3008
Sök

Funderingar angående led ramp.

56 Inlägg
19 maj 2016
Trådstartare
#1
Hej
Det är så att jag ska koppla in en led ramp på 90w å ha som extraljus.
Min fundering är om det är som att koppla in vanligt extraljus och sen om vad jag ska använda för relä?
Tacksam för seriösa svar.
Bilen är en Mitsubishi Colt från 2011
Senast redigerat av PWA (19 maj 2016)


75 Inlägg
19 maj 2016
#2
Det är precis som ett vanligt extraljus.
Använd ett rejält relä, så håller det.
Ett vanligt slutande relä ska du ha.
Jag kopplade min med separat matning (via säkring) direkt på batteriet.
Styrströmmen tar jag från ena helljuset.
Jag kör på ett 70A relä. Men så är lampan på 480W..
Senast redigerat av Jory (19 maj 2016)


56 Inlägg
19 maj 2016
Trådstartare
#3
Jory. Tack vet du vad jag bör ha för relä storlek?


Avstängd
10 388 Inlägg
19 maj 2016
#4
PWA skrev:
Jory. Tack vet du vad jag bör ha för relä storlek?

Rent spontant räcker ett 10A-relä, så kör på ett 20-30-40A, så riskerar du inte alls att överbelasta det. Finns på...ptja, Biltema, Mekonomen, AD osv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
19 maj 2016
#5
Kan köra vanliga extraljus kabelsatserna till dem

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

89 Inlägg
19 maj 2016
#6
Kör ett 40A relä till min ramp som är på 120W.


7 497 Inlägg
19 maj 2016
#7
Energiförbrukningen 90 watt dividerat med spänningen 12 volt ger strömstyrkan 7,5 ampére.
Följaktligen räcker ett relä för 7,5 ampére.
Men köp du Biltemas relä på 40 ampére med inbyggd säkring.

Relät har fyra flatstift som ska anslutas som följer.

1,5 kvm kabel från + på batteri eller startmotor eller vad som är närmast till 30 på relä.
1,5 kvm kabel från 87 på relä till LED-ramp.
0,5 kvm kabel från 86 på relä till helljus kabel och "tjuva" där.
0,5 kvm kabel från 85 på relä till strömställare inne i kupé och vidare till jord(stomme).

Alternativt hoppar du över möjligheten att kunna stänga av rampen och låter kabeln från 85 på relät gå direkt till jord, förslagsvis under samma skruv som du fäster relät.

Fäst upp kablarna med buntband.

Du behöver inte ha 0,5 kvm på manöversidan utan kan använda som på matningssidan = 1,5 kvm.

Och du, för säkerhets skull så lägger du av MINUS-kabeln från batteriet då du installerar.
Har du inte radiokoden så får du vara medveten om risken för kortslutning, om du har otur.

Lycka till.big_smile

2 043 Inlägg
19 maj 2016
#8
torsen skrev:
Energiförbrukningen 90 watt dividerat med spänningen 12 volt ger strömstyrkan 7,5 ampére.
Följaktligen räcker ett relä för 7,5 ampére.
Men köp du Biltemas relä på 40 ampére med inbyggd säkring.

Relät har fyra flatstift som ska anslutas som följer.

1,5 kvm kabel från + på batteri eller startmotor eller vad som är närmast till 30 på relä.
1,5 kvm kabel från 87 på relä till LED-ramp.
0,5 kvm kabel från 86 på relä till helljus kabel och "tjuva" där.
0,5 kvm kabel från 85 på relä till strömställare inne i kupé och vidare till jord(stomme).

Alternativt hoppar du över möjligheten att kunna stänga av rampen och låter kabeln från 85 på relät gå direkt till jord, förslagsvis under samma skruv som du fäster relät.

Fäst upp kablarna med buntband.

Du behöver inte ha 0,5 kvm på manöversidan utan kan använda som på matningssidan = 1,5 kvm.

Och du, för säkerhets skull så lägger du av MINUS-kabeln från batteriet då du installerar.
Har du inte radiokoden så får du vara medveten om risken för kortslutning, om du har otur.

Lycka till.big_smile

Vill man undvika kortslutning så väntar man med att koppla in pluskabeln på batteriet tills allt annat är kopplat. Alternativt så monterar man säkringen till sist, och ser till att pluskabeln är skyddad vid säkringshållaren före man monterar andra änden på pluspolen.

Men som du sa så är det säkrast att ta bort minus från batteriet.

56 Inlägg
19 maj 2016
Trådstartare
#9
Tack för alla svar. Jag är väldigt tacksam. Får se när jag kopplar in rampen.



Sök