3092
Sök

Skatt på dieselbil

17 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#1
Hej

Jag är ny här på forumet då jag letar begagnad bil efter att min bil stulits inatt. Jag undrar över skatten på dieselbilar. Sedan gammalt har jag fått för mig att det är en mycket hög årlig skatt på dieselbil. När jag söker på transportstyrelsens sida på regnr på begagnade dieselbilar kommer en låg summa upp som jag gissar inte är hela sanningen. Kanske finns det en miljöklassning som jag tappar efter något år eller så?
Så min fråga är följande - hur ligger det till med skatten på en dieselbil som har några år på nacken, kanske 2006-2010?

Vänligen / Meto

528 Inlägg
28 december 2013
#2
Det finns en brytpunkt där skatten går på utsläpp.  Vet inte datumet dock.  Förr var skatten riktigt hög, men på moderna bilar är den inte det.  Dock undantaget bilar med höga utsläpp, där är skatten fortfarande hög. Den siffran du får av transportstyrelsen stämmer.  Kolla exempelvis på en Volvo med D5-motorn. Då är skatten hög.  (4-5" per år?). Men även på de bilarna så kan skatten gå ihop sig om man åker tillräckligt mycket per år.  På bilar med hög skatt gäller som förut att den oftast debiteras per kvartal eller halvår.  Men siffran som anges hos TS är årsskatten.


Som exempel hade jag en volvo C30 1.6d.  Där var skatten drygt över tusenlappen per år. Helt ok på dieselbil.

689 Inlägg
28 december 2013
#3
Rensvinf skrev:
Det finns en brytpunkt där skatten går på utsläpp.  Vet inte datumet dock.  Förr var skatten riktigt hög, men på moderna bilar är den inte det.  Dock undantaget bilar med höga utsläpp, där är skatten fortfarande hög. Den siffran du får av transportstyrelsen stämmer.  Kolla exempelvis på en Volvo med D5-motorn. Då är skatten hög.  (4-5" per år?). Men även på de bilarna så kan skatten gå ihop sig om man åker tillräckligt mycket per år.  På bilar med hög skatt gäller som förut att den oftast debiteras per kvartal eller halvår.  Men siffran som anges hos TS är årsskatten.


Som exempel hade jag en volvo C30 1.6d.  Där var skatten drygt över tusenlappen per år. Helt ok på dieselbil.

På min d5a är skatten ca 3500 per år

17 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
#4
Tack så mycket för svar. Då betyder det att om jag köper en normal-diesel från 2006 eller framåt att jag inte behöver vara rädd för hög skatt. Det öppnar ju upp en hel del i begagnatmarknaden.

Tack! / Meto

2 266 Inlägg
28 december 2013
#5
Efter 06-07 när partikelfiltren vart standard så halverades skatten på dom flesta bilar, v70 d5 och passat tdi sjönk från 6300 till 3-4500kr om året i skatt.

Sen gäller de att välja nån bil som har underhållsfritt partikelfilter (sånt som sköter sig själv).

Så de finns ganska många modeller att välja på idag.

svetsdiff !!!

528 Inlägg
28 december 2013
#6
Letar man på begagnatmarknaden efter diesel så ska man givetvis som PMperformance skrev här ovan, kolla efter underhållsfritt partikelfilter.   De kan vara rätt dyra i service annars. Exempelvis min Volvo C30 med 1.6d  hade en relativt dyr service med byte av vätska i filtret osv.  Den motorn kommer mig veterligen från PSG, Volvos egna motorer har, rätt mig om jag har fel, underhållsfria filter. (dvs, D5?). 

Men, och detta kan faktiskt vara ett stort MEN,  det är inte bara underhållet man ska kolla efter. Om du är ute efter en begagnad bil så kan även själva partikelfiltret i sig behöva bytas.  Inget säger ju att de håller för evigt. Och vissa tillverkare tar hutlösa priser för sådana.  Det finns tillverkare som vill ha över 20" för en ny.   Så om du kollar på en begagnad bil med lite mil på mätaren så kan det vara värt att dels kolla priset på ett nytt filter, men även ifall bilmodellen i fråga har haft mer eller mindre problem med dem.

5 131 Inlägg
28 december 2013
#7
Vad ja vet så har alla vag bilar underhållsfria partikelfilter, dessa tycker jag verkar funka bra och går sällan sönder trots höga mil. Däremot så behövs det en och annan längre körning ibland. Händer att en givare till filtren går sönder men dessa är inte dyra att byta (allt är relativt) men går bilen länge med en trasig sådan givare så sätts filtren igen.
Kan vara bra å veta vid bilval smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

528 Inlägg
28 december 2013
#8
Det är väl som hintats här ovan, så att underhållsfria partikelfilter rengörs under färd.  Och jag har för mig att jag läst att det där inte är helt smidigt om man enbart kör väldigt korta sträckor.  Men det kan vara en myt..?
Dvs, som någon skrev innan, att det krävs någon längre sträcka ibland?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 december 2013
#9
Kan det inte vara så att skatten ska betalas 3 ggr/år på vissa bilar? Att skatten är uppdelad på 3 ggr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 266 Inlägg
28 december 2013
#10
Rensvinf skrev:
Det är väl som hintats här ovan, så att underhållsfria partikelfilter rengörs under färd.  Och jag har för mig att jag läst att det där inte är helt smidigt om man enbart kör väldigt korta sträckor.  Men det kan vara en myt..?
Dvs, som någon skrev innan, att det krävs någon längre sträcka ibland?

Jo de stämmer att man lär åka längre stunder minst ett par gånger per tank.
Tex min v70 urtag grovt ur instruktionsboken.

Regenereringen startar automatiskt med en intervall på 30-90mil beroende på körförhållanden, håller på i 10-20 min och kan öka bränsleförbrukningen något.

Om bilen körs korta sträckor vid kall väderlek så startar den inte utan fylls på och en varningslampa talar om att filtret är fullt till ca 80%

Ska man köra en lång vända så motorn når normal temp och sedan ytterligare ca 20min typ motorväg eller landsväg, symbolen och meddelandet försvinner när de är klart.

svetsdiff !!!

3 354 Inlägg
28 december 2013
#11
Vettemannen skrev:
Kan det inte vara så att skatten ska betalas 3 ggr/år på vissa bilar? Att skatten är uppdelad på 3 ggr.

/Benny

jo fast det står årsskatten så man ser hela beloppet på transportstyrelsen.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

90 Inlägg
28 december 2013
#12
Vettemannen skrev:
Kan det inte vara så att skatten ska betalas 3 ggr/år på vissa bilar? Att skatten är uppdelad på 3 ggr.

/Benny

har för mig att det är som så här:
är skatten under 3500 (eller om det va 3600:-) per år så betalar du i en summa
överstiger skatten den summan så delas den upp automatiskt..
man kan ej välja om man ska betala kvartal eller helår..

på min gamla merca låg skatten 7200/år då va den delat på 3ggr
betalar 2800:-/år på min cittra nu och måste betala när skatten inträffar.. går ej dela upp wink

90 Inlägg
28 december 2013
#13
meto skrev:
Hej

Jag är ny här på forumet då jag letar begagnad bil efter att min bil stulits inatt. Jag undrar över skatten på dieselbilar. Sedan gammalt har jag fått för mig att det är en mycket hög årlig skatt på dieselbil. När jag söker på transportstyrelsens sida på regnr på begagnade dieselbilar kommer en låg summa upp som jag gissar inte är hela sanningen. Kanske finns det en miljöklassning som jag tappar efter något år eller så?
Så min fråga är följande - hur ligger det till med skatten på en dieselbil som har några år på nacken, kanske 2006-2010?

Vänligen / Meto

det som står på transportstyrelsen stämmer.. kolla bara upp.. så bilen inte är LB reggad..
lätt o missa..

dieslar från 05 med DPF brukar ligga på CIRKA 3,000:-/år mer eller mindre beror på motor samt avgaser smile

17 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
#14
Tack för alla svar!


Sök