Låt mig börja med att jag i princip inte kan någonting om bilar, motorer eller el. Håll det i tanke när ni kommenterar :D Det stoppade mig dock inte från att importera en halvsliten Lada 2101 (VAZ1200) från Bulgarien efter att... Visa mer
Något som stört mig sedan vi fick hem bilen var att alla säten var i så bra skick medan hatthyllan såg ut som skit. Slet loss den, köpte galon som var så lik som möjligt och klädde om den. Solen hade gjort sitt:
Med nytt galon i lite mörkare färg så såg allt fräscht ut igen:
Jag gillade inte de fyrkantiga backspeglarna och investerade i ett par nya runda, kromade speglar:
När de gamla speglarna skruvades bort insåg jag att bulgarerna inte hade behandlat hålet med någon rostätare eller lack när dom monterade dit en extra backspegel på passagerarsidan - två speglar krävdes för registreringen. Fick slipa bort rostskador och behandla innan jag lackade och skruvade dit nya speglar.
Något som besiktningsmannen nämnde och som jag i och för sig även sett var att däcken drar lite åt det torra hållet. Jag väntade ändå fram till våren 2021 med att investera i några snygga whitewalls vilket jag tycker lyfte hela utseendet på bilen. Jobbet utfördes av Lättkrängt i Karlstad som ägs av en gammal arbetskamrat:
Passade då på att inspektera bromsarna som till min förvåning är i toppskick - trummor bak till skillnad från FIAT 124 (som denna bil bygger på) som har skivbromsar runt om:
Riktigt coolt att det finns såna här bilar kvar i gott skick! De flesta ryska och italienska bilar från den här tiden räcker det ju att man visar ett glas vatten för, så rostar de bort framför ögonen på en... Det här måste ju följas!
Riktigt coolt att det finns såna här bilar kvar i gott skick! De flesta ryska och italienska bilar från den här tiden räcker det ju att man visar ett glas vatten för, så rostar de bort framför ögonen på en... Det här måste ju följas!
Tack! Ja det har ju funnits många av denna sorten i Sverige, men tyvärr har nog de flesta körts sönder, skrotats eller rostat sönder. I dag rullar det 4 st av denna modellen i hela Sverige enligt transportstyrelsen.
Något som gjort att bilen är lite tråkig att köra är ljudnivån. Dels att den är dåligt isolerad, något som man kan räkna med på en kommunistbil från 70-talet, samt att den saknar högtalare.
Dock har den originalradion från propagandasovjet i AM. (dock ej fungerande).
Våren/sommaren 2021 tog jag tag i detta. Jag ville ha kvar originalradion i panelen så jag funderade på att sätta en ny blåtandstereo i handsfacket, ha två stycken 6x9-or i hatthyllan och eventuellt en mindre bandpasslåda med rör upp emellan de två 6x9orna.
Dock så höll inte budgeten för detta direkt så jag började med att ljudisolera bilens golv och bakom soffans ryggstöd. Först slets allt ur:
- Asfaltsmattor värmdes fast i golvet under mattorna och i bagagen:
- Jag limmade fast ljudisolering och fyllde hålrum i soffryggen med diverse material:
- Jag passade på att dra allt kablage till högtalare, plus genom torpedväggen på förarsidan. Signalkabel, högtalarkablar på passagerarsidan:
- En ny hatthylla från MDF byggdes och jag körde nibblern hårt för att få in 6x9orna. Hatthyllan blev kilformad för att kunna klämmas mellan ryggstöd och plåt:
Hatthyllan kläddes in och tillslut monterades högtalare, slutsteg och stereo – skivan i bagaget ska såklart kläs in i svart tyg på sikt.
Efter detta var vi med på cruisingen i stan och det var många besökare och bilentusiaster (jänkare) som uppskattade ett sovjetiskt tillskott i bilkön.
För den ljudintresserade så är det två äldre 6x9or av märket Mutant - årtal okänt:
Kabelkitt och förstärkare från trusty old biltema - främst med tanke på pengarna
Diverse småfix innan nästa besiktning (varannat år) var att det klagades på en skev ljudbild på höger fram första gången 2019. Jag beställde därför två nya huvudlyktor för H4 lampor och bytte. De som satt var R2.
Bytte även då halvljuset som på tidigare lykta hade jorden via den gamla "platta-trycker-mot-sockel" funktionen:
Nya fick jordas direkt på med kabel
Efter bild:
Lite annat diverse som behöves fixas var säkringsbyte. Sen hade knappen för hög/låg-nivå på fläkten gått sönder, så jag kunde bara köra högnivå. Som tur är såldes det några miljoner av dessa bilar så det finns gott om reservdelar att få tag på.
Nytt finare batteristag inhandlades för att få det lite snyggare, och framförallt lite säkrare
Och här är vi nu. Bilen är vinterförvarad och jag fortsätter att hålla den fräsch genom lite småfix varje år. Något som vore lite fränt, men som min sambo inte håller med om, vore att få på coils på den för att kunna sänka den något. Kom gärna med tips och kommentarer på saker som jag kan göra, göra annorlunda eller borde fixa
Min far och kusin hade en del sånna bilar för ungefär 10år sen. Farsan hade en kombimodel som han fick sälja till kusinen för 1000kr då jag o min syrra vägrade o åka med i den
Min far och kusin hade en del sånna bilar för ungefär 10år sen. Farsan hade en kombimodel som han fick sälja till kusinen för 1000kr då jag o min syrra vägrade o åka med i den
haha, 1000 spänn, vilket kap! Hade köpt den utan att titta.