3572
Sök

Konstiga problem med att starta bilen

115 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
#1
Bilen gick bra när jag körde ca 20 mil, sen har bilen stått ute i kylan ca -4 till -7, när jag skulle åka hem, pluggade jag in motorvärmaren och lät det vara i ett par timmar, sen när jag skulle starta, så gick bara startmotorn runt och motorn ville inte komma igång, ibland tänder den på 4:ans då stiften på denna är torra jämfört med andra 3. Fick torka bort blöta stift och försöka igen, den gick i 2 cylindrar denna gång, men ville inte komma igång helt. Sen dog startbatteriet. Fick åka och byta batteriet, sen försöka igen, den kommer inte igång. Ringde till en kompis ca 3 km bort om att låna varmgarage några timmar. När bilen står i varmgaraget passade jag på även o ladda batteriet.
Ett par timmar senare kommer jag tillbaka till garaget och startar bilen, visst gick den snällt igång, så jag tror nog att det är fel på temperaturstyrningen för bränsle?

Den går inte helt 100% på tomgång, känns att den hoppar över en cylinder då och då.

Eller tändmodulerna håller på och ger upp?

Bilen är en kombi -02 med CVT.

Opps, glömde säga att bilen är en Nissan Primera.
Senast redigerat av DragonII (27 december 2014)

6 630 Inlägg
27 december 2014
#2
Jag hade börjat med nya (original) tändstift, har du otur kan det även vara tändspole eller läckande spridare.

Har du tillgång till utrustning så skulle jag läsa ur felkoderna också innan du byter något annat än tändstiften (Ifall de är okänt sedan bytet eller om det är billigare stift)

De/Dem

115 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
#3
Tändstift är ganska ny. Bytte dom för ca 3 veckor sen. Då det är bosch på dom då man slog upp reg.nr. Får nog byta dom igen till annat sort.

6 630 Inlägg
27 december 2014
#4
Jag är rätt anti bosch tändstift. NGK är det ända rätta wink

De/Dem

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 december 2014
#5
Malheus skrev:
Jag är rätt anti bosch tändstift. NGK är det ända rätta wink

Bosch gör inga dåliga grejjer, men NGK gör en aldrig besviken

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

115 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
#6
Nedå, kollade upp vilka stift bilen ska ha, LFR5A11, och fick träff på NGK som står 18-LFR5A11 hos Mekonomen, det jag har i bilen är Bosch 18-FR8ME. Får åka och köpa nya imorgon och byta på direkten. Även när det är minusgrader! wink

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2014
#7
Det är knappast tändstiften som är ditt problem...Tror mer på att det är nån "tempgivare" som strular...Läs av felkoder som steg ett.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

115 Inlägg
27 december 2014
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
Det är knappast tändstiften som är ditt problem...Tror mer på att det är nån "tempgivare" som strular...Läs av felkoder som steg ett.

Problemet är att jag inte har nån felkodläsare (förutom den billiga varianten som endast läser motorkoder), men värt att kolla upp via Torque-appen. Men jag kan inte lova att det ger nåt!

115 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#9
Torque appen gav inget felkod, antigen ligger det felet i annat register i ECU, som appen inte kan känna av eller så är bluetooth-OBD lite för gammal (v1.3). Vad vet jag, men har kontaktat verkstad för att få felkoderna utlästa med riktig programvaran dom har.

Avstängd
10 388 Inlägg
30 december 2014
#10
DragonII skrev:
Torque appen gav inget felkod, antigen ligger det felet i annat register i ECU, som appen inte kan känna av eller så är bluetooth-OBD lite för gammal (v1.3). Vad vet jag, men har kontaktat verkstad för att få felkoderna utlästa med riktig programvaran dom har.

Antar att det är ELM327 du använder? Den är inte direkt världsberömd för att komma åt alla felkoder (även om säljarna påstår att enheten är Guds gåva till mänskligheten).

Nu säger jag inte att det faktiskt finns felkoder, men, har du möjlighet att få de utlästa på "annat vis" så gör det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

115 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#11
it_mutt skrev:
DragonII skrev:
Torque appen gav inget felkod, antigen ligger det felet i annat register i ECU, som appen inte kan känna av eller så är bluetooth-OBD lite för gammal (v1.3). Vad vet jag, men har kontaktat verkstad för att få felkoderna utlästa med riktig programvaran dom har.

Antar att det är ELM327 du använder? Den är inte direkt världsberömd för att komma åt alla felkoder (även om säljarna påstår att enheten är Guds gåva till mänskligheten).

Nu säger jag inte att det faktiskt finns felkoder, men, har du möjlighet att få de utlästa på "annat vis" så gör det.

Stämmer bra att det är ELM327 jag har. Vet redan att jag inte kan få all felkoder utlästa via denna.
Därav har jag tagit kontakt med verkstad, vet inte bara när det sker. Ska ändå åka till butiken och köpa nya stift då dom inte hade i lager när jag var där igår. Och det finns verkstad i närheten så jag kan åka förbi o kolla.

115 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#12
Så här ser tändstiften ut (gamla som är bytta ca 3 veckor sen):
https://drive.google.com/file/d/0B5j3Q_ … sp=sharing
Stiften är i nummerordning dvs 1,2,3,4.
Ser att det är något på 2:an om man jämför de resterande. Personligen tycker jag att alla ser som det ska.


Nu sitter nya NGK stift i, får se hur motorn går när jag åker hem från jobbet!
Senast redigerat av DragonII (30 december 2014)

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2014
#13
Ja de där stiften ser ut precis som de borde....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

115 Inlägg
30 december 2014
Trådstartare
#14
En sak till, när jag tar ut bilen ur varmgaraget så går bilen som det ska när motorn är kall (garaget är ca +5 varmt inne), efter ca 10 minuters körning (motorn är genomvarm och ligger kring 86 grader varmt enligt Torque appen), så börjar motorn ha ojämn gång vid tomgång, känns att den inte alltid tänder på alla cylindrar, känns att den hoppar nån cylinder då och då. Jag lutar åt att det är något knas med tändmodul när motorn är varm.

115 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#15
Hej igen! Har bytt tändstift i tisdags, motorn mår bättre, men det är för tidigt att uttala sig, väntar hellre ett tag till och se om problemet kommer tillbaka. Har inte läst fekoder än, lär bli snart.


Sök