3108
Sök

Skada - räknas detta som maskinskada/vagnskada etc?

15 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#1
Eftersom detta är min första bil och jag bara haft den lite mer än ett år så har jag verkligen noll koll på hur jag ska agera så jag är jättetacksam för lite hjälp cool

Förutsättningar:

Seat från 2019 med några månader kvar på vagnskadegarantin och knappt 7000 mil. Bilen är servad enl. Seats rekommendationer. Halvförsäkrad (som inkl. allrisk) med plus-paket i Gjensidige.

Idag när jag skulle hem från jobbet upptäckte jag att något "hängde" under bilen på passagerarsidan. Kollade lite närmre och såg att "plastskivan" som jag gissar skyddar underredet har lossnat i framkant, precis bakom främre hjulhuset. Det såg även ut som att plastbiten som sitter där stänkskydden brukade sitta förr i tiden var trasig, vad jag kunde se så saknades åtminstone en bit av plasten som sitter utanpå framskärmen. Det ser ut som att den hängande "plastskivans" främre del har en gemensam fästpunkt med beskriven plastbit.

Har inte (så långt tillbaka jag kan komma ihåg) kört över/på något som bör kunnat orsaka aktuell skada så antingen är det något gammalt som blivit värre med tiden och typ skakat sönder ..... eller om det är kombination av nyss beskrivet OCH en ev. parkeringsskada i form av att bilen blivit påkörd (av något) så plastbiten vid hjulhuset har gått sönder och då samtidigt ev. plastskivans fäste. Den måste dock ha lossnat idag eller igår för annars hade jag sett det tidigare. Och bilen känns och beter sig precis som vanligt på rull så förhoppningsvis är det inga ytterligare skador.

Har försökt läsa på i försäkringsvillkoren och villkoren för vagnskadegarantin men jag blir ta mig sjutton inte klok på vad detta skulle klassas som och vem jag ska ringa i morgon. Eller om det beroende på vad skadan klassas som och vilken självrisk det blir ..... kanske är billigare att bara fixa't utanför försäkring/garanti. Så baserat på dom två styckena ovan, vad skulle ni klassa skadan som och vem är det egentligen jag bör ringa först i morrn bitti? Försäkringsbolaget, Seat eller en verkstad?

Jag brukar normalt vara ganska bra på att tolka villkor, avtal etc. men detta är inte helt enkelt för någon som aldrig haft någon försäkringsskada överhuvudtaget oavsett objekt. Försäkringsbolagets och Seats förklaringar av dom olika momenten är ju dessutom väldigt svepande och generella.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
30 mars 2022
#2
RockaLivet skrev:
Eftersom detta är min första bil och jag bara haft den lite mer än ett år så har jag verkligen noll koll på hur jag ska agera så jag är jättetacksam för lite hjälp cool

Förutsättningar:

Seat från 2019 med några månader kvar på vagnskadegarantin och knappt 7000 mil. Bilen är servad enl. Seats rekommendationer. Halvförsäkrad (som inkl. allrisk) med plus-paket i Gjensidige.

Idag när jag skulle hem från jobbet upptäckte jag att något "hängde" under bilen på passagerarsidan. Kollade lite närmre och såg att "plastskivan" som jag gissar skyddar underredet har lossnat i framkant, precis bakom främre hjulhuset. Det såg även ut som att plastbiten som sitter där stänkskydden brukade sitta förr i tiden var trasig, vad jag kunde se så saknades åtminstone en bit av plasten som sitter utanpå framskärmen. Det ser ut som att den hängande "plastskivans" främre del har en gemensam fästpunkt med beskriven plastbit.

Har inte (så långt tillbaka jag kan komma ihåg) kört över/på något som bör kunnat orsaka aktuell skada så antingen är det något gammalt som blivit värre med tiden och typ skakat sönder ..... eller om det är kombination av nyss beskrivet OCH en ev. parkeringsskada i form av att bilen blivit påkörd (av något) så plastbiten vid hjulhuset har gått sönder och då samtidigt ev. plastskivans fäste. Den måste dock ha lossnat idag eller igår för annars hade jag sett det tidigare. Och bilen känns och beter sig precis som vanligt på rull så förhoppningsvis är det inga ytterligare skador.

Har försökt läsa på i försäkringsvillkoren och villkoren för vagnskadegarantin men jag blir ta mig sjutton inte klok på vad detta skulle klassas som och vem jag ska ringa i morgon. Eller om det beroende på vad skadan klassas som och vilken självrisk det blir ..... kanske är billigare att bara fixa't utanför försäkring/garanti. Så baserat på dom två styckena ovan, vad skulle ni klassa skadan som och vem är det egentligen jag bör ringa först i morrn bitti? Försäkringsbolaget, Seat eller en verkstad?

Jag brukar normalt vara ganska bra på att tolka villkor, avtal etc. men detta är inte helt enkelt för någon som aldrig haft någon försäkringsskada överhuvudtaget oavsett objekt. Försäkringsbolagets och Seats förklaringar av dom olika momenten är ju dessutom väldigt svepande och generella.
Det är inte hur någon här inne på garaget klassar skadan utan det är hur försäkringsbolaget tolkar skadan och reglerna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

15 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
RockaLivet skrev:
Eftersom detta är min första bil och jag bara haft den lite mer än ett år så har jag verkligen noll koll på hur jag ska agera så jag är jättetacksam för lite hjälp cool

Förutsättningar:

Seat från 2019 med några månader kvar på vagnskadegarantin och knappt 7000 mil. Bilen är servad enl. Seats rekommendationer. Halvförsäkrad (som inkl. allrisk) med plus-paket i Gjensidige.

Idag när jag skulle hem från jobbet upptäckte jag att något "hängde" under bilen på passagerarsidan. Kollade lite närmre och såg att "plastskivan" som jag gissar skyddar underredet har lossnat i framkant, precis bakom främre hjulhuset. Det såg även ut som att plastbiten som sitter där stänkskydden brukade sitta förr i tiden var trasig, vad jag kunde se så saknades åtminstone en bit av plasten som sitter utanpå framskärmen. Det ser ut som att den hängande "plastskivans" främre del har en gemensam fästpunkt med beskriven plastbit.

Har inte (så långt tillbaka jag kan komma ihåg) kört över/på något som bör kunnat orsaka aktuell skada så antingen är det något gammalt som blivit värre med tiden och typ skakat sönder ..... eller om det är kombination av nyss beskrivet OCH en ev. parkeringsskada i form av att bilen blivit påkörd (av något) så plastbiten vid hjulhuset har gått sönder och då samtidigt ev. plastskivans fäste. Den måste dock ha lossnat idag eller igår för annars hade jag sett det tidigare. Och bilen känns och beter sig precis som vanligt på rull så förhoppningsvis är det inga ytterligare skador.

Har försökt läsa på i försäkringsvillkoren och villkoren för vagnskadegarantin men jag blir ta mig sjutton inte klok på vad detta skulle klassas som och vem jag ska ringa i morgon. Eller om det beroende på vad skadan klassas som och vilken självrisk det blir ..... kanske är billigare att bara fixa't utanför försäkring/garanti. Så baserat på dom två styckena ovan, vad skulle ni klassa skadan som och vem är det egentligen jag bör ringa först i morrn bitti? Försäkringsbolaget, Seat eller en verkstad?

Jag brukar normalt vara ganska bra på att tolka villkor, avtal etc. men detta är inte helt enkelt för någon som aldrig haft någon försäkringsskada överhuvudtaget oavsett objekt. Försäkringsbolagets och Seats förklaringar av dom olika momenten är ju dessutom väldigt svepande och generella.
Det är inte hur någon här inne på garaget klassar skadan utan det är hur försäkringsbolaget tolkar skadan och reglerna.

/Benny
Jo det fattar jag faktiskt också men det finns säkerligen någon här på forumet som har mer erfarenhet och koll än mig och åtminstone kan råda mig vem jag ska kontakta först, d.v.s. den andra delfrågan som kanske missade. Lite onödigt att "visa sin hand" för fel part som säkert försöker slippa bekosta detta om dom kan.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
30 mars 2022
#4
RockaLivet skrev:
Vettemannen skrev:
RockaLivet skrev:
Eftersom detta är min första bil och jag bara haft den lite mer än ett år så har jag verkligen noll koll på hur jag ska agera så jag är jättetacksam för lite hjälp cool

Förutsättningar:

Seat från 2019 med några månader kvar på vagnskadegarantin och knappt 7000 mil. Bilen är servad enl. Seats rekommendationer. Halvförsäkrad (som inkl. allrisk) med plus-paket i Gjensidige.

Idag när jag skulle hem från jobbet upptäckte jag att något "hängde" under bilen på passagerarsidan. Kollade lite närmre och såg att "plastskivan" som jag gissar skyddar underredet har lossnat i framkant, precis bakom främre hjulhuset. Det såg även ut som att plastbiten som sitter där stänkskydden brukade sitta förr i tiden var trasig, vad jag kunde se så saknades åtminstone en bit av plasten som sitter utanpå framskärmen. Det ser ut som att den hängande "plastskivans" främre del har en gemensam fästpunkt med beskriven plastbit.

Har inte (så långt tillbaka jag kan komma ihåg) kört över/på något som bör kunnat orsaka aktuell skada så antingen är det något gammalt som blivit värre med tiden och typ skakat sönder ..... eller om det är kombination av nyss beskrivet OCH en ev. parkeringsskada i form av att bilen blivit påkörd (av något) så plastbiten vid hjulhuset har gått sönder och då samtidigt ev. plastskivans fäste. Den måste dock ha lossnat idag eller igår för annars hade jag sett det tidigare. Och bilen känns och beter sig precis som vanligt på rull så förhoppningsvis är det inga ytterligare skador.

Har försökt läsa på i försäkringsvillkoren och villkoren för vagnskadegarantin men jag blir ta mig sjutton inte klok på vad detta skulle klassas som och vem jag ska ringa i morgon. Eller om det beroende på vad skadan klassas som och vilken självrisk det blir ..... kanske är billigare att bara fixa't utanför försäkring/garanti. Så baserat på dom två styckena ovan, vad skulle ni klassa skadan som och vem är det egentligen jag bör ringa först i morrn bitti? Försäkringsbolaget, Seat eller en verkstad?

Jag brukar normalt vara ganska bra på att tolka villkor, avtal etc. men detta är inte helt enkelt för någon som aldrig haft någon försäkringsskada överhuvudtaget oavsett objekt. Försäkringsbolagets och Seats förklaringar av dom olika momenten är ju dessutom väldigt svepande och generella.
Det är inte hur någon här inne på garaget klassar skadan utan det är hur försäkringsbolaget tolkar skadan och reglerna.

/Benny
Jo det fattar jag faktiskt också men det finns säkerligen någon här på forumet som har mer erfarenhet och koll än mig och åtminstone kan råda mig vem jag ska kontakta först, d.v.s. den andra delfrågan som kanske missade. Lite onödigt att "visa sin hand" för fel part som säkert försöker slippa bekosta detta om dom kan.
Oavsett så blir det som FB säger. Dom kan reglerna oavsett vad som sägs på detta forum.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 359 Inlägg
30 mars 2022
#5
Är det inte bara att skruva fast plastskivan, eller låta någon annan göra det.
Innan du blandar in försäkringen - kolla vad självrisken är.
Kan variera mellan 3.000 och 8.000:-.
Nog mycket billigare att INTE ta det på försäkringen.
Prata med försäkringsbolaget INNAN du lämnar in bilen för åtgärd.

15 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
RockaLivet skrev:
Vettemannen skrev:

Det är inte hur någon här inne på garaget klassar skadan utan det är hur försäkringsbolaget tolkar skadan och reglerna.

/Benny
Jo det fattar jag faktiskt också men det finns säkerligen någon här på forumet som har mer erfarenhet och koll än mig och åtminstone kan råda mig vem jag ska kontakta först, d.v.s. den andra delfrågan som kanske missade. Lite onödigt att "visa sin hand" för fel part som säkert försöker slippa bekosta detta om dom kan.
Oavsett så blir det som FB säger. Dom kan reglerna oavsett vad som sägs på detta forum.

/Benny
Men snälla, läs min fråga och fundera igen på vad jag egentligen ber om hjälp med. Som jag redan skrivit så fattar jag förstås att det inte är forumet som gör den slutgiltiga bedömningen och jag tycker att jag har varit lika tydlig med att jag är helt jävla färsk på sånt hår och lite förvirrad. Och därför således i  behov av råd, tips, kvalificerade gissningar etc.

Jag vill verkligen inte vara otrevlig men om du inte kan hjälpa mig med frågeställningen så behöver du kanske inte heller svara?

Trevlig kväll!

6 025 Inlägg
30 mars 2022
#7
Hej!
Håller med Torsen...varför inte bara skruva fast plastsjoket igen!? -Hur enkelt som helst!


15 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#8
torsen skrev:
Är det inte bara att skruva fast plastskivan, eller låta någon annan göra det.
Innan du blandar in försäkringen - kolla vad självrisken är.
Kan variera mellan 3.000 och 8.000:-.
Nog mycket billigare att INTE ta det på försäkringen.
Prata med försäkringsbolaget INNAN du lämnar in bilen för åtgärd.
Mjo, och det är därför det hade varit himla bra om det är någon med koll/erfarenhet etc. som kanske har en aning om vad det skulle tänkas klassas som för skada. Om det är min försäkring så är det antingen 0, 1500 eller 4500 kr i självrisk och Seats självrisk på vagnskadegarantin har jag inte lyckats luska reda på vad den ligger på.

Om jag har sån tur att jag kommer undan med 1500 kr i självrisk så är det förstås min försäkring som jag tar det på men annars ....... Jag har varken verktyg, kunskap eller speciellt goda praktiska möjligheter att göra det själv och om jag har otur så är det någon del som är trasig och måste bytas och då blir det ännu mer värt med 1500 kr för att få det fixat tänker jag.

Men ja, det är väl sannolikt så att jag får lösa det själv på något sätt. Har ju i.a.f. läst mig till att det inte är något vitalt som måste fixas ögona böj för att bilen inte ska "rasa" lol

15 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Håller med Torsen...varför inte bara skruva fast plastsjoket igen!? -Hur enkelt som helst!
Alltså, hur enkelt som helst i dina ögon och med dina förutsättningar ja. Jag är duktig på mycket annat big_smile men det är tveksamt om jag ens har verktyg för detta, eller ersättningsskruvar, eller .......... Och om det visar att någon av plastdetaljerna är trasig och måste bytas för att få fast skiten igen så .....

Men visst, det lutar som sagt åt att jag får ta tag i det själv på något sätt!

* Voff voff *
10 449 Inlägg
31 mars 2022
#10
Maskinskada går det inte under, utan det handlar om något som med absolut största sannolikhet går under vagnskade-delen av försäkringen.

Är det en parkeringsskada med okänd motpart så kan Trafikförsäkringsföreningen i vissa fall gå in och täcka din självrisk.

Du skriver att en plastbit saknas? Beroende på vad det är och hur den sitter (och hur mycket som ska bytas) så kan det vara så att försäkringsärende är att föredra ändå. Det är långt ifrån självklart att det bara är att skruva dit allt igen.

Du är aldrig tvingad att använda försäkringen om det tex visar sig att det är billigare att laga själv, så du kan alltid göra ett ärende och sedan i samråd med försäkringsbolaget bestämma vad som är bästa lösningen för dig.
Senast redigerat av Brådhis (31 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

477 Inlägg
31 mars 2022
#11
Brådhis skrev:
Du skriver att en plastbit saknas?
Det ingen ovan tänkt på, kan det vara början till försök av stöld?? Om det fattas en bit, den är borta, så kan det vara så att stöldförsäkringen gäller. Någon snodde en gång mina audi ringar på bakluckan och repade samtidigt lacken. Eftersom ringarna var borta bedömde FB att det var stöld så jag fick både lack o nya ringar med självrisken för stöld

477 Inlägg
31 mars 2022
#12
Annars, om det behövs och du tror att du själv förorsakat skadan, det kan löna sig att söka på bildelsdatabasen, där kanske dom har rätt del från tidigare skrotad

3 133 Inlägg
31 mars 2022
#13
Generellt är det ju som det heter

Maskinskada är motor o transmission
Vagnskada är karrossen i övrigt.

Elektronik går också in i maskinskadedelen.

Har det bara lossat och gått sönder, eller, om du kört på något så är det vagnskada det går under.

Skada vid stöld eller försök till kan gå på stöldförsäkringen.

Personligen tvivlar jag på att det blir ett försäkringsärende alls. Låter inte så dyrt. Speciellt inte om du tillåter begagnade delar.

3 112 Inlägg
31 mars 2022
#14
Åk in till allbilverkstad (AD verkstad, mekonomen) så löser det sig enklast. Inte lönt att ta det på vagnskadan, de flesta bilar har mellan 6.000 och 11.000 i självrisk på vagnskadan.



Sök