3482
Sök

Jag ska byta/modifiera turboaggregatet på min saab 9000 till 19t. frågor och funderingar.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
#1
tjenixen.

Jag har planerat ett tag vad jag behöver för att kunna slänga in en billig 19t av ifrågasättbar kvalitet i min 9k. Just nu sitter jag och tittar på alternativen för att ha 19t under huven.

Jag har 3 alternativ:

1. Bara kompressorhus och kompressorhjul. Tanken är att moddar sin originala 15t. Frågan är om man vågar modda en kärna, om det verkligen är bra att göra själv. Jag har för mig att byta delar på turbo-kärnor är något man måste ha specialverktyg till.

2. Därefter finns alternativet av att man köper en hel kärna och kompressorhus. Då är frågan om man vågar köra kinakärna.

3. Mr.Tunings 19t till 9-5:an. Jag har en kompis som har inhandlat denna för att köra på just b2x4 blocket som jag har. Han har lyckats få den att sitta som originalturbo när han testade den på en b234 motor han har ståendes. Altså inte startad eller något, utan bara fastskruvad. t25 flänsen är något mindre (rundare) men det har han maskiner för att fixa. Fungerar mina 15t vatten/oljeslangar till denna?

Pengar är något jag inte har mycket av, oavsett så handlar detta om en bil som enbart är för lek, och förväntas/behöver inte hålla/starta i alla väder.

Har någon testat någon av dessa alternativ? Hade varit schysst med lite tips.
Senast redigerat av Eddy (14 augusti 2014)


287 Inlägg
14 augusti 2014
#2
http://www.hammarsmotor.se/product.php?id_product=198

Ska tydligen Fungera att byta till själv, Har aldrig gjort det själv men har läst om folk som byggt om och det verkar funka bra där smile


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
14 augusti 2014
Trådstartare
#3
QuattroMartin skrev:
http://www.hammarsmotor.se/product.php?id_product=198

Ska tydligen Fungera att byta till själv, Har aldrig gjort det själv men har läst om folk som byggt om och det verkar funka bra där smile

Tackar för info. ska leta efter en guide.


354 Inlägg
14 augusti 2014
#4
Är samma renoveringskit på 15t å 19t, så byt kompresshjul å turbinhjul, givet får du se till att avgsshus å kompressorhus passar!
läst att kinaagg inte håller om du ska ladda på uppemot 1.5bsr max 1bar så ska det funks


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
15 augusti 2014
#5
ladda 1,5 max är lite saabstandard, som kommentar till rudarmy. Sen måste man jaga mapsensor.
Och td04 är oftast rekomenderade att hålla sig under 1,5.
Sabbspisar flödar såpass bra att har man bara förståndig temp på laddluften så händer det magiska saker redan under 1,5. OCH i dethär fallet så råkar det vara yours truly som smetat på en jäkla massa tändning på e85 i spisen, så det kan bli ännu roligare.
Till skillnad från en annan idiot som fick smeta på med 2,2 bar i en audi. Hehe.

OCH jag ska göra det ännu svårare för dig Eddieboi t28!  http://www.hammarsmotor.se/product.php?id_product=4061
Men då pratar vi om att bygga om downpipe med mera.

Kina i all ära. Men det är billigt billigt. Och man blir inte för lessen om det rasar och inte kostar halva armen för ett nytt agg. Man får se det för va det är. Hmab verkar iaf kolla lite med kinafabrikerna hur dom ska göra.


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
15 augusti 2014
#6
Och som svar på punkt ett och två:

Att skruva loss turbin och kompressorhjul är enkelt, det sitter med vänster respektive högergängade muttrar med lite gänglås bara.
MEN. Hur får man till korrekt balansering när man sätter ihop det igen ?
Man vet inte om tillverkaren på respektive delar kört med nollbalans (dvs alla inviduella delar är balanserade för sig) eller om det är balansering på hela axeln med impellrar på.
Dendär lilla prylen varvar SATAN ska ni veta. Ett hårstrås eller två vikt i utkant,  kan ge obalans.

Så en komplett kärna som alt. två är väll det bästa av de alternativen.
Men jag säger som tidigare, köp komplett.
Mindre blod, bajs och tårar så. (med undantag för när det skiter sig i ras)


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#7
I slutändan blev det alternativ 3. Hel turbo. Då kan jag sälja 15t till någon stackars saabägare med Garrett t25 wink
Senast redigerat av Eddy (15 augusti 2014)



Sök