3346
Sök

945 -96 låser sig automatiskt? Är det vanligt?

49 Inlägg
23 mars 2021
Trådstartare
Hej!

Det är så att bilen låser sig automatiskt upptäckte jag den dyra vägen.

Gick ur bilen stängde dörren MED MOTORN IGÅNG sen när jag skulle öppna så låste den sig?? Så den bara stog där å gick.. fick punga ut 1500 sad

Provade mig fram lite och det värkar som att om man stänger dörrarna och väntar en kort stund och försöker uppna (utifrån) så blir det som så att så fort man trycker in handtaget lite så låser den sig innan man hinner öppna!

Ska det verkligen vara så? En mycket irriterande säkerhets åtgärd om man frågar mig. Man måste ju alltid ha med sig reserv nyckel.

2 456 Inlägg
23 mars 2021
Nej, det ska inte vara så.
Däremot kan bilen låsa sig själv om man, t ex, låser upp bilen och INTE öppnar någon dörr... Jag är dock osäker på om 940 fick den funktionen... 85x70 har den iaf...

Tyvärr kan jag inte ge något mer konkret svar på din fråga... men det ska inte vara så iaf..

2 312 Inlägg
23 mars 2021
Lucif3r skrev:
Däremot kan bilen låsa sig själv om man, t ex, låser upp bilen och INTE öppnar någon dörr... Jag är dock osäker på om 940 fick den funktionen... 85x70 har den iaf...

Tyvärr kan jag inte ge något mer konkret svar på din fråga... men det ska inte vara så iaf..

Ja, 940 med fjärrlås har också den funktionen, iallafall de med VGAII.

Men TS fall verkar vara något helt annat, låter som att något mekaniskt gett med sig, så jag skulle nog tagit ur dörrmekanismen och kollat om något hoppat loss eller kärvar. smile Alternativt kolla kablarna till centrallåsmotorn/givaren i förardörren, så de inte kortsluter någonstans.
Senast redigerat av Mew (23 mars 2021)

49 Inlägg
23 mars 2021
Trådstartare
Mew skrev:
Lucif3r skrev:

Ja, 940 med fjärrlås har också den funktionen, iallafall de med VGAII.

Men TS fall verkar vara något helt annat, låter som att något mekaniskt gett med sig, så jag skulle nog tagit ur dörrmekanismen och kollat om något hoppat loss eller kärvar. smile Alternativt kolla kablarna till centrallåsmotorn/givaren i förardörren, så de inte kortsluter någonstans.

Kan det vara så enkelt alltså! smile vet inte riiiiktigt vad jag ska kolla nånstans eller vart den sitter bakom dörren.

Men finns det något annat tänkbart problem som kan orsaka detta? Tänkte nästan om man skulle kontakta Volvo?

Forummoderator
18 166 Inlägg
23 mars 2021
Nu gissar jag:

Kan vara så att någon låskista inte riktigt låser sig fullt ut och när man ska öppna dörren så vaknar bilen till och låser igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

49 Inlägg
24 mars 2021
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Nu gissar jag:

Kan vara så att någon låskista inte riktigt låser sig fullt ut och när man ska öppna dörren så vaknar bilen till och låser igen.

Vad är det för någe? Hur kollar upp det?🙂🤔

Sök