Montera gashydraulisk fjädring från Citroën i en annan bil?

EPG Kärnkraftstomte
4 augusti 2015 · 766 Inlägg

Finns det någon här som har erfarenhet av att montera gashydraulisk fjädring från en Citroën på någon annan bil?

Det är inte säkert att det blir någonting av det, mest funderingar bara men det jag funderade på i så fall vore att ta hela rasket ifrån en Xantia Activa TCT och sedan anpassa med egendesignade fästen och liknande för att sedan montera på en VW-buss T3.

Finns det över huvud taget någon som har sett någon projekttråd (svenskt eller utländskt forum) där någon har gjort något liknande? Alltså monterat Citroëngrejerna på vilken bil som helst, behöver inte vara en VW-buss.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Pininfarina406
4 augusti 2015 · 547 Inlägg

Mats Thollander gjorde det på sin Pv för en massa år sedan. Jag tror att den står i Bilsports museum nu.

Senast redigerat av thilo (4 augusti 2015)

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Gamer
5 augusti 2015 · 130 Inlägg

Omöjligt är det väl inte. Men tror dock att det är en hel del lättare att ta från någon vanlig xm eller xantia.

Mycket eftersom just activan har helt elektroniskt justerad fjädring samt ventiler och även aktiva krängningshämmare (vilket jag antar att det är du vill åt) medans en vanlig xantia eller xm har mekaniskt justerad fjädring. och då har mekaniska ventiler om jag inte minns fel. finns även en ''sportknapp'' i kupén på activorna

Dock på den jag hade så upplevde jag fjädringen relativt följsam, men vart väldigt snabbt nästan för styv (iprincip stum) när guppen gick bara på ena sidan av bilen vilket kändes lite olustigt ibland.


Men eftersom jag har haft en och har relativt bra koll på ungefär hur det fungerar, så du kan du ju alltid skriva om du undrar något smile

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
EPG Kärnkraftstomte
5 augusti 2015 · 766 Inlägg

Man vill ju att bilen kompenserar för krängningar automatiskt så att man t.ex kan köra på en smal kurvig väg utan att släppa gasen i onödan smile

Men jag läste på Wikipedia (tror jag det var) att all hydraulik hängde ihop på denna bilen, alltså även bromssystemet och servostyrningen.

Går detta att separera på något sätt?

Senast redigerat av EPG (5 augusti 2015)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
felixtb
5 augusti 2015 · 76 Inlägg

EPG skrev:
Man vill ju att bilen kompenserar för krängningar automatiskt så att man t.ex kan köra på en smal kurvig väg utan att släppa gasen i onödan smile

Men jag läste på Wikipedia (tror jag det var) att all hydraulik hängde ihop på denna bilen, alltså även bromssystemet.

Går detta att separera på något sätt?

Alternativet är att du bygger på bromsarna från en citroen också.
Blir väldigt imponerad om du bygger detta och får en fungerande buss big_smile

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
Gamer
5 augusti 2015 · 130 Inlägg

EPG skrev:
Man vill ju att bilen kompenserar för krängningar automatiskt så att man t.ex kan köra på en smal kurvig väg utan att släppa gasen i onödan smile

Men jag läste på Wikipedia (tror jag det var) att all hydraulik hängde ihop på denna bilen, alltså även bromssystemet.

Går detta att separera på något sätt?

ja även bromsarna går på samma system. de har även accumulatorklockor som sparar tryck så att bromsarna fungerar ett tag om bilen skulle stanna. om jag inte minns helt vansinnigt så är det kring 10 trycklockor totalt på en activa.

activan har inga sensorer (inte som jag sett någonstans iallafall) för hur bilen lutar i sidled utan jag tror att den räknar ut det på något vis.

här finns det väl lite mer info iaf
http://citroen.tramontana.co.hu/suspension

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang