2891
Sök

Saab 9-5 98a tycker och ger efter vid gaspådrag

30 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
Tjenare ! Har fått ett problem med min Saab. Bytte termostat för att den var sönder och samtidigt satte jag i ett sportluftsfilter. Efter det så har bilen börjat rycka och ge efter mellan 2000-3500 varv om man trycker lite på gasen. Det funkar att köra om man endast ger lite gas, då händer ingenting. Testade då att byta LMM och nytt luftfilter men det har bara blivit värre.
Några tips på vad det kan vara???

30 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
FeeDLunD skrev:
Tjenare ! Har fått ett problem med min Saab. Bytte termostat för att den var sönder och samtidigt satte jag i ett sportluftsfilter. Efter det så har bilen börjat rycka och ge efter mellan 2000-3500 varv om man trycker lite på gasen. Det funkar att köra om man endast ger lite gas, då händer ingenting. Testade då att byta LMM och nytt luftfilter men det har bara blivit värre.

Glömde säga att turbon laddar ca 0,5 bar under dom varvtalen. Men efter 3500 varv laddar den ca 1,1 bar och den går som den gjorde innan smile

Forummoderator
18 116 Inlägg
1 februari 2017
FeeDLunD skrev:

Sitter det kvar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

30 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
FeeDLunD skrev:

Sitter det kvar?

Ja just nu sitter det kvar. Kan det vara det som är problemet och varför ? :o

30 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
Check engine lampan har med börjat lysa strax efter problemet uppstod...

1 705 Inlägg
1 februari 2017
FeeDLunD skrev:
Hybridsmurfen skrev:
FeeDLunD skrev:

Sitter det kvar?

Kassa "sportfilter" är ofta källan till massor av problem och ger inga fördelar, så jag skulle ha provat med original igen innan jag fortsatte felsökningen.

30 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
rcy skrev:
FeeDLunD skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Sitter det kvar?

Kassa "sportfilter" är ofta källan till massor av problem och ger inga fördelar, så jag skulle ha provat med original igen innan jag fortsatte felsökningen.

Kändes som att det var konstigt att det var det som gjorde det IOM att det är ett nytt bsr filter :s

Sir
935 Inlägg
1 februari 2017
Kollat så att allt sitter fast imellan luftfilter och insuget i motorn? Tänkte mest om det är något luftrör som sitter löst och bara ligger emot insuget och när du gasar rörsig motorn och röret flyttar på sig och bilen går dåligt. Har nämligen varit med om det själv på en saab

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

30 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
marcus80 skrev:
Kollat så att allt sitter fast imellan luftfilter och insuget i motorn? Tänkte mest om det är något luftrör som sitter löst och bara ligger emot insuget och när du gasar rörsig motorn och röret flyttar på sig och bilen går dåligt. Har nämligen varit med om det själv på en saab

Du menar om det sitter dåligt och inte är tätt vid alla klämmor? smile

1 705 Inlägg
2 februari 2017
FeeDLunD skrev:
rcy skrev:
FeeDLunD skrev:

Kändes som att det var konstigt att det var det som gjorde det IOM att det är ett nytt bsr filter :s

Fabrikat och ålder spelar mindre roll, dom flesta sportfilter är skit redan från början.

1 148 Inlägg
2 februari 2017
Tänk på¨att 9-5an har en LMM så ett sportfilter kan skapa problem

30 Inlägg
2 februari 2017
Trådstartare
amazinjoey skrev:

Har testat byta både lmm och nytt sportfilter. Men det kanske fixar sig om jag byter till orginal??

1 148 Inlägg
2 februari 2017
FeeDLunD skrev:
amazinjoey skrev:

Har testat byta både lmm och nytt sportfilter. Men det kanske fixar sig om jag byter till orginal??

Prova med orginal , oavsett sportfilter så blir de ofta problem

30 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
Problemet är löst. Bytte tillbaka till originalfiltet bytte tändstift och rensade motorn med tanke på att det var oil slug sen ny olja och filter och nu går den som den ska. Men nu har ett till problem uppstått. Den dör ibland när man frikopplar och bromsar in. Oftast när man svänger samtidigt...
Några tips??

Sök