3109
Sök

Abs problem xc70

18 Inlägg
3 augusti 2023
Trådstartare
Hej.
Blir inte klok på bilen.
Hade en trasig abs krans , böt den och givare höger fram. Allt blir ihopmonterat och ska rulla iväg. Antisladd hoppar in och lever fan till och från samt abs lampa lyser, även antisladd service erfodras.

Får hjälp att koppla upp bilen och ta felkoder. Då kommer det upp givare höger fram.

Lyckas ta bort felkoden, kör 30 meter och abslampa tänds igen, samt antisladd service erfodras.

Jag köpte givare och krans på biltema. (ja jag var snål)
Kan det vara bekymret? Eller kan de vara felmonterad kran tex?

Eller något annat. Blir inte klok på detta.

Tack på förhand

104 Inlägg
8 augusti 2023
Sim00n92 skrev:
Hej.
Blir inte klok på bilen.
Hade en trasig abs krans , böt den och givare höger fram. Allt blir ihopmonterat och ska rulla iväg. Antisladd hoppar in och lever fan till och från samt abs lampa lyser, även antisladd service erfodras.

Får hjälp att koppla upp bilen och ta felkoder. Då kommer det upp givare höger fram.

Lyckas ta bort felkoden, kör 30 meter och abslampa tänds igen, samt antisladd service erfodras.

Jag köpte givare och krans på biltema. (ja jag var snål)
Kan det vara bekymret? Eller kan de vara felmonterad kran tex?

Eller något annat. Blir inte klok på detta.

Tack på förhand

Möjligen defekt givare eller att bilen helt enkelt inte kan prata med den givaren, högst troligt då det är från Biltema. Undvik biltema i möjligaste mån, det är superbra när man kanske vill köpa saker som inte kräver kvalité, en slägga kanske men annars..nah. Det kostar inte mycket mer att köpa från AUTODOC och ett fint märke. Du sparar tid och pengar i långa loppet 👍

Hade en luftkvalitétsensor som strulade. Köpte eftermarknadsversion men felkoden var kvar. Original del löste det och felkoden försvann. Nu menar jag inte att du ska köpa original då det oftast är svindyrt men detta var ändå känt märke, Biltema kan jag tänka mig är ännu lägre och störta risk att samma sak sker.

2 451 Inlägg
8 augusti 2023
Min gissning är snarare slarvig montering. T ex sned krans, dåligt rengjort fäste för sensorn så den är för långt ifrån kransen, osv..

18 Inlägg
8 augusti 2023
Trådstartare
Prövade demontera / rengöra Biltema grejerna,satte ihop allt. Funkade inte.
Köpte originalgrejer. Funkade direkt. I max ett par mil. Sedan slutade det funka igen... Allt blev demonterat / monterat / rengjort av en mekaniker. Funkar ändå inte. Han höll på ett par timmar efter det och mätte alla kablar o allt vad man nu mäter på och har kommit fram till att det är styrenheten till absen som sagt upp sig

104 Inlägg
8 augusti 2023
Sim00n92 skrev:
Prövade demontera / rengöra Biltema grejerna,satte ihop allt. Funkade inte.
Köpte originalgrejer. Funkade direkt. I max ett par mil. Sedan slutade det funka igen... Allt blev demonterat / monterat / rengjort av en mekaniker. Funkar ändå inte. Han höll på ett par timmar efter det och mätte alla kablar o allt vad man nu mäter på och har kommit fram till att det är styrenheten till absen som sagt upp sig

Aj..beklagar..tråkigt att inte bilen gav en felkod mer riktad mot styrenheten så du slapp allt det slit. Hoppas det löser sig för dig ✌️

Sök