Hej!
Det kan vara många orsaker till att din motor inte funkar bra.
Kolla först att den inte drar tjuvluft (spraya startgas runt insug och slangar)
Kolla rotor och fördelarlock (Byt dessa om du inte gjort det de senaste fem sex åren).
Kolla gnista!
Byt luftfilter ,olja (syntetolja 5Wx40) och oljefilter.
Har du gjort dessa grejer så har du en bra grund att stå på.
Sen... kollar du att bakre bränslepumpen funkar (om du har en sådan ?) och att du inte har läckage i toppen (det visar sig genom att vätskenivån i expansionskärlet varierar kraftigt).
Kolla också att inte sladdanslutningen på tanklocket under bilen har ärgat sönder. Så var det brorsans 745:a!
När det sedan gäller tankmätaren så är detta ett vanligt fel på Volvo 740/745.
Brorsan hade felet på sin 745:a (-87:a) att tankmätaren varierade hela tiden. I ena stunden kunde den stå på full tank ...för att i nästa minut sjunka ner till halvfull ...och sedan ner till tom.
Felet var en trasig diod (liten orangefärgad glasdiod) på tankmätarens kretskort som spruckit). Köpte ny på ELFA (1,5kr) och tankmätaren fungerade perfekt igen.
På en annan 754:a också en -87:a var det en av de två elekttrolykondensatorerna på kretskortet som "åldrats". Bytte mot en ny konding och tankmätaren fungerade perfekt igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-96f8d1151810e0e7d43f2354c5d0f475.jpg]()
tankmätare Volvo 745