3571
Sök

Volvo 850 92 GLT lägger av/dör

17 Inlägg
4 juni 2016
Trådstartare
#1
Volvo 850 92 GLT lägger av/dör

Har bytt
1.    Bränslepump
2.    Bränslerelä
3.    Givare vid kam
4.    Givare vid vevaxel
5.    Tändspole
6.    Demonterat spjällhus för rengöring
7.    Rengöring av slangar vid spjällhus
8.    Rengöring av tomgångsventil
9.    Nytt luft filter
Snart är allt bytt som orsakar problemet med att 850 lägger av helt plötsligt, när jag läser i forum angående detta problem
Står för tillfället helt maktlös då det inte går att läsa ut via koder vad problemet ligger
Då den lägger av så får den stå en stund sedan startar den igen och kan gå helt felfritt i flera dagar

Är tacksam för hjälp …har titta på en STOR balpress de sista dagarna yikesyikescoolcool


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2016
#2
Tankat?

Jag flyttar även din tråd...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

17 Inlägg
4 juni 2016
Trådstartare
#3
körde en tur i dag felfritt stannade på ett ställe tog en fika, kom ca en mil samma fel igen fick stå en stund startade felfritt hem ca 2 mil
Senast redigerat av wolf850glt (4 juni 2016)


17 Inlägg
4 juni 2016
Trådstartare
#4
torpis skrev:
Tankat?

Jag flyttar även din tråd...

Tankat? 

hahahah

Nu får du en att låta som man va tappad bakom en gammal 850 ;-)


8 249 Inlägg
5 juni 2016
#5
Ovanför kylaren sitter ett stort grått relä märkt "Fuel system main relay" som kan ge lite knepiga fenomen när det börjar bli dåligt. Och kan ge såna fenomen som du beskriver.


17 Inlägg
5 juni 2016
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Ovanför kylaren sitter ett stort grått relä märkt "Fuel system main relay" som kan ge lite knepiga fenomen när det börjar bli dåligt. Och kan ge såna fenomen som du beskriver.

Ok vi kollar detta
Tackar för svar big_smile

är det detta du menar ?

http://www.tradera.com/item/302208/2019 … -volvo-850
Senast redigerat av wolf850glt (5 juni 2016)


8 249 Inlägg
5 juni 2016
#7
Ja, det som pilen pekar på.


528 Inlägg
6 juni 2016
#8
wolf850glt skrev:
torpis skrev:
Tankat?

Jag flyttar även din tråd...

Tankat? 

hahahah

Nu får du en att låta som man va tappad bakom en gammal 850 ;-)

det händer att bränsle är dåligt. det behöver inte handla om att ha valt fel bränsle.
så frågan är relevant,

17 Inlägg
6 juni 2016
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Ja, det som pilen pekar på.

Lite mer info om problemet
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=63286


17 Inlägg
8 juni 2016
Trådstartare
#10
Fel kvarstår ska byta Huvud bränsle relä
Har beställt boxar sprut tändning begagnande testar de när fel uppstår igen

Tittar mer och mer åt den där .......balpressen .......!!!!!!


17 Inlägg
23 juni 2016
Trådstartare
#11
Uppdatering
Har bytt
1.    Bränslepump
2.    Bränsle relä
3.    Givare vid kam
4.    Givare vid vevaxel
5.    Tändspole
6.    Demonterat spjällhus för rengöring
7.    Rengöring av slangar vid spjällhus
8.    Rengöring av tomgångsventil
9.    Nytt luft filter
10.  Huvud relä bränsle

Och bättre begagnade boxar sprut och tändning från 850 med 6000 på mätare

Vid felsökning tappar jag signal på plint 27 som ska dra bränslepump relä
Får bil stå en stund går den igen en liten stund tills det kickar till i relä och pump stannar
Har kontrollerat kabel mellan plintar för avbrott dock ej med belastning

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219263/219263-0ada5e99525946756b41355eecbc6db6.jpg


http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2533582


17 Inlägg
27 juni 2016
Trådstartare
#13
Har belastat ledning mellan plint 27 och 31b med förbrukare lampa 21 watt
även till jord plint 31
med bryggning mellan 15-87 är det inga problem då går den felfritt

sätter i relä 2/23 låter bil gå på tomgång och det kan variera allt mellan 5-30 min
så tappar den signal från plint 27 och det känns som att det är värme relaterat
det som ska styra den informationen till box är givare 7/25 via tänd box på plint 1
men i vilka plintar/ledningar den informationen bränslebox får den till framgår inte på elschema tyvärr 

Det finns en del kandidater 14-21-26-18-5 från tänd-box till sprut-box

Och varför ska det vara en modulerande ström från plint 27 till 31b?

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219263/219263-fddd3e1407d73fae91473ce37d21c777.jpg


17 Inlägg
1 juli 2016
Trådstartare
#14
Av en ren slump var jag förbi Volvo i byn där jag förövrigt har jobbat men det var länge sedan och då på LV sidan
Snackade lite med gubbarna där och tog upp problemen
På en bänk låg ett beg bränsle relä som de använde som test relä så en av mekanikerna sa ...-vafan ta och prova det här (Det kan ju vara fel på det du har bytt)

Och kan du tänka ..ner och starta bilen den la av som vanligt plugga i det från Volvo ......Går som en klocka

Men så är livet man får inte ta något för givet framförallt när det gäller nya bränslerelän
Hade jag tidigare mätt styrpuls från från plint 27 och fastställt att signal var ok så hade blickarna vänts mot relä mycket tidigare
Men va fan nu är det detaljer för styrning av insprutning som är på topp så man får tänka positivt

Nu blir det att plocka ihop den gamla 850-n tvätt och på med vax ( Meguiar's Ultimate Paste Wax)
Själv blir det ett par bryggmästaren

Önskar alla en trevlig sommar

coolcoolcoolcool



Sök