13 januari 2014
Trådstartare
Hej,
Bytte nyss kylarvätska på bilen och undrar om luft i systemet från verkstadens håll kan ha orsakat kokning och läcka?
Har en BMW 523i årsmodell 2000, alltså en E39. Lämnade i fredags in den för kylarvätskebyte på Meca verkstad, då det gått över fyra år sedan senaste bytet. Efter att ha hämtat bilen efter bytet och kört runt cirka en timme försvann all kupévärme. (Luft i systemet?) Jag hann efter det köra runt en kvart innan jag märkte lite ånga från under huven, tempen låg fortfarande på normalt, och tog mig då till närmaste parkering. När jag parkerat blev motorn riktigt varm, och det kom stora moln från under huven. En slang på kylaren hade spruckit ordentligt, och enligt verkstaden måste nu hela kylaren bytas för 4000kr.
Min teori är att Meca-verkstaden inte luftat tillräckligt, och att luftfickor då lett till kokningen, vilket lett till läckan i kylsystemet. Låter det rimligt eller tror ni att den bara gått sönder av ålder? Bilen har aldrig haft problem med kylaren tidigare. Bör jag kräva att verkstaden bekostar reparationen?
Mvh
Marcus Karlsson