Hej. Köpt en 940 ltt med någon kina dump på. När jag verkligen drar ur den till 5-6k rpm och låter den gå ner på tomgång dör bilen. Men när jag kör lungt går den som vanligt. Någon som har någon förklarning till detta skulle vara otroligt snällt. Börjar bli lite lessamt. Tack i förhand !!
Hej. Köpt en 940 ltt med någon kina dump på. När jag verkligen drar ur den till 5-6k rpm och låter den gå ner på tomgång dör bilen. Men när jag kör lungt går den som vanligt. Någon som har någon förklarning till detta skulle vara otroligt snällt. Börjar bli lite lessamt. Tack i förhand !!
går det justera dumpen? brukar sitta justerskruv på vissa.
940:s med öppen dumpventil fungerar inte. Efter som original dumpen är återcirkulerande så räknar styrsystemet med den luften som dumpen släpper ifrån sig. Har du en öppen dump så går luften/trycket ut i tomma intet, och "lurar" styrsystemet att det kommer in alldeles för lite luft igen. Därför får bilen helt fel luft/bränsle förhållande i verkligheten jämfört med vad styrsystemet tror och den dör som följd. Väldigt ofta tänds även motorelektroniks lampan när detta inträffar.
Tack för svar kom på det för någon timme sen. Så ska köpa original ist så jag rätta till förra ägarens klåperi! Läst massa negativt ang hybrid så får bli original visst det är gött pysljus men kommer bli jobbigt i längden.