22 november 2017
Trådstartare
Min 240 -91 med B230F (LH 2,4) beter sig märkligt och jag förstår mig inte riktigt på det. Problemen började när jag fick stopp på bilen, känslan var som bensinstopp. Såg att säkring 6 bränt och därefter har ledtrådar börjat komma.
* Har full tank (Har nyligen tankat)
* Satte i ny säkring och då startade den men dog direkt
* Därefter ville den inte starta och inget bränsle pumpades fram. Kollade genom att slå på tändningen och försöka spruta bränsle i en flaska från bränsleledningen i motorutrymmet.
* Körde på startmotorn och tändstiften var torra
* Kollade bränslerelät som verkade vara skrot och satte dit ett nytt
* Efter några försök så hoppade bilen igång och jag trodde problemet var löst
* Någon timme senare ville den inte starta igen
* Fick igång den med startgas och då gick den på tomgång i ca 15 min och provade även att köra den i 15 min tills den stannade igen. Säkring 6 bränd igen.
* Satte dit en ny säkring och nu börjar det märkliga. Bilen bytte problem! Startade utan problem men dog på tomgång. Verkade däremot gå fint bara man hade lite gas.
* Provade morgonen och kvällen dagen efter då motorn var kall. Och samma problem med tomgången!
* Inga felkoder visas i felkodsläsaren
* Tycker inte att jag hör förpumpen när jag tar av bränslelocket och lyssnar
* Bytte förpump, armatur och filter för en månad sedan. Något blev då fel med bränslemätaren som inte fungerade så inte omöjligt att något mer skett. Har därefter haft den vid 1 timmes resor utan problem.
Vad kan va fel?
Det bör ju rimligen vara något som har med säkring 6 att göra då den bränt 2 gånger. Denna går till den externa pumpen och även insprutning. Men den kan ju bränna av att pumpen får arbeta hårdare då förpumpen (som har säkring 4) inte går? Finns det någon givare eller relä som gör att förpumpen inte suger? Har läst något om att det ska gå att köra pumpen genom externt batteri, hur gör jag detta?
Tacksam för svar!