Olika service intervall för olika bilmärken ?

KenthIJ
4 februari · 1 485 Inlägg

Vi har haft Toyota bilar ( fyra vanliga hybrider och tre Plug In) de senaste åtta åren och vi har varit riktigt nöjda men...

Toyota har ju 1500 mil serviceintervall och vi kör ganska mycket, ca 4000 mil/år så det blir ju service flera ggr om året.

Hade en VW Touran 1.4 TSI innan och den hade 3000 mil service intervall (jag brukade iofs fylla på nån halvliter/liter olja var 1500 mil).

Har inte koll på olika märkens serviceintervall och priser och vet heller inte om det är olika för el/bensin/diesel inom samma märke t.ex Berlingo bensin/diesel/el men... jag tänker att ... en av anledningarna till att Toyota har så bra kvalitetsrykte kanske kan vara att de servas så ofta.

Någon som har tankar och synpunkter kring detta med olika serviceintervall?

simlar
4 februari · 5 539 Inlägg

Alla VW Hybrid eller flerbränsle-bilar har fast intervall 1500mil/1år på oljebytet.
Så ingen skillnad där jämfört med din Toyota.

Elhybrider behöver tätare oljebyten då förbränningsmotorn "alltid" kallstartas.
Flerbränslefordon kräver tätare byten då det alternativa bränslet (E85 eller naturgas) påverkar oljan mer än när motorn körs på bensin.


Hellre serva ofta än stå med trasig motor.

Kör du dock 4000mil per år så skulle en VW bensin eller diesel varna för service ungefär varje 2500mil (longlife är ju flexibel service. Minst 1500mil/1år och max 3000mil/2år men kan varna när som helst däremellan beroende på körsätt och belastning på motoroljan enligt mätvärden från oljekvalitetssensorn).

Senast redigerat av simlar (4 februari )

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Muskelbil
4 februari · 416 Inlägg

Min företagsägda långmilade tjänstebil och min sparsamt körda privatbil saknar bägge serviceintervall.
Garantin gäller ändå.
Ändå utförs åtgärder både för "mina bilar" tillika de som körs i företaget, då utförs givetvis kontroll/byte av bromsvätska vartannat år och översyn av bromsar vid hjulskifte och byte av kupéluftfilter var gång sommarhjulen åker på.
En del tillverkare från Asien kräver ohemula summor för service av kylarvätskebyte och den vanliga översynen av lampor och smörja huvlåset på service, för att garantin ska gälla.
Det där med gungor och karuseller.

zemet
5 februari · 4 049 Inlägg

1.4 TSI är ju känd för sina kamkejderas pga för långt service intervall dessutom....
Det är nog en av dom sämsta motorerna som tillverkats i modern tid om man ser till hållbarheten.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Blanke
7 februari · 366 Inlägg

Min uppfattning är att det inte skadar någonting förutom plånboken att ha kortare intervaller, men i slutändan har det sparat det möjligen många tusenlappar!

Ni som gör eran egna service, vad brukar ni kolla på/göra? Jag tar väl och byter olja och oljefilter. Sedan kanske jag smörjer in gängor, inspekterar damasker och smörjer in glidpinnarna.

Upplever lite FOMO då det känns som att man missar många bra punkter!

spillolja
7 februari · 4 043 Inlägg

VW golf 1,4 tsi   efter  ca 1200-1300  mil byte av olja + filter,  Purflux oljefilter och Lidl 5W-40
efter ca 6000-7000mil  byte av tändstift, kolla upp oljenivå växellåda
efter ca 12-15000mil byte av bränslefilter, >20000 mil  oljebyte växellåda

Renaul Clio  efter ca 1500-2000mil mil  Byte av olja + filter,  Purflux oljefilter och Lidl 5W-40
efter ca 6000-7000mil  byte av tändstift, kolla upp oljenivå växellåda
varje 12000mil: kamremskit och kontroll av ventilspel, bräsnlefilter

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
8 februari · 4 049 Inlägg

spillolja skrev:
VW golf 1,4 tsi   efter  ca 1200-1300  mil byte av olja + filter,  Purflux oljefilter och Lidl 5W-40
efter ca 6000-7000mil  byte av tändstift, kolla upp oljenivå växellåda
efter ca 12-15000mil byte av bränslefilter, >20000 mil  oljebyte växellåda

Renaul Clio  efter ca 1500-2000mil mil  Byte av olja + filter,  Purflux oljefilter och Lidl 5W-40
efter ca 6000-7000mil  byte av tändstift, kolla upp oljenivå växellåda
varje 12000mil: kamremskit och kontroll av ventilspel, bräsnlefilter

Är Renaulten känd för problem med ventilspel eller vad är anledningen till att du kollar spelet?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
spillolja
8 februari · 4 043 Inlägg

zemet skrev:
Är Renaulten känd för problem med ventilspel eller vad är anledningen till att du kollar spelet?

Nej inte alls men det kan vara bra att kolla upp varje 120.000Km  när man ändå byter kamremskittet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MrHyde
8 februari · 663 Inlägg

spillolja skrev:

zemet skrev:
Är Renaulten känd för problem med ventilspel eller vad är anledningen till att du kollar spelet?

Nej inte alls men det kan vara bra att kolla upp varje 120.000Km  när man ändå byter kamremskittet

Finns faktiskt med som ett tillval på service på vissa Kia/Hyundai-motorer. Nånstans runt 100.000-120.000 km nämns att man ska kolla ventilspel om det hörs missljud från lyftarna, detta var på 1.6 T-GDI motorn, tror det var en 2016. Kanske är så på fler märken?

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang