3669
Sök

Byta motor från B230K till B230F, volvo 740

1 322 Inlägg
19 maj 2015
Trådstartare
#1
Hej är lite spekulant på en 740, tidig 88a, som det sitter en B230K i. Har läst att det är skit med förgasaren, och hört att hele motorn är piss. Tänkte då isåfall köra tes K-motorn ger sig. Och kasta i en B230F.


Det jag är osäker på. Är elen roll är det en jätte operation och byta härvan? för jag antar att de inte är samma härva ..? lol

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

11 Inlägg
19 maj 2015
#2
gode gud ja, det är nästan halva bilen som måste bytas ut. iochmed insprutningen/datorer/instrumentering/bränslepump och annat roligt.

kanske du hellre skulle satsa på en B230E istället som har mekanisk insprutning, inte så mycket som måste ändras på då, i alla fall inte inne i bilen. Bara montera en bränslepump med tillhörande relä någonstans och en returledning till tanken.

men, om jag var du skulle jag försöka hitta en annan bil istället som hade en annan motor från början om den nu inte är i utställningsskick vill såga, iså fall så skulle jag nog byta till en motor av samma typ för att behålla i "orginalskick".

1 322 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#3
jagobilen skrev:
gode gud ja, det är nästan halva bilen som måste bytas ut. iochmed insprutningen/datorer/instrumentering/bränslepump och annat roligt.

kanske du hellre skulle satsa på en B230E istället som har mekanisk insprutning, inte så mycket som måste ändras på då, i alla fall inte inne i bilen. Bara montera en bränslepump med tillhörande relä någonstans och en returledning till tanken.

men, om jag var du skulle jag försöka hitta en annan bil istället som hade en annan motor från början om den nu inte är i utställningsskick vill såga, iså fall så skulle jag nog byta till en motor av samma typ för att behålla i "orginalskick".

just de ja.. de blir ju rätt möe med det..
Kanske får bli en E iställer då... eller leta efter en annna.. får tänkte påt lite!

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 maj 2015
#4
Är väl främst vakuumslangarna som brukar vara fulla av sprickor som gör att de går som skit.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

1 322 Inlägg
24 maj 2015
Trådstartare
#5
PHrnfeldt skrev:
Är väl främst vakuumslangarna som brukar vara fulla av sprickor som gör att de går som skit.

Okej, så det brukar inte vara några andra större problem med den motorn då?!smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

5 111 Inlägg
24 maj 2015
#6
Ska du byta från K- till F-motor så bör du leta efter en motorkabelhärva från en Volvo 240 med F-motor (tänk på att de beroende på årsmodell kan ha både LH 2,2 och 2,4 - du måste ha rätt härva till rätt motor) då den är separerad från resten av elsystemet på 240 till skillnad från 740.


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
24 maj 2015
#7
Celeron skrev:
PHrnfeldt skrev:
Är väl främst vakuumslangarna som brukar vara fulla av sprickor som gör att de går som skit.

Okej, så det brukar inte vara några andra större problem med den motorn då?!smile

Njae, alltså. De fungerade ju ny och bra många år senare, så de bör ju fungera nu också bara man ser till att grejerna är som de skall.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök