Letar man på begagnatmarknaden efter diesel så ska man givetvis som PMperformance skrev här ovan, kolla efter underhållsfritt partikelfilter. De kan vara rätt dyra i service annars. Exempelvis min Volvo C30 med 1.6d hade en relativt dyr service med byte av vätska i filtret osv. Den motorn kommer mig veterligen från PSG, Volvos egna motorer har, rätt mig om jag har fel, underhållsfria filter. (dvs, D5?).
Men, och detta kan faktiskt vara ett stort MEN, det är inte bara underhållet man ska kolla efter. Om du är ute efter en begagnad bil så kan även själva partikelfiltret i sig behöva bytas. Inget säger ju att de håller för evigt. Och vissa tillverkare tar hutlösa priser för sådana. Det finns tillverkare som vill ha över 20" för en ny. Så om du kollar på en begagnad bil med lite mil på mätaren så kan det vara värt att dels kolla priset på ett nytt filter, men även ifall bilmodellen i fråga har haft mer eller mindre problem med dem.