Starta ett nytt bil märke och vad det kostar

Nissan_Motors Avstängd
31 maj 2023 · 69 Inlägg

först ska jag inleda med att säga -jag har inte dessa pengar...
Ok i kina kostar det ca. 1-1.5 miljon dollar att bygga  en fabrik med maskiner som tillverkar delarna
sedan kostar det ca. 10-20 tusen dollar i material per bil
sedan kostar det ca. 30 tusen dollar att få det fraktat till Europa
Glömde ca. 100-200 tusen dollar för prototyp bilen
så 100 bilar kostar 70 miljoner svenska kronor
ca. 700.000:- / Bil

Low
31 maj 2023 · 3 325 Inlägg

Det kostar betydligt mer. Kan du rita hur den ska se ut?

Steff240
31 maj 2023 · 1 040 Inlägg

1.5 miljoner dollar låter väldigt billigt för att bygga en fabrik värd namnet, även i Kina.

Var får du siffrorna ifrån? Du har väl inte gissat? wink

Nissan_Motors Avstängd
31 maj 2023 · 69 Inlägg

Steff240 skrev:
1.5 miljoner dollar låter väldigt billigt för att bygga en fabrik värd namnet, även i Kina.

Var får du siffrorna ifrån? Du har väl inte gissat? wink

Jag såg på tv "Top Gear" det var ett tag sedan, men i kina gör de pirat kopior på allt som säljer
så om du har en idé som du vill tillverka så för ca. 1 miljon dollar bygger de en fabrik i kina
för att de säljer, Då kan staten gå in och bekosta resten för när du är klar med att
bygga ca. 1000 bilar så tar staten över företaget och säljer de i kina för de finns 3 miljarder människor i kina

sedan har jag beräknat "Replica Motors" ett företag som fanns på nätet tog ca. 20.000$
för en lamborghini eller bugatti utan orginal motor förstå så det var ju bara bygga kaross

sedan har jag hört på  nyheterna att det kostar ca. 300.000:- att frakta en bygg container
med en bil från kina till europa...

Nissan_Motors Avstängd
31 maj 2023 · 69 Inlägg

Top Gear Programmet handla igentligen hur kinesiska staten bygger "Replica" av allt som säljer
och hur bmw hade stämmt kinesiska staten för at deras bil liknade "M5" när de
kom till rättegången i kina sa domaren - Den är ju inte ens lik M5
fast det var en exakt kopia

Steff240
31 maj 2023 · 1 040 Inlägg

Du verkar ha koll på läget då ju. Skicka en broschyr på bilen till mej när det är dags för produktionsstart wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 maj 2023 · 17 572 Inlägg

Blir det en dogbox-låda i vrålåket eller? En JABSCO Funkar ju med. Nissanlåda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nissan_Motors Avstängd
31 maj 2023 · 69 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Blir det en dogbox-låda i vrålåket eller? En JABSCO Funkar ju med. Nissanlåda.

Ja det blir en dogbox växellåda, och jag ska bygga karossen med rörchassi och höns nät och glasfiber spackel :-)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 maj 2023 · 17 572 Inlägg

Klokt val. En Jabsco ger ett spolande ljud när den arbetar i svåra förhållanden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
31 maj 2023 · 3 325 Inlägg

Nissan_Motors skrev:

Steff240 skrev:
1.5 miljoner dollar låter väldigt billigt för att bygga en fabrik värd namnet, även i Kina.

Var får du siffrorna ifrån? Du har väl inte gissat? wink

Jag såg på tv "Top Gear" det var ett tag sedan, men i kina gör de pirat kopior på allt som säljer
så om du har en idé som du vill tillverka så för ca. 1 miljon dollar bygger de en fabrik i kina
för att de säljer, Då kan staten gå in och bekosta resten för när du är klar med att
bygga ca. 1000 bilar så tar staten över företaget och säljer de i kina för de finns 3 miljarder människor i kina

sedan har jag beräknat "Replica Motors" ett företag som fanns på nätet tog ca. 20.000$
för en lamborghini eller bugatti utan orginal motor förstå så det var ju bara bygga kaross

sedan har jag hört på  nyheterna att det kostar ca. 300.000:- att frakta en bygg container
med en bil från kina till europa...

Har inte kina 1.4 miljarder befolkningsmängd? Eller vilken kina menar du?😅

Nissan_Motors Avstängd
31 maj 2023 · 69 Inlägg

Low skrev:

Nissan_Motors skrev:

Steff240 skrev:
1.5 miljoner dollar låter väldigt billigt för att bygga en fabrik värd namnet, även i Kina.

Var får du siffrorna ifrån? Du har väl inte gissat? wink

Jag såg på tv "Top Gear" det var ett tag sedan, men i kina gör de pirat kopior på allt som säljer
så om du har en idé som du vill tillverka så för ca. 1 miljon dollar bygger de en fabrik i kina
för att de säljer, Då kan staten gå in och bekosta resten för när du är klar med att
bygga ca. 1000 bilar så tar staten över företaget och säljer de i kina för de finns 3 miljarder människor i kina

sedan har jag beräknat "Replica Motors" ett företag som fanns på nätet tog ca. 20.000$
för en lamborghini eller bugatti utan orginal motor förstå så det var ju bara bygga kaross

sedan har jag hört på  nyheterna att det kostar ca. 300.000:- att frakta en bygg container
med en bil från kina till europa...

Har inte kina 1.4 miljarder befolkningsmängd? Eller vilken kina menar du?😅

jag kan ha fel??? :-)

Jesper328
31 maj 2023 · 2 409 Inlägg

Fan så bra idé.
Jag vill också vara med och stötta Kinas kommunistregim och deras förtryck av andra folkgrupper.

Up the RA
Hamilton
31 maj 2023 · 8 872 Inlägg

Nissan_Motors skrev:
först ska jag inleda med att säga -jag har inte dessa pengar...
Ok i kina kostar det ca. 1-1.5 miljon dollar att bygga  en fabrik med maskiner som tillverkar delarna
sedan kostar det ca. 10-20 tusen dollar i material per bil
sedan kostar det ca. 30 tusen dollar att få det fraktat till Europa
Glömde ca. 100-200 tusen dollar för prototyp bilen
så 100 bilar kostar 70 miljoner svenska kronor
ca. 700.000:- / Bil

Dom pegarna räcker på sin höjd till ett fikarum...
Biltillverkning är nog det dyraste man kan änga sig åt om vi nu pratar om fler än 1 exemplar

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang