4444
Sök

Hur gör man ett oljebyte?

2 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#1
Hej
Jag vill lära mig byta olja på min bil. Har en BMW 320 touring 2000. Var ligger oljefiltret?  Förstår att man måste ta upp bilen för att tömma oljan.Men sedan ????

NYBÖRJARE...:-))

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 november 2011
#2
Någon annan som kan 320 får förklara vart delarna sitter.

Rent generellt gäller:

-Kör motorn liite varm, då rinner oljan lättare och du får ut mer av den gamla oljan och snabbare.
-Hissa upp bilen så du kommer in med ett kärl under motorn.
-Töm oljan genom urtappningspluggen som finns någonstans på oljetråget.
-Lossa oljefiltret och ta bort det
-Torka rent där oljefiltret sitter
-Olja in tätningsringen ( om du har ett hedligt externt filter med plåthölje )
-(Finns en del bilar som man ibland ska fylla upp oljefiltret med olja innan montering, tror inte de gäller dig men vill bara påpeka för säkerhets skull)
-Skruva dit oljefiltret. Dra åt hårt bara med handkraft, annars kommer det inte få att få bort igen. ( om du inte har "internt" filter, så bör kåpan dras åt med en nyckel ).
-(Jag brukar hälla i en skvätt ny olja i påfyllningslocket så att man "spolar ur" de sista av den gamla oljan, de gör du som du vill)
-Sätt dit pluggen i tråget, använd helst ny tätningsbricka om du har en sådan.
-Fyll på ny olja, så mycket som motorn vill ha. Brukar väl vara runt 4-5 liter i såna här motorer? Häll gärna i lite mindre än vad som behövs, låt det rinna ner i tråget, och kolla sedan nivån på oljestickan.

Starta gärna efter att du fyllt klart och stanna sedan och kontrollera nivån igen så att motorn inte sugit upp för mycket olja ur tråget så nivån blir för låg ( nivån sjunker lite om man inte har olja i filtret och så)


Var väl typ allt


2 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
#3
Suveränt .........Tack
Mycket bra förklaring.


L

326 Inlägg
2 november 2011
#4
Kolla den här beskrivningen. Visserligen en 330, men principen är ju samma:
http://www.my330i.com/lof.php

564 Inlägg
2 november 2011
#5
Se upp så att inte oljan rinner ner i ärmen när du skruvar bort pluggen, det är lätt hänt... wink

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 november 2011
#6
sverkera skrev:
Se upp så att inte oljan rinner ner i ärmen när du skruvar bort pluggen, det är lätt hänt... wink

Varit med om liknande, men då var det glykol innanför tröjan och ner i brallorna wink

Inte så skönt hmm


102 Inlägg
3 november 2011
#7
Finns bra filmer på Youtube också: http://www.youtube.com/watch?v=kCcGJ74HVHU

13 Inlägg
4 maj 2017
#8
Hej!
Jag lånar denna tråden, känns onödigt att skapa en ny.
Jag tänkte byta olja på min volvo s40 t4 -2002, jag har aldrig gjort det innan.
Jag hade en kille som har hjälpt mig med lite smågrejer innan som jag tänkte skulle visa mig hur man gör men jag får inte tag i honom. Jag tänkte åka in till OKQ8s GDS-hall och göra det själv, har kollat en del på youtube och läst i haynes boken och det verkar ju inte supersvårt.
Finns det något speciellt jag ska tänka på? Vad skulle kunna gå snett? Något moment där det finns en risk att jag gör fel?

Stort tack för hjälpen på förhand
Gustav

6 125 Inlägg
4 maj 2017
#9
Hej!
Det som kan krångla till det är att man inte kollar oljenivån EFTER att man kört motorn varm när man bytt olja!
Häller man bara i olja och kollar på stickan efter att man bytt den gamla och satt dit nytt filter  så kanske  oljenivån blir för låg. Oljan måste ju ha tid på sig att passera filtret för att man ska kunna läsa av korrekt oljemängd på stickan.
-Så ta´t lungt!
Senast redigerat av jaka54 (4 maj 2017)


2 250 Inlägg
4 maj 2017
#10
Använd oljefilterverktyg för att lossa oljefiltret ( såvida det inte är insatsfilter). Kolla även så att du får med den stora packningen, som ska bytas.

Dra fast det nya filtret enligt anvisningar.
Brukar typ vara:
Sätt lite olja på det nya filtrets gummipackning.
Skruva på filtret för hand tills det stoppar mot packningen.
Dra åt ett halvt varv. Använd inget verktyg.

Men som sagt kolla anvisningarna. Drar man för hårt kan packningen klämmas ut, eller att det blir onödigt svårt att lossa nästa gång, för det suger fast ordentligt.

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 maj 2017
#11
Också värt att tänka på är att inte dra åt oljepluggen för hårt då det riskerar att ta sönder gängorna i tråget.

Det är ofta bra att byta oljepluggens kopparring eller åtminstone ha en i reserv om du vill vara säker på att det inte ska läcka, många pluggar där tidigare ägare dragit åt dem för hårt kan sätta sina spår i kopparringen och då göra att de inte tätar tillräckligt, en kopparring köper du exempelvis på Mekonomen för 30 spänn eller så.

Bilen ska vara någorlunda varmkörd när du byter olja då oljan rinner ut mycket lättare, detta gör att både pluggen och filtret är i regel varma när man byter så då är det bra att ha skyddshandskar.

När du satt dit plugg och filter och hällt i olja och startar bilen för att låta den gå några minuter, passa på att hissa upp bilen och kolla så att det inte läcker. Lättare att se plus att åtgärda när man fortfarande är på lyften i en GDS-hall.
Senast redigerat av Slash (5 maj 2017)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 705 Inlägg
5 maj 2017
#12
Eftersom det inte påpekats ännu så känner jag mig tvungen att göra det: se till att du använder rätt olja!

Många "förstå-sig-påare" kommer att börja rabbla siffror i stil med 0-30, 5-40 och liknande när du frågar vad du ska ha för olja. Siffrorna anger enbart viskositet, och alla som besvarar frågan "vilken olja?" med viskositets-siffror bevisar bara att dom inte fattar nåt om oljor.

I instruktionsboken till din bil bör det anges en specifikation eller klassifikation som oljan ska ha. Den kan se ut nåt i stil med ACEA A3/B3, GM-LL-A-025, BMW LL-01 FE eller liknande. Detta i kombination med en godkänd viskositet, som oftast anges som ett spann, visar vilken olja du kan använda dig av.
Exempelvis kan en Saab 9-5 köras med alla oljor som har en viskositet mellan 0-30 och 5-40 och har GM-LL-A-025 eller Dexos2 klassning.

Oljor finns även som mineral, delsyntet eller helsyntet, men även detta bör anges i instruktionsboken vad som är ok. I dag är det dock i regel bara helsyntet som används.


4 149 Inlägg
5 maj 2017
#13
Glöm inte dra åt pluggen innan du fyller på ny olja;)


2 250 Inlägg
6 maj 2017
#14
Brukar göra mycket korta startförsök det första. Alltså starta motorn och stäng av direkt några gånger. Ska bara tända till.

För då pumpas olja ut i alla delar innan motorn spinner igång.

Kommer ihåg äldre bilar som jag hade. Det kunde skramla rejält vid första starten efter oljebytet. Olja skulle fylla filter o kanaler mm.
Därför gör jag numer enligt ovan.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 maj 2017
#15
Meaganeowner skrev:
Brukar göra mycket korta startförsök det första. Alltså starta motorn och stäng av direkt några gånger. Ska bara tända till.

För då pumpas olja ut i alla delar innan motorn spinner igång.

Kommer ihåg äldre bilar som jag hade. Det kunde skramla rejält vid första starten efter oljebytet. Olja skulle fylla filter o kanaler mm.
Därför gör jag numer enligt ovan.

Säger inte att det är fel, men det är lite bälte plus hängslen. När man skruvat isär en motor och verkligen tömt den på olja så är det en god idé att dra runt starten ett par varv utan tändkabeln ipluggad, men att trixa med det efter ett oljebyte är inte nödvändigt. Däremot får du gärna fortsätta med det, inget fel i det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 120 Inlägg
6 maj 2017
#16
caromania skrev:
Meaganeowner skrev:
Brukar göra mycket korta startförsök det första. Alltså starta motorn och stäng av direkt några gånger. Ska bara tända till.

För då pumpas olja ut i alla delar innan motorn spinner igång.

Kommer ihåg äldre bilar som jag hade. Det kunde skramla rejält vid första starten efter oljebytet. Olja skulle fylla filter o kanaler mm.
Därför gör jag numer enligt ovan.

Säger inte att det är fel, men det är lite bälte plus hängslen. När man skruvat isär en motor och verkligen tömt den på olja så är det en god idé att dra runt starten ett par varv utan tändkabeln ipluggad, men att trixa med det efter ett oljebyte är inte nödvändigt. Däremot får du gärna fortsätta med det, inget fel i det.

På tävlingsbilar puimpar man runt starten i 15-20 sekunder innan man slår på tädningen för att bygga lite oljetryck innan man startar den så är säkert inte fel att göra något startförsök på vanlig personbil med. Dock tror jag inte heller att det är jättenödvändigt, de flesta nya bilar går inte ens att göra "startförsök" med då startmotorn snurrar tills motorn startar oavsett hur länge man håller nyckeln i läge 3/trycker på startknappen.



Sök