Steam-Bimmer

Vad gör man? Bilen börjar övergå till pulverform. Inga resurser men nåt måste göras. Är en lågbudget-renovering alls möjlig? Har nån typ av plan som faktiskt kan vara möjlig att genomföra.
  • 39 Följare
  • 74 720 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
fish Allfixare
14 april 2018 · 1 475 Inlägg

Nä, det har du alldeles rätt i. jag jobbar ju som svetsare men har bara provat att svetsa mässing några gånger (med tigsvets då) och det ryker, fräser luktar fan och är garanterat inte nyttigt att suga i sig röken. Det är ingenting jag hade provat i köket. Lödning är ju mycket mindre dramatiskt, men hållbarheten iaf i mässing antar jag är lite sådär... Gå ut och prova när du får hem "The fire thrower of death" klipp en tunn (gärna lika tunn som plåten) remsa så har du ju tillsats där.

Svento
14 april 2018 · 199 Inlägg

Tanken är väl ändå att hållas med eventuell svetsning utomhus...

Röken orsakas ju av zink. Så det är samma som den där ekto-plasman som man ser när man svetsar i nåt galvaniserat. Det innebär ju tyvärr att det är dom hårdare blandningarna som är mest giftiga. Dom som man har störst anledning att vilja svetsa...

Åtminstone andra sidan har dom varianterna något lägre smält-temperatur. Man behöver inte tortera den lika hårt för att bara göra den lite medgörlig.

-

Finns folk som hävdar att dom till sin egen stora häpnad lyckats svetsa mässing med MIG. Läste också om nån som faktiskt gjort just list till en fram-ruta av mässing. T-Ford eller nåt. Gas hade han kört med.

Min idé är väl typ att... göra lite hur som helst. Satsa på att tillföra så mycket material som möjligt och slå ihop det lite extra innan det har svalnat. Kombinera gas- och varm-svetsning typ. Sen slipa ner överskotts-materialet.

Dessutom i nån mån varm-bocka svår-formade områden.

Senast redigerat av Svento (14 april 2018)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
Svento
29 april 2018 · 199 Inlägg

En annan sak...

Känns jävligt kul att det är så pass mycke intresse för det här planerade projektet. Överraskande inte minst. Speciellt med tanke på hur lite resultat jag levererar... Känns som att jag mest liksom ständigt börjar om från början.

Men alltså. Hur som helst. Jag gör ju inte saker för att jag hoppas få bekräftelse. Jag gör det här för barnas skull.

Kanske även för min egen, på sätt och vis. Alltså att det vore rätt kul att göra nåt. Få en idé, hitta lösningar, greja praktiskt - och att det leder fram till nåt slags resultat.

Tror faktiskt aldrig att det hänt mig.

Grejen är ändå  - det var det jag tänkte försöka komma till - att varenda gång jag skriver nåt, så driver jag på mig själv lite. Jag ålägger mig själv en viss typ av stress att inte förlora greppet om det hela. Och att det finns ett visst intresse från omgivningen gör att jag håller mitt eget intresse vid liv.

Men fan. Jag är jävligt slut-körd. Orkeslös och ekonomiskt urinerad.

Känns inte som jag lyckas hålla mig på spåret på nåt jävla plan... Mest blir jag stående med tom blick. Det är framför allt det problemet jag behöver hitta nån typ av lösning på.

Och är det nån där ute i den oändliga tomheten som får lust att bidra med nåt praktiskt, för att driva på, så skulle det ha en otrolig betydelse. Jag vet ju fan INGENTING om bilar och jag har egentligen ingen utrustning förutom mina tänger.

-

Så om nån tillfälligtvis vill ge mig en stunds tillgång till whatever utrustning. Eller en plats att greja lite i några timmar eller några dar.

Det handlar där huvudsakligen om två separata problem.

Primärt är det som sagt fucking jävla cewque-bakskärmarna. Det lamslår ju liksom hela grejen. Allt det andra blir ju typ bortkastad möda om jag inte kan lösa det med dom där skärm-kanterna. För att komma vidare med projektet - och helst rentav fullfölja det - så kommer jag obönhörligen behöva tillgång till MIG-svets.

Det andra är motorn. Såg visserligen ingen vit-rök och det är inge vatten i oljan. Kan ju ha varit nån glapp kabel som var grund-felet. Ut-tjänta tänd-stift? Typ vad fan som helst. Allvarliga kompressions-problem hade jag hur som helst. Motorn hann koka några gånger. Och plötsligt ville den som sagt inte gå ALLS. Svårt att föreställa mig att den klara sig efter dom omgångarna.

Which means: Jag antar att jag ska sikta på att hitta en ny motor snarare än bara en ny topplocks-packning.

Det blir i vart fall ett omfattande och dyrt projekt.

-

Ifall nån känner sig manad att göra en nöd-utryckning - sänd mig helt enkelt ett personligt meddelande. Jag behöver alltså inte primärt hundra uppmuntrande kommentarer eller kondoleanser.

Jag VET att folk vill hjälpa till. Och jag VET att man ju tyvärr i regel har gott och väl fullt upp med annat.

Det är således inget som nån ska behöva be om ursäkt för.

Men... Om nån plötsligt undantagsvis skulle råka få en stund av INTE fullt upp, så kan jag alltså hjälpa till att fylla den dyrbara stunden med sysselsättning.

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
fish Allfixare
21 augusti 2018 · 1 475 Inlägg

Hur går det här Svento? Märkvärdes-Benzen lever den? Har E30,n blivit ett med naturen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang