3620
Sök

Samma bensinpump på saab 900 och 9000?

115 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Tja!
Undrar om det är samma typ bensinpump på saab 900 och 9000?
Det är så att igår när jag skulle åka till en kompis och byta servopump, bilen dog bara trots det finns soppa.
Fick bogsera bilen dit och undersökte varför den inte startade. Provade med startgas. Tänder ej.
Tog bort di-kassett och har tändstift på för att kolla om den får gnista, tyvärr brann den upp. sad
Köpte en ny idag på skroten, den tänder på startgasen iallafall. Men ingen soppa.
Så verkar bensinpumpen ha lagt av, därav min fråga till er alla saab 900 + 9000 ägare om bensinpumpen.

Bilen är av årsmodell -93 och har gått nära 38000 mil.

Forummoderator
17 994 Inlägg
3 juni 2011
Nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

888 Inlägg
3 juni 2011
Jo det är samma pump. Alltså pumpen är samma men inte armaturen. Samma pump i 9-5 vissa alfa, s80 mfl.

Forummoderator
17 994 Inlägg
3 juni 2011
HenkeTIC skrev:
Jo det är samma pump. Alltså pumpen är samma men inte armaturen. Samma pump i 9-5 vissa alfa, s80 mfl.

Det var väl det jag också var ute efter... Att den inte passar helt enkelt. Men kanske han kan ta själv pumpen och byta i den aktuella armaturen? Eller är det nitat/pressat fast?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

115 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
ok. det var det jag undrade över. förresten undrar jag var bränslereläet ligger nånstans i saab 9000 cde -93?

Edit:
Hittade det. Ligger bakom handfacket ifall om nån undrar.
Senast redigerat av DragonII (3 juni 2011)

1 Inlägg
30 maj 2017
tjenare  jag har en saab 9000 som jag bytt hela bensinpumps och armaturen två gånger. första bytet gick bilen bra men då var det en spricka i armaturen så de spruta bensin. nu har jag bytt den igen men då svajar den på varven och går inte ner på tomgången helt. kan det vara att den får för mycket luft och för lite bensin?

Sök