Detta projektet kommer att handla om en Peugeot 405 gtx från 93. Bilen har stått ett bra tag men funkar klanderfritt i motor och låda, ägts av en gammal dam i ca 12 år. Finns diverse skavanker men inget omöjligt. Målet är att få ut bilen på gatorna igen, lär med andra ord inte behålla bilen själv^^
Välkomna till ännu ett projekt Har som ni kan se i mina andra projekt svårt för att låta bilar stå Slutar oftast med att jag drar hem dem även om jag borde låta bli haha
Bilen ställdes för att högtrycksröret till styrservot small av och började skicka ut extremt mycket servoolja, se bilderna Även fönsterrutan i förardörren som inte går att få upp, ja den hade redan elhissar 1993 Nytt styrservorör är beställt så uppdateringar kommer kontinuerligt, sen blir det väl bess och förmodligen en ny arbetsorder Ha det gott, så hörs vi
Fick med svärfars hjälp upp rutan på Peugeoten, kopplade motorn till ett batteri och den körde upp rutan utan problem, med andra ord är det inga som helst fel på motorn eller själva mekanismen. Förmodar antingen kabelbrott eller att knappen till att dra upp och ner rutan har fastnat i nått ner läge, aja rutan är iaf uppe nu tills den får plats i garaget
Tog även tag i servoröret som läckt en hel del. Trodde det skulle vara lätt att demontera det men givetvis satt dessa två muttrar som håller röret på plats extremt svåråtkomligt. Fick inte bild på den ena, men den sitter snett under generatorn
Fick krypa in i hjulhuset och bekämpa muttern med rostlösningsspray, den gav motvilligt med sig och röret lossades.
Hade ju förbeställt ett rör på Peugeot men fick sedan reda på att det skulle kosta ca 4000 kr vilket jag är för snål för Så imorgon ska jag höra med en Peugeot guru som under tidigt 2000 tal köpte upp ett helt Peugeot lager, förhoppningsvis har han ett sånt här rör liggandes i sina gömmor. Annars har jag även en polare som känner något företag i hbg som faktiskt pressar sånna här slangar på beställning. Så på ett eller annat sätt löser det sig säkert Ha en fortsatt trevlig helg
Röret lämnades igår till min bekanta som sysslar en hel del med äldre Peugeot bilar, eller ja allt som är gammalt
Nu ska jag bara på nått vänster få tag i dessa två elhissknappar till förardörren. Misstänker att felet ligger i en av dem. Tvekar på kabelbrott, men för att utesluta en sak i taget så bytar jag ut dem knapparna först. Ska bara se vart man kan hitta dem Ny uppdatering kommer nog till nästa vecka då det blir återmontering av servoröret och besiktning så att jag vet hur det står till med fransken Ha det gott
tips! kolla kabelgenomföringen mellan förardörr och kaross, vanligt fel på Audibilar att kablarna till elhissarna går av där.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Nytt rör blev pressat och monterat idag, betydligt billigare än ett nytt hos Peugeot
Sen så har vi ju den där underbara biten med elfel. Kollade efter kabelbrott vid genomgången till dörren men allt såg helt o fint ut. Frugan monterade tillbaks allt, satte igång bilen och rutan åkte ner igen... Kommer klickljud från elhissknapparna som försöker få upp rutan men trycks ner innan den ens kommit en mm. Monterade därför loss reläet som var kopplat till elhissarna. (Frugans idé). Inne i reläet vid den ena kopparfyrkanten blixtrade det till varenda gång man tryckte på elhissknappen. Så med andra ord så antar jag o frugan att det är reläet som är boven. Beställt "nytt" på laga.se idag, så snart får vi se om det var felet eller om vi får fortsätta felsökandet.
Sådär ja, äntligen fått vettig arbetsbelysning på plats i garaget
Frugan kapade av dem gamla kabelskorna till batteriet och monterade nya, så nu får bilen ström och startar också äntligen utan starthjälp Mitt nya relä kom också idag så nu funkar även elhissen som den ska (äntligen) Så imorgon ska den till besiktningen, trodde vi.... Ett nytt elfel visade sig idag nu när den har egen ström att tillgå... Himla fransk ingenjörskonst Klickar som blinkers brukar låta i omgångar från instrumentpanelen och innebelysningen tänds och släcks i samband med det. Tror det är kabelbrott eller nått i den stilen i nån av dem som känner av om dörrarna är stängda eller inte. Blir till o felsöka detta imorgon Vi höres
Sådana här projekt gillas. Reda ut elfel på en gammal Pega och dessutom lyckas gör att det växer hår på bröstet. Följer.
Ja verkligen, särskilt på Peugeot Idag gick jag ut för o leta reda på elfelet och det hade då försvunnit, extremt skumt, blir väl besiktning idag iaf då Tackar för att du följer
Ibland, (ytterst sällan) så blir ett projekt mindre än man trodde Fick en etta på regskyltsbelysning så dem två lamporna ska bytas imorn när nya har införskaffats Då målet var att få ut klassikern i trafik igen så känner jag att detta projektet redan börjar gå mot sitt slut. Jag tänker definitivt inte behålla den även om det är en klassiker, har verkligen inte mycket till övers för Peugeot nämligen