n_andersson skrev:
Se upp med rosten
Det är ju 04 till tidigt 06 karossen.
Jag hade en Vito -05 116 eller om det var 115 CDI med automatlåda, efter ett år var den bortrostad samt att den var lite slö. Men den gick ju bra på vägen och känns som en personbil nästan. Jag bytte in -05 och fick mig en 120 CDI -07 istället, nu snackade vi bil, nu gick det att köra om.
Enda problemet var att man fick ju bara dra 2 ton. Jag behövde 2.5t för bilsläp. Nu bytte jag in min -07 för ett tag sen och skaffade en Vito 122 CDI -13 med extra dragvikt, så nu får jag dra 2.5t. Det kostade 500 kronor att få förhöjd dragvikt.
Jag har prövat Vito med manuell, men skulle hellre ta automaten, den gör sitt jobb och det bra.
Alla Vitos som jag har haft har varit XL, aldrig några bekymmer med motorer eller drivlina på V6 samt att den drar inte så jäkla mycket. Ligger du lagligt i 100-110 så drar ca 0.85-0.9, 140 knyck så drar den 1.1 enligt färddatorn.
Jag har plågat -07 i ca 16000mil med ganska många mil med olika släp med last på 1-2ton.
Jag har inte haft några problem med rost på dem senare årsmodellerna. Jag skulle varmt rekommendera v6'an. den gamla är på 204hk/440nm och den nya är på 224hk/440nm, ett litet chip i så blir ju mer pulver.