3186
Sök

Saab 9-5 Aero, oroligt ladd

118 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#21
Jag har dock fått felkoder på Evap ventilerna tidigare, men när jag nu söker efter felkoder med hjälp av OBD2-läsaren, finner jag inga koder alls...


Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2014
#22
1171 verkar stämma, o då kan det vara lambdan som spökar, testa o mäta upp dom. vet dock inte vad för värde de skall ha... tydligen har tech2 en cykel så man kan testa om de funkar som det ska


Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2014
#23
testa då o ryck r slangen o kör, håll koll på laddtrycket, funkar bilen bättre så är det bara o byta evap, inte optimalt o inte plugga under test, men då märker du om den funkar bättre, så ut o testa nu!!


118 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#24
Ok, tack som tusan Funkiee!! Vad bör jag hålla koll på gällande laddtrycket, kan jag gasa fullt?? Är nybörjare när det gäller dessa delar i motorn:)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2014
#25
du styr laddtrycket mer eller mindre med gaspedalen, så fullgas ska du inte göra, men gasa på är ingen fara smile


118 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#26
Ok, för det är bara när den pressas till det yttersta problemet uppstår nämligen! Men ska se ifall jag märker någon skillnad bara genom att köra som vanligt. Förresten, vad menade du när då frågade ifall jag tankade bilen, det är ca 1/4 kvar i tanken. Kan det ha något med saken att göra? Att den kanske inte får tillräckligt med bensin ner genom "tratten" i tanken?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 april 2014
#27
okej, men gasa som du ungefär gasar, tror du märker när du väl testar. aha, nä tänkte om du hade testat bensin istället för e85 men det hade du redan testat smile kan ju vara spridarna också som strular!


118 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#28
Ok, då förstår jag. Nya 630 spridare från Maptun monterades i somras ihop med turbon.


118 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
#29
Okej, provtur utförd. Resultat, symptomet finns kvar och nu började den nypa redan vid gula markeringen (turbomätaren) på femans fäxel, kan självklart bara vara en ren tillfällighet, men jag förstår verkligen ingenting.sad


118 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
#30
Nu börjar den strula än mer... När jag var påväg upp till Gävle idag började den nypa när jag låg i 120 km/h med farthållaren igång. Jag sänkte hastigheten till 110 och symtomet upphörde för en stund för att sedan återkomma. När farthållaren var igång ville den självklart kompensera för avtagandet i hastighet, då såg jag att "turbo" mataren i instrumentpanelen lade sig i mitten av gult en längre tid tills jag släppte gasen manuellt. Jag skulle verkligen behöva lite råd och tips på vad ni tror kan vara felet. Känns inget vidare att resa med bilen som den är nu!
Senast redigerat av funkyp (1 maj 2014)


Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 maj 2014
#31
kollat alla vacumslangar så ingen läcker?


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
1 maj 2014
#32
Hade du bytt bränslefilter?
Efter ditt sista inlägg verkar det som att bilen går magert, förmodligen pga detta.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

118 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
#33
Bränslefilter bytt för två veckor sedan... Jag har sökt på alla forum jag kan efter ägare med liknande problem men har inte funnit någon. Börjar kännas rätt trist faktiskt...


118 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
#34
Det enda jag kan tillägga är att när jag precis införskaffat bilen kände jag en tydlig doft av obränd bensin varje gång jag klev ur bilen efter en hård körning. Jag såg att det var en liten närmst obetydlig rinning på tanken. Vet inte ifall detta kan vara något av vikt. Kan luftmassemätaren ge dessa symtom? De bytte den på Maptun i somras men då till en bättre begagnad.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 maj 2014
#35
kan va nån lambda kanske, får testa med tech2 på saab isf smile eller mäta upp dom men tech 2 ska tydligen ha någon test cykel på det smile


118 Inlägg
18 maj 2014
Trådstartare
#36
Tog en titt på luftfiltret igår, det var fruktansvärt smutsigt!  Kan tänka mig att lmm skulle kunna ha fått sig en törn av det. Låg en del smuts på nätet nämligen i lmm. När jag ryckte sladden till den så gick den alldeles utmärkt även när jag varvade. Dessutom fick jag ingen felkod. Är detta normalt eller kan det vara något som är trasigt?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 maj 2014
#37
kan mycket väl vara LMM, testa o byt!


118 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#38
Testat att byta den utan resultat. Nu har bilen börjat bli grinig när jag startar den, men inte när den är varm utan när den stått någon timme eller efter en natt. Då är det väl inte vevaxelgivaren? Jag har precis monterat en Henko pump, kan det vara problemet?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 maj 2014
#39
kolla upp ditt soppatryck så det är rätt, undra hur spridarna mår. O hur programmet är ställt


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
21 maj 2014
#40
Funkiee skrev:
kolla upp ditt soppatryck så det är rätt, undra hur spridarna mår. O hur programmet är ställt

Inte kan det väl vara fel på mjukvaran?
Det låter ju väldigt konstigt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.


Sök