3569
Sök

D24tic beter sig lustigt vid ladd

19 Inlägg
5 april 2015
Trådstartare
Tjenare!
Har en Volvo 740 med 96:ans d24tic (svartblock, egr och annat kraffs). Har ett riktigt enerverande problem då motorn i övrigt är kanonfräsch, påställd pump (lagom!!) och laddar 1bar. Vi kan ju börja med att under vinterns kalla dagar börja den bluddra riktigt mycket på ladd och orkade inget. Bytte direkt till ett nytt mann dieselfilter och den gick bra igen. Sen så fick bilen ett ryck för 2 månader sedan att gå sådär illa igen, så bytte dieselfilter igen. Vart bättre tills i förrgår då det började igen efter jag bytt olja och filter, blir knäpp på det eftersom det nu inte ens hjälper att byta dieselfilter. Någon riktig meckare här inne som vet varför den bluddrar vid laddtryck om och om igen? Går bra på laddtryck när man gasar ur 2:an.

Ha de gött!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 april 2015
Misstänker att du har fullt med skit i tank och ledningar. Därför får inte motorn tillräckligt med diesel

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

19 Inlägg
6 april 2015
Trådstartare
Tack för svar! Ska riva ner tank och byta filter igen.. Hur rengör man alla ledningar då?

1 861 Inlägg
6 april 2015
Byter! Eller så får man göra någon snålvariant och spola ur med typ sprit eller något annat som är duktig att släppa på avlagringar... Byta är att föredra IMO tongue

19 Inlägg
6 april 2015
Trådstartare
Låter som att jag har lite att pyssla med nu då! Kul att folk hjälper! smile

1 861 Inlägg
6 april 2015
PLindahl skrev:
Låter som att jag har lite att pyssla med nu då! Kul att folk hjälper! smile

Man lär ju försöka iaf, nästa gång är det en själv som sitter i smeten ^^

19 Inlägg
6 april 2015
Trådstartare
Har nu kikat lite på bilen, slangen mellan pumpen och filtret är ju genomskinlig och jag kan tyda på att det ser ut som luftbubblor som åker igenom och den börjar bluddra då. Hur kan man hitta vart den kan tjuva luft?? Inget läcker eller så!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 april 2015
PLindahl skrev:
Har nu kikat lite på bilen, slangen mellan pumpen och filtret är ju genomskinlig och jag kan tyda på att det ser ut som luftbubblor som åker igenom och den börjar bluddra då. Hur kan man hitta vart den kan tjuva luft?? Inget läcker eller så!

Är väl inte helt ovanligt att det suger luft i tankarmaturen? Rör, slangar osv..

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

19 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
Efter jag jag lossade banjokopplingen och bytte kopparringarna och "råkade" rycka av slangen mellan filter och pump och bytte ut den mot en ny värkar D24:an gå bra igen. Tyvärr så går den inte bra om man åker på ladd när man har 5:an i under 2,5 till 3k varv dock inte alls lika illa som förut. Ska fortsätta kolla på om den drar mer luft! Tack för hjälpen jag fått!

19 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
Humöret är inte på topp nu! Bilen blev helt orkeslös och tvärdog.. Tog bort slangen mellan pump och filter 2ggr efter massa malande på startmotorn och den hoppar igång. Dock orkeslös närvden får arbeta. Varför dog den? Den är ju självluftande? Ska jag leta på både retur och inlopp där den kan dra tjuvluft? När jag tankar precis fullt har jag även sätt att den läcker diesel på ovansidan av tanken. Kan de ha med detta att göra?

Sök