Igår bytte jag tändstift och tändkablar på min 1988 740 med delar från Vparts (kontrollerade innan att de passar till min bil). Efter ha kört drygt 5-6mil märkte jag att bilen skakar relativt kraftigt när jag lägger i 1an och är på dragläge för att köra iväg. Ingenting på backen eller under övrig växling, endast 1an och dragläge.
Man kan få liknande problem när kopplingen inte tar riktigt som den skall. Ytan på svänghjulet och tryckplattan kan vara lite glatta på vissa delar så det slirar en liten bit, får tag, och slirar igen
Man kan få liknande problem när kopplingen inte tar riktigt som den skall. Ytan på svänghjulet och tryckplattan kan vara lite glatta på vissa delar så det slirar en liten bit, får tag, och slirar igen
Tack för svar!
Har kollat under bilen och det fuktar en del där kardan möter lådan om jag använder rätt termer nu.
Det är ju bara vid dragläge som kopplingen slirar lite, på de andra växlarna tar det mer eller mindre direkt. Det är därför man kan misstänka kopplingen
Det är ju bara vid dragläge som kopplingen slirar lite, på de andra växlarna tar det mer eller mindre direkt. Det är därför man kan misstänka kopplingen
Du kan även känna på kardanaxel och dess knutar + stödlager om nåt är dåligt. Ska inte finnas nåt glapp i dom och kardan ska ligga stadigt i stödlager gummit (med viss flexibilitet)