Behöver experthjälp (val av bil)

Johanparment
24 februari · 6 Inlägg

Hej !
Jag anser mig själv bara ha grundläggande kunskaper med bilar. Så därför vänder jag mig hit.

Jag söker efter en bil med lastutrymme på minst 100cm bredd och 180cm djup ( platt med fällda säten )
Det allra viktigaste jag är ute efter är att bilen är stadig och inte behöver mycket reperationer. Plus vanliga bekvämligheter. (Ac, servostyrning, sätesvärme osv.)

Diesel eller bensin, inget blandat eller el.

Automat ska det vara.

Bryr mig inte ett dugg om hästkrafter eller design.

Maxpris 60.000kr

Vilket märke rekommenderar ni ?

Brådhis * Voff voff *
24 februari · 10 317 Inlägg

Vill du ha en skåpbil med fast lastutrymme eller en personbil med möjlighet till både last och passagerare?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari · 17 592 Inlägg

Hm. Ska du ha in en EU-pall eller? Spontant så tänker jag en liten skåpbil. Har en caddy automat och där går en pall precis in. Men de är dyra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
24 februari · 5 896 Inlägg

Känner igen detta från ett annat forum och tror det handlar om att få in en madrass och övernatta i bilen. Jag tror en volvo 945 vore perfekt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 februari · 17 592 Inlägg

945 är antik och dyr. Jag skulle föreslå en Citroën C5 modell äldre som har hydralfjädringen. De rullar på fint. Glaslucka, defroster bakruta och torkare bak ska kollas vid köp. Fjädringen ställer sällan till med problem. Både diesel och bensinvarianter finns men bensin V6 ska undvikas. De kan lastas hur mycket som helst och står alltid rakt.

Nyare C5 har EGS-automat. Den är tråkig men pålitlig. Mina föräldrar har en Peugeot 508 med en 1.6D och denna låda. Den rullar på under 0.5 l/mil. Men en trög jävel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johanparment
24 februari · 6 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Känner igen detta från ett annat forum och tror det handlar om att få in en madrass och övernatta i bilen. Jag tror en volvo 945 vore perfekt.

Min fru har en Harpa som behöver transporteras 😂👌🏻

Johanparment
24 februari · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm. Ska du ha in en EU-pall eller? Spontant så tänker jag en liten skåpbil. Har en caddy automat och där går en pall precis in. Men de är dyra.

Min fru har en Harpa som behöver transporteras 😂👌🏻

Johanparment
24 februari · 6 Inlägg

Brådhis skrev:
Vill du ha en skåpbil med fast lastutrymme eller en personbil med möjlighet till både last och passagerare?

En personbil 👍🏻☺️

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari · 13 793 Inlägg

Hybrid_ skrev:
945 är antik och dyr. Jag skulle föreslå en Citroën C5 modell äldre som har hydralfjädringen. De rullar på fint. Glaslucka, defroster bakruta och torkare bak ska kollas vid köp. Fjädringen ställer sällan till med problem. Både diesel och bensinvarianter finns men bensin V6 ska undvikas. De kan lastas hur mycket som helst och står alltid rakt.

Nyare C5 har EGS-automat. Den är tråkig men pålitlig. Mina föräldrar har en Peugeot 508 med en 1.6D och denna låda. Den rullar på under 0.5 l/mil. Men en trög jävel.

varför just defroster bak?    har aldrig skrapat en bakruta eller värmt en bakruta i hela mitt liv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 februari · 17 592 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
945 är antik och dyr. Jag skulle föreslå en Citroën C5 modell äldre som har hydralfjädringen. De rullar på fint. Glaslucka, defroster bakruta och torkare bak ska kollas vid köp. Fjädringen ställer sällan till med problem. Både diesel och bensinvarianter finns men bensin V6 ska undvikas. De kan lastas hur mycket som helst och står alltid rakt.

Nyare C5 har EGS-automat. Den är tråkig men pålitlig. Mina föräldrar har en Peugeot 508 med en 1.6D och denna låda. Den rullar på under 0.5 l/mil. Men en trög jävel.

varför just defroster bak?    har aldrig skrapat en bakruta eller värmt en bakruta i hela mitt liv smile

Kablage till bakluckan brukar fallera. Därför ger de prylar som sitter i den upp. Det kan man leva med men är ju bra om bakrutetorkare fungerar. De blir fort grisiga bak vid ofördelaktigt väder. Jag tycker iaf att det är praktiskt att se bakåt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
25 februari · 491 Inlägg

Harpa! Vad roligt med kultur på den här sidan.

Jag slår ett slag för en Mazda 5 eller Avensis Verso eller Hondas minibuss vad den nu heter eller en KIa kannibal.
Asiatisk bil ger driftsäkerhet.

Att en person som lever efter epitetet "kör fort så hinner inget hända" inte förstår nyttan med att se genom bakrutan är förståeligt.

EGS automater är en sorglig sak, inget jag skulle rekommendera.
Den är en kombination av det som är sämst utav en manuell och en automat.
Äter lameller likt en åttiåring och växlar ryckigt som en artonåring som sett för mycket fastandfurios.
C5? Nej, det är ett svart hål utav reparationer. Elfel och sönder trillar inredning stolar somglappar i fästen.
Hon ska komma fram till konserten, hybris gillar inte klassisk musik och vill sätta käppar i citroenghjulen?
FrNskt= småbil annars låt bli.

Senast redigerat av Muskelbil (25 februari )

KenthIJ
25 februari · 1 485 Inlägg
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang