Hjälp att hitta en bra bil för 35-45k

drakelito
söndag 19:37 · 11 Inlägg

Hejsan.

Tanken är att köpa en bil nu och kikar i vanlig ordning på en Volvo då det är det märke jag är mest van vid, men tänker att det måste finnas andra bra bilar.

Budget är upp mot 45k, vad skulle ni rekommendera för bil runt det priset?
Det som är viktigast för mig är en bra bil man inte behöver meka med efter varje start, och att den helst inte drar så mycket och låg skatt.

Uppskattar alla tips!

sollu
söndag 20:18 · 439 Inlägg

Avensis eller Volvo v70. Toyota går mest felfria.

drakelito
söndag 20:59 · 11 Inlägg

sollu skrev:
Avensis eller Volvo v70. Toyota går mest felfria.

Avensis har jag aldrig tänkt på tidigare, såg helt okej ut faktiskt. Och V70 är jag absolut sugen på

Blanke
söndag 21:00 · 435 Inlägg

Finns allt möjligt men som när andra frågat det här så försöker jag att ge konsekventa svar till alla.

Volvo är ett stabilt val men blir snabbt dyrt om du inte gör saker själv. Volvos har ju även ett stigma av att vara en evighetsmaskin och jag har väl märkt att många volvo-ägare tror också på detta. Det betyder att saker kanske inte är utbytt och du har en dyr historia framför dig då föregående ägare bara tutat och kört med det enstaka oljebytet. Var därför väldigt noga med service och att den är värd pengarna du betalar.

Undvik de finare märkena som audi, mercedes, bmw osv. Jag kan inte ge några bra skäl utöver att det är väldigt dyra reservdelar, vilket gjort så att många ägare struntat i att byta ut saker när de gått sönder, dyr försäkring och dyr skatt.

Det mest pålitligaste är nog i all ärlighetens namn en äldre Volvo kring 45k. En 90-talare (240, 740 eller 940). För dina pengar kan du få en riktigt fin Volvo. Men se bara till att ägaren inte bara kört bilen och struntat göra saker på grund av "att det är en volvo!". Jag känner många mekaniker som njuter av deras 940s. De flesta är även skattebefriade, bes varannat år och en väldigt låg veteranförsäkring (100kr i månaden under vintern, 200kr under sommaren).

Personligen hade jag köpt en äldre 245a med förgasare om jag hade 45k. Eller en nyare 940 med b230f.

Senast redigerat av Blanke (söndag 21:01)

Professionell hatare
drakelito
söndag 22:36 · 11 Inlägg

Blanke skrev:
Finns allt möjligt men som när andra frågat det här så försöker jag att ge konsekventa svar till alla.

Volvo är ett stabilt val men blir snabbt dyrt om du inte gör saker själv. Volvos har ju även ett stigma av att vara en evighetsmaskin och jag har väl märkt att många volvo-ägare tror också på detta. Det betyder att saker kanske inte är utbytt och du har en dyr historia framför dig då föregående ägare bara tutat och kört med det enstaka oljebytet. Var därför väldigt noga med service och att den är värd pengarna du betalar.

Undvik de finare märkena som audi, mercedes, bmw osv. Jag kan inte ge några bra skäl utöver att det är väldigt dyra reservdelar, vilket gjort så att många ägare struntat i att byta ut saker när de gått sönder, dyr försäkring och dyr skatt.

Det mest pålitligaste är nog i all ärlighetens namn en äldre Volvo kring 45k. En 90-talare (240, 740 eller 940). För dina pengar kan du få en riktigt fin Volvo. Men se bara till att ägaren inte bara kört bilen och struntat göra saker på grund av "att det är en volvo!". Jag känner många mekaniker som njuter av deras 940s. De flesta är även skattebefriade, bes varannat år och en väldigt låg veteranförsäkring (100kr i månaden under vintern, 200kr under sommaren).

Personligen hade jag köpt en äldre 245a med förgasare om jag hade 45k. Eller en nyare 940 med b230f.

Helt ärligt lutar det åt antingen Volvo nånting eller en Avensis eller fan den heter smile

Muskelbil
söndag 23:44 · 642 Inlägg

En Toyotas Yaris eller en Corolla
eller en honda civic eller en yazz
Eller Suzuki swift
Hyundai i20 i30
Kia ceed

zemet
måndag 07:17 · 4 077 Inlägg

Muskelbil skrev:
En Toyotas Yaris eller en Corolla
eller en honda civic eller en yazz
Eller Suzuki swift
Hyundai i20 i30
Kia ceed

Jag tror man skall hålla sig borta från Ceed och i30 i den prisklassen.
Dom börjar bli riktigt rostiga.
Min bror åkte på att byta länkarm och hela främre subframe pga rost på sin Ceed.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
drakelito
måndag 11:23 · 11 Inlägg

zemet skrev:

Muskelbil skrev:
En Toyotas Yaris eller en Corolla
eller en honda civic eller en yazz
Eller Suzuki swift
Hyundai i20 i30
Kia ceed

Jag tror man skall hålla sig borta från Ceed och i30 i den prisklassen.
Dom börjar bli riktigt rostiga.
Min bror åkte på att byta länkarm och hela främre subframe pga rost på sin Ceed.

Tack för tipset, sånt vill vi inte ha haha

torsen
måndag 11:37 · 7 333 Inlägg

Kolla på Corolla och Avensis, samt Honda Civik och Suzuki Swift och ev Mazda 2.
Fundera inte ens på europeiska bilar - om du vill ha driftsäkerhet och vettig driftbudget.
Och om du inte redan är duktig bilmekaniker - så blir du en fattig autodidakt bilmekaniker - med europeiskt mög!

drakelito
måndag 13:54 · 11 Inlägg

torsen skrev:
Kolla på Corolla och Avensis, samt Honda Civik och Suzuki Swift och ev Mazda 2.
Fundera inte ens på europeiska bilar - om du vill ha driftsäkerhet och vettig driftbudget.
Och om du inte redan är duktig bilmekaniker - så blir du en fattig autodidakt bilmekaniker - med europeiskt mög!

Som det ser ut nu så står det mellan S60/V70, Skoda och Toyota. De som verkar mest vettiga och nej jag är verkligen ingen mekaniker, kan bara de mest standard grejerna att byta ut osv.

Blanke
måndag 14:01 · 435 Inlägg

drakelito skrev:

torsen skrev:
Kolla på Corolla och Avensis, samt Honda Civik och Suzuki Swift och ev Mazda 2.
Fundera inte ens på europeiska bilar - om du vill ha driftsäkerhet och vettig driftbudget.
Och om du inte redan är duktig bilmekaniker - så blir du en fattig autodidakt bilmekaniker - med europeiskt mög!

Som det ser ut nu så står det mellan S60/V70, Skoda och Toyota. De som verkar mest vettiga och nej jag är verkligen ingen mekaniker, kan bara de mest standard grejerna att byta ut osv.

s60/v70 stabila bilar. Men jag har väl spenderat 30k på min sen jag köpte den för 2 år sedan. Då har jag gjort ALLTING själv. VIktigt att storservicen är gjort och att den har några nya delar här och där.

Professionell hatare
drakelito
måndag 14:14 · 11 Inlägg

Blanke skrev:

drakelito skrev:

torsen skrev:
Kolla på Corolla och Avensis, samt Honda Civik och Suzuki Swift och ev Mazda 2.
Fundera inte ens på europeiska bilar - om du vill ha driftsäkerhet och vettig driftbudget.
Och om du inte redan är duktig bilmekaniker - så blir du en fattig autodidakt bilmekaniker - med europeiskt mög!

Som det ser ut nu så står det mellan S60/V70, Skoda och Toyota. De som verkar mest vettiga och nej jag är verkligen ingen mekaniker, kan bara de mest standard grejerna att byta ut osv.

s60/v70 stabila bilar. Men jag har väl spenderat 30k på min sen jag köpte den för 2 år sedan. Då har jag gjort ALLTING själv. VIktigt att storservicen är gjort och att den har några nya delar här och där.

Med de S60/S80 bilarna jag haft tidigare så har vi gjort allting själva faktiskt, så hoppas det går bra nu med. Hur ofta gör du storservice?

Blanke
måndag 14:17 · 435 Inlägg

drakelito skrev:

Blanke skrev:

drakelito skrev:

Som det ser ut nu så står det mellan S60/V70, Skoda och Toyota. De som verkar mest vettiga och nej jag är verkligen ingen mekaniker, kan bara de mest standard grejerna att byta ut osv.

s60/v70 stabila bilar. Men jag har väl spenderat 30k på min sen jag köpte den för 2 år sedan. Då har jag gjort ALLTING själv. VIktigt att storservicen är gjort och att den har några nya delar här och där.

Med de S60/S80 bilarna jag haft tidigare så har vi gjort allting själva faktiskt, så hoppas det går bra nu med. Hur ofta gör du storservice?

en g ång var 16000 mil. Men jag har haft så många problem med kamremsområdet så jag har väl gjort "storservicen" 5ggr just nu på 1 år.

Professionell hatare
drakelito
måndag 14:33 · 11 Inlägg

Blanke skrev:

drakelito skrev:

Blanke skrev:

s60/v70 stabila bilar. Men jag har väl spenderat 30k på min sen jag köpte den för 2 år sedan. Då har jag gjort ALLTING själv. VIktigt att storservicen är gjort och att den har några nya delar här och där.

Med de S60/S80 bilarna jag haft tidigare så har vi gjort allting själva faktiskt, så hoppas det går bra nu med. Hur ofta gör du storservice?

en g ång var 16000 mil. Men jag har haft så många problem med kamremsområdet så jag har väl gjort "storservicen" 5ggr just nu på 1 år.

Oj det är en del. Vilken Volvo är det du har då?

Mossan1
måndag 15:18 · 2 970 Inlägg

Blanke skrev:

drakelito skrev:
[Hur ofta gör du storservice?

en g ång var 16000 mil. Men jag har haft så många problem med kamremsområdet så jag har väl gjort "storservicen" 5ggr just nu på 1 år.

Hör ju inte till vanligheten med så mycket fel i "kamremsområdet".

V70 har fördelen att dom är säkra, man åker bra,  det är lätt att få tag i delar, alla verkstäder kan dom bra och det finns gott begagnatutbud.

Avensis är något sämre på ovan, men, dom håller ihop bra. Troligen driftsäkrare än Volvon men allt är inte driftsäkerhet.  Då skulle bara Toyota och Honda finnas....

Skulle definitivt hålla skick, servicehistorik och årsmodell LÅNGT över milen på båda dom bilmodellerna.
Samt rent generellt så faktiskt i dom prisklasserna.
Bilarna är då så gamla att låga mil inte spelar jättestor roll länge bara dom är skötta.

Senast redigerat av Mossan1 (måndag 15:18)

Blanke
måndag 15:47 · 435 Inlägg

Mossan1 skrev:

Blanke skrev:

drakelito skrev:
[Hur ofta gör du storservice?

en g ång var 16000 mil. Men jag har haft så många problem med kamremsområdet så jag har väl gjort "storservicen" 5ggr just nu på 1 år.

Hör ju inte till vanligheten med så mycket fel i "kamremsområdet".

V70 har fördelen att dom är säkra, man åker bra,  det är lätt att få tag i delar, alla verkstäder kan dom bra och det finns gott begagnatutbud.

Avensis är något sämre på ovan, men, dom håller ihop bra. Troligen driftsäkrare än Volvon men allt är inte driftsäkerhet.  Då skulle bara Toyota och Honda finnas....

Skulle definitivt hålla skick, servicehistorik och årsmodell LÅNGT över milen på båda dom bilmodellerna.
Samt rent generellt så faktiskt i dom prisklasserna.
Bilarna är då så gamla att låga mil inte spelar jättestor roll länge bara dom är skötta.

Nä absolut så fick jag en liten nitlott då jag hade flera spöken som spökade. Så var jag även naiv och vägrade acceptera att problemet var VVT-drevet från första början.

Professionell hatare
Muskelbil
måndag 23:57 · 642 Inlägg

drakelito skrev:

torsen skrev:
Kolla på Corolla och Avensis, samt Honda Civik och Suzuki Swift och ev Mazda 2.
Fundera inte ens på europeiska bilar - om du vill ha driftsäkerhet och vettig driftbudget.
Och om du inte redan är duktig bilmekaniker - så blir du en fattig autodidakt bilmekaniker - med europeiskt mög!

Som det ser ut nu så står det mellan S60/V70, Skoda och Toyota. De som verkar mest vettiga och nej jag är verkligen ingen mekaniker, kan bara de mest standard grejerna att byta ut osv.

Då är toyota det bästa valet
om du inte vill ha en Kia eller hyundai
Kia och i30 har inte några ofta vabl7gt förrkommande rost problem
Självklart händer det på samma vis som det händer på s60 v70 s80

zemet
för 20 timmar sedan · 4 077 Inlägg

Muskelbil skrev:

drakelito skrev:

torsen skrev:
Kolla på Corolla och Avensis, samt Honda Civik och Suzuki Swift och ev Mazda 2.
Fundera inte ens på europeiska bilar - om du vill ha driftsäkerhet och vettig driftbudget.
Och om du inte redan är duktig bilmekaniker - så blir du en fattig autodidakt bilmekaniker - med europeiskt mög!

Som det ser ut nu så står det mellan S60/V70, Skoda och Toyota. De som verkar mest vettiga och nej jag är verkligen ingen mekaniker, kan bara de mest standard grejerna att byta ut osv.

Då är toyota det bästa valet
om du inte vill ha en Kia eller hyundai
Kia och i30 har inte några ofta vabl7gt förrkommande rost problem
Självklart händer det på samma vis som det händer på s60 v70 s80

Kia Ceed har väll visst vanliga förekommande rostproblem?
Man ser sällan en gammal Ceed utan en stor rostfläck runt bakre torkaren tex. Det är ju mer eller mindre standard på dom.

Sen påverkar ju inte rosten på bagaget driftsäkerheten spciellt, men min personliga erfarenhet av dom är att dom även börjar rosta ganska friskt undertill.

Senast redigerat av zemet (för 20 timmar sedan)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
drakelito
för 11 timmar sedan · 11 Inlägg

Vad tror ni om en Toyota Avensis 2009? Det är väl en bra bil?

SportPilot Ubåtsingenjör
för 10 timmar sedan · 7 259 Inlägg

drakelito skrev:
Vad tror ni om en Toyota Avensis 2009? Det är väl en bra bil?

Det är en super bra bil, vi har en sådan.. rullar utan några som helst bekymmer

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang