använda den istället. Men av någon anledning är det inte så.

PS. Jag är utbildad ingenjör. På riktigt. DS

Jag ska meddela er hur resultatet blir.

Då är vi två smile

För att vara så "högutbildad" att det är värt att nämna helt utan något relevant sammanband med tråden ställer du många återkommande enkla frågor om ditt och datt, men det finns väl en anledning till att vissa behövde några extra år i skolan?

Men återkom gärna och berätta hur det gick.
Vilket tryck ska du fylla med?
Vilken mängd?


Sök