3882
Sök

Skyddsbur i vanlig personbil?

25 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
#1
En bekant fick sladd i 120km/h och kanade av vägen för ett par dagar sedan. Inga skador på vare sig bil eller passagerare, vilket var ren tur. Men jag har blivit lite nojig efteråt. neutral
Hur stor grej är det att sätta in en bur t.ex. i en vanlig Volvo XC60/70/90 och hur mycket bättre skydd får man?

272 Inlägg
19 januari 2016
#2
Utan att ha försökt göra det på en modern bil skulle jag säga att det är ett väldigt stort projekt. Så länge du dessutom vill ha möjlighet att lasta normalt antal passagerare blir det inte heller mycket till bur.

I slutändan skulle jag säga att det blivit en direkt försämring av säkerheten i en så pass modern bil. Några punkter jag direkt kommer att tänka på:
* Försämrade avstånd och skydd mot att slås in i sidor och tak.
* Interferens med sido-airbags och krockgardiner.
* Försämrad/förändrad hållbarhet och deformation av stål i trösklar och andra ställen där buren svetsats eller bultats.

Min slutsats: gör det inte!


7 491 Inlägg
19 januari 2016
#3
Trekmeister skrev:
Utan att ha försökt göra det på en modern bil skulle jag säga att det är ett väldigt stort projekt. Så länge du dessutom vill ha möjlighet att lasta normalt antal passagerare blir det inte heller mycket till bur.

I slutändan skulle jag säga att det blivit en direkt försämring av säkerheten i en så pass modern bil. Några punkter jag direkt kommer att tänka på:
* Försämrade avstånd och skydd mot att slås in i sidor och tak.
* Interferens med sido-airbags och krockgardiner.
* Försämrad/förändrad hållbarhet och deformation av stål i trösklar och andra ställen där buren svetsats eller bultats.

Min slutsats: gör det inte!

Beror väl på vad det är för bil och till vad bilen används.
Utvändigt skydd fanns t ex på Land Rover Defender SVX.
Inkräktar inte på innerutrymmena.
Spannienbyggda Suzuki(Santana) för tyska marknaden har invändigt rullningsskydd i form av hockeymål.
Bowler Wildcat har som standard en kombination av utvändig och invändig bur.

Så nog finns det möjlighet att skydda sig.
Men, det är klart, en bur typ rallybil i en bil för DD kan bli lite opraktiskt.

Muttley
19 januari 2016
#4
I en modern bil så får du nog sämre skydd.   Hur ska du lösa krockgardiner med en bur?

25 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
#5
Trekmeister skrev:
Utan att ha försökt göra det på en modern bil skulle jag säga att det är ett väldigt stort projekt. Så länge du dessutom vill ha möjlighet att lasta normalt antal passagerare blir det inte heller mycket till bur.

Min slutsats: gör det inte!

Passagerare är inte så noga. Har ingen famlij. Flickvän händer ju att man har, så det räcker att jag och en till får plats.
Hade kunnat leva med att det är lite jobbigare att komma in.
Men det var ingen genomtänkt grej egentligen.

torsen skrev:
Beror väl på vad det är för bil och till vad bilen används.
Utvändigt skydd fanns t ex på Land Rover Defender SVX.
Inkräktar inte på innerutrymmena.
Spannienbyggda Suzuki(Santana) för tyska marknaden har invändigt rullningsskydd i form av hockeymål.
Bowler Wildcat har som standard en kombination av utvändig och invändig bur.

Så nog finns det möjlighet att skydda sig.
Men, det är klart, en bur typ rallybil i en bil för DD kan bli lite opraktiskt.

Tänkte, om detta skulle bli av, ha den som vinterbil för skapligt normalt bruk.

Verkar som det var en dålig idé.

3 235 Inlägg
19 januari 2016
#6
I bilar med bur sitter man ofta fastspänd med flerpunktsbälten som förhindrar att kroppen kastas fram och tillbaka om bilen voltar. Utan anpassad stol, hjälm och annan skyddsutrustning riskerar du bli mosad mot buren...
Dessutom kommer du nog aldrig kunna godkänna bilen... XC70 är väl en av dem säkraste bilarna i klassen, så frågan är: varför?


25 Inlägg
19 januari 2016
Trådstartare
#7
engolf skrev:
I bilar med bur sitter man ofta fastspänd med flerpunktsbälten som förhindrar att kroppen kastas fram och tillbaka om bilen voltar. Utan anpassad stol, hjälm och annan skyddsutrustning riskerar du bli mosad mot buren...
Dessutom kommer du nog aldrig kunna godkänna bilen... XC70 är väl en av dem säkraste bilarna i klassen, så frågan är: varför?

Antog att det fanns en anledning till att man har bur och inte standard krockskydd i racing/rallybilar. Men hård stol, hjälm och nackskydd blir lite overkill i min tilltänkta vinterbil. Klättra in hade jag kunnat leva med.
Har sett folk överleva ganska extrema krascher i tävlingssammanhang (på youtube). Normalt sett verkar man vara mos om man krockar eller kör av i +100km/h.

4 824 Inlägg
20 januari 2016
#8
men en racing/rallybil har inte en massa airbags osv överallt inne i bilen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

59 Inlägg
20 januari 2016
#9
Köp bättre däck och anpassa hastigheten

3 123 Inlägg
20 januari 2016
#10
Går att gatregga med bur om bilen inte är helfordonsgodkänd, kanske går med senare bilar med men jag har dålig koll på det.

På en gatbil med godkänd racingbur reggad för gata får man dispens på toyotastaget och hjälmkrossarstaget (annars skulle det bli tråkiga skador när man inte har hjälm). Tar man på sig det vanliga bältet och knäpper sexpunktsbältet ovanpå samt har avsedd stol och hjälm åker man väldigt säkert. Man har ingen nytta av airbagsen heller för man kan inte slå i inredningen. I bilen får du plocka bort det mesta av inredningen för att få plats med buren och det bli allmänt jobbigt att ta sig i och ur bilen samt ljudnivån ökar rejält.
Tror man är tillräckligt säker i de flesta bilar och tvivlar du så köp en nyare bil med högsta betyg i krocktester.


167 Inlägg
21 januari 2016
#11
Är du nojjig så kan du väl byta stol till 5punktsbälte å sätta på dig hjälm.

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
21 januari 2016
#12
ta bussen om det är så jävla illa så du funderar på att ta en ny bil å svetsa in en bur i :S

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

1 948 Inlägg
25 januari 2016
#13
Klart som tusan du får bättre skydd i vilken bil som helst med en riktig bur installerad!
Airbags i all ära men när du rullar några varv då spelar det ingen roll!

Däremot så kan det behövas att du alltid åker med hjälm på dig för att inte slå huvudet i buren... du behöver troligtvis även ta bort några airbags som buren kommer vara ivägen för.

Och sist men inte minst, det är inte lagligt. Halvbur brukar aldrig vara några problem men en helbur är mer eller mindre omöjligt att få igenom besiktning.

3 235 Inlägg
25 januari 2016
#14
Bur är bara en av säkerhetsanordningarna som behövs för att göra en bil säker. Vi snackar om en korrekt installerad stol, flerpunktsbälten, hjälm, fuelcell istället för bränsletank, fastmonterad brandsläckningsutrustning, kill-switch, snabbkoppling på ratten mm.


1 948 Inlägg
26 januari 2016
#15
engolf skrev:
Bur är bara en av säkerhetsanordningarna som behövs för att göra en bil säker. Vi snackar om en korrekt installerad stol, flerpunktsbälten, hjälm, fuelcell istället för bränsletank, fastmonterad brandsläckningsutrustning, kill-switch, snabbkoppling på ratten mm.

Kan bara hålla med... en löst monterad brandsläckare kan bli väääldigt farlig vid eventuell krock big_smile

Hur som, en bur hjälper bara till... man behöver inte ha en "fuelcell" bara för man har bur i bilen... dessutom är ju dom flesta fuelcellerna som köps för 1000kr från kina och monteras i bagaget bara farligare än behålla org.tanken.
Flerpunktsbälten är också ganska över reklamerat när det kommer till just säkerheten, ett åtdraget 3-punkt duger gott.
Däremot om man ska köra på bana så är ju ett "flerpunktsbälte" att rekommendera så man kan koncentrera sig på att köra snabbt istället för att hålla sig kvar i stolen.
Snabbkoppling till ratten... säkerhetsgrejj? Snarare tvärtom med alla dåliga kopior där ute...


Sök