4498
Sök

Volvo v40 t4 -98 Ingen kompression

16 Inlägg
4 oktober 2013
Trådstartare
Tjenare jag har en volvo v40 t4 som inte har någon kompression på 1ans cylinder. Då menar jag 0 kompression.
Jag är ganska van med att skruva. Men undrar om någon har varit med om samma problem? Eller om någon vet ungefärligt vad det kan vara för fel? Jag är redo att riva ner hela motorn om det skulle vara så, men vill hälst slippa den utvägen.

Tacksam för svar.
Tack på förhand smile

If life starts to pass you by, just downshift.

Stance is romance
38 Inlägg
4 oktober 2013
Prova att plocka bort tändstiftet på 1:an, sen häller du i en liten skvätt olja och gör kompprov igen.
Får du komp då så är kolvringarna kass. Annars är förmodligen en ventil som inte tätar eller toppackningen.
Senast redigerat av Low_and_slow (4 oktober 2013)

88 Inlägg
4 oktober 2013
Som tidigare skrev, lyft toppen och kolla ventilerna, kan vara någon ventiltätning som stuckit å

Edit: Hade ett liknande problem (med en 5a dock)
Där en ventil inte tätade
Senast redigerat av Maxw (4 oktober 2013)

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759

16 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
En avgas ventil vart bränd, var ett stort hål i den. Är det vanligt på denna modell att dom bränns?
Senast redigerat av cptwolff (19 oktober 2013)

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 oktober 2013
cptwolff skrev:
En avgas ventil vart bränd, var ett stort hål i den. Är det vanligt på denna modell att dom bränns?

Nej det är det inte. Där emot så är det vanligt att det slinker ned e85 i tanken, öppen dumpventil eller ett pystrim och då rasar man sin motor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

16 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
torpis skrev:
cptwolff skrev:

Nej det är det inte. Där emot så är det vanligt att det slinker ned e85 i tanken, öppen dumpventil eller ett pystrim och då rasar man sin motor.

Motorn är helt orginal, behöver man något special verktyg till ventilen? Eller ska jag byta hela toppen?

88 Inlägg
21 oktober 2013
Kolla efter en topp på skroten, spar lite arbete iaf

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759

Sök