3686
Sök

Saab 9-5 2.0 biopower -07 larm problem

16 Inlägg
18 februari 2014
Trådstartare
Jag har fått problem med att larmet tjuter efter ca 1 minut efter att jag har låst och larmat genom dosan.
Jag har testat att byta larm sirenen till en bättre bagagnad som ska fungera men problemet kvarstår.
Bytte även bromsskivor på bilen för ett litet tag sedan och när jag skulle sätta tillbaka oket så skulle jag bara dra det sista draget på "pinbulten" som håller fast oket och blev lite gängpaj men håller fortfarande oket på plats.
Larmet började larma nån dag/vecka efter det tror jag. Alla dörrkontakter fungerar och huvkontakten känns stum när man trycker ned den
Kan det jävlas med däcklarmet och därför larmar det eller vad kan det vara ? Hur kan man åtgärda felet ?

16 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Satt och kikade i instruktionsboken och där hittade jag något intressant som att man bara kan larma dörrarna och jag testa genast det nu på morgonen och larmer verkar att fungera nu men då måste jag göra den inställning varje gång jag ska låsa bilen. Kan det vara det där med ok fästet då ?

5 119 Inlägg
19 februari 2014
Tveksamt att ok-fästet utlöser larmet men har du dragit sönder gängor så byt spindel eller sätt i en insatsgänga. Tråkigt om oket lossar och du blir bromslös. Även om skruven bara är lite lös så kan den på ganska kort tid slå upp hålet och skruven trillar ur.

Angående larmet, låter som att någon sensor i kupén spökar smile går kanske att läsa ut anledningen till larmningen med en dator i typ en händelseminneslista smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

16 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Hur kollar jag händelse listan på dator eller måste man ha tech2 och läsa av det ? Tänkte kolla på någon skrot efter ett annat ok fäste och byta ut det.

Forummoderator
17 994 Inlägg
19 februari 2014
Det känns som en sensor i kupén spökar då alltså? Du har inte massa skit som hänger i backspegeln (doftgran, maskot etc)?

Prova att koppla ur huvkontakten (den måste nog ha sluten krets) om den nu känns konstig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

16 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Jag tror mer på någon sensor eller något liknande. Jag har ingenting i backspegeln eller någonting hängandes alls. Vart sitter sensorerna i kupen då ?
Jag kan väl räkna bort huvkontakten då det är motstånd när jag trycker ner den och den borde väl vara larmad när man bara larmar dörrarna ?

3 295 Inlägg
19 februari 2014
Går bakluckan att stänga helt och hållet. ? Hade det problemet med min i somras och då gick larmet efter en stund. Den stängde sig alltså bara i första läget.

16 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Bakluckan går i lås när jag kör dvs första läget men andra läget vet jag inte om den låser men om det vore problemet så skulle den tjuta när man har larmat bilen bara på dörrarna (då bagage luckan räknas som dörr?) Jag har en kombi

16 Inlägg
19 februari 2014
Trådstartare
Slave_joe skrev:
Går bakluckan att stänga helt och hållet. ? Hade det problemet med min i somras och då gick larmet efter en stund. Den stängde sig alltså bara i första läget.

Hur åtgärda du det problemet ? smile

3 295 Inlägg
19 februari 2014
xeipho skrev:
Slave_joe skrev:

Hur åtgärda du det problemet ? smile

Tog i lite mer när jag stängde luckan wink

Sök