3821
Sök

Vovlo 745 orkar inte på gasen på låga varv!

meK
11 Inlägg
10 augusti 2014
Trådstartare
#1
tjo, Har en volvo 745 som inte orkar gå på gasen alls typ.. jag böt ut luftmassmätarn och då går den lite bättre men ja märker att den fortfarande inte vill gå helt bra.. låter som han inte får tillräkligt med bensin eller för mycket.
vet ni vad det kan vara? pumpen i tanken kanske? eller bränslefiltret som är lite tätt?
tacksam för svar!

OBS! Min bränslemätare funkar heller inte, skulle va snällt om nån kan säga vad jag ska byta ut! när ja vrider på tändningen så reagerar mätarn men sjunker efter en stund men mätarn går bara till röda sträcket!
Senast redigerat av Deegan90 (10 augusti 2014)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 augusti 2014
#2
Finns ju väldigt mycket som kan vara fel... Har du rört något eller har den "alltid" varit så?
Står kammen rätt? Har den bränsletryck? Är  filtren friska? Tjuvluft? Igensatt katalysator? Går något för tungt? Ligger det en död hamster i insuget?
Jag skulle börja med att kolla kamremmen & bränsletrycket.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

76 Inlägg
14 augusti 2014
#3
De e inte så att du har en lambdasond i bilen? dessa kan ju få bränsleblandningen att spåra ur om de inte fungerar smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 augusti 2014
#4
Kolla felkoder är ju en bra start

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

188 Inlägg
14 augusti 2014
#5
kolla katten

6 234 Inlägg
14 augusti 2014
#6
Hej!
Det kan vara många orsaker till att din motor inte funkar bra.
Kolla först att den inte drar tjuvluft (spraya startgas runt insug och slangar)
Kolla rotor och fördelarlock (Byt dessa om du inte gjort det de senaste fem sex åren).
Kolla gnista!
Byt luftfilter ,olja (syntetolja 5Wx40) och oljefilter.
Har du gjort dessa grejer så har du en bra grund att stå på.

Sen... kollar du att bakre bränslepumpen funkar (om du har en sådan ?) och att du inte har läckage i toppen (det visar sig genom att vätskenivån i expansionskärlet varierar kraftigt).

Kolla också att inte sladdanslutningen på tanklocket under bilen har ärgat sönder. Så var det brorsans 745:a!

När det sedan gäller tankmätaren så är detta ett vanligt fel på Volvo 740/745.
Brorsan hade felet på sin 745:a (-87:a) att tankmätaren varierade hela tiden. I ena stunden kunde den stå på full tank ...för att i nästa minut sjunka ner till halvfull ...och sedan ner till tom.
Felet var en trasig diod (liten orangefärgad glasdiod) på tankmätarens kretskort som spruckit). Köpte ny på ELFA (1,5kr) och tankmätaren fungerade perfekt igen.

På en annan 754:a också en -87:a var det en av de två elekttrolykondensatorerna på kretskortet som "åldrats". Bytte mot en ny konding och tankmätaren fungerade perfekt igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-96f8d1151810e0e7d43f2354c5d0f475.jpg
tankmätare Volvo 745
Senast redigerat av jaka54 (14 augusti 2014)



Sök