3054
Sök

"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Bilen är en Volvo 945 Classic -98 och ämnas hållas original utseendemässigt, men förbättringar i motor, chassi och bromsar.

547 884 Visningar
Uppdaterades senast 7 augusti
2 210 Inlägg
12 juli
Trådstartare
#1881
En olycka kommer sällan ensam säger dom...

Nu gav grenrörspackningen på ettans cylinder upp. Har fan inte suttit mer än 10.000mil!
Denna gången beställde jag Viktor Reinz racing packningar, sedan ska det väl hålla längre.




https://i.postimg.cc/VvJqt60P/Grenr-rspackning.jpg


2 210 Inlägg
16 juli
Trådstartare
#1882
Då jag inte har tillgång till mek-garage längre beställde jag tid för byte av grenrörs
packning(ar) hos Volvo. Som jag misstänkte har all "hårdvara" utgått, så det får jag
fixa själv. I alla fall har jag tid för byte 7/8.




https://i.postimg.cc/fT2qMzww/Byte-grenr-rspackning.jpg
Senast redigerat av InTheWhite (16 juli )


2 210 Inlägg
19 juli
Trådstartare
#1883
Blev en riktig storstädning i dag.
Är "Custom Street Tour Outdoor show" på Autoseum i morgon, där bilen ska ställas ut.
Då får den ju se någorlunda respektabel ut, så blev ordentlig tvätt och invändig
storstädning (första på två år). :mrgreen:
I kväll när det är svalare ute skall jag gå över motorrummet så det är snyggt även där.

Fick även hem grenrörspackningarna. Riktigt seriösa om man jämför med många andra.




https://i.postimg.cc/zGVHPMmB/IMG-1408.jpg

https://i.postimg.cc/X7NC9qQ9/IMG-1405.jpg

https://i.postimg.cc/DyCb6hMH/IMG-1406.jpg


809 Inlägg
20 juli
#1884
Blir riktigt fint med en ny städat bil. Att byta grenrörs packning är rätt lätt jobb, det svåra är att få oljereturen rätt då packningen i blocket kan hamna på sne. Jag hade  tänkt att åka på två träffar ihop med min bror, men tyvärr har det varit regn bägge gångerna och nu hoppas vi på bra väder den 31 då det är träff i Hajstorp. Jag har inte kört något med Turbon sen Maj månad och är nu lite sugen på att åka på träff , fast jag går på kryckor än, har kunnat köra bil i tre veckor nu, men det är lite besvärligt att gå in och ur bilen. Min käraste tvättade och polerade Turbon åt mig när hon var hos mig, så nu står den i garaget täckt i väntan på att åka på träff.


2 210 Inlägg
21 juli
Trådstartare
#1885
dsrolf skrev:
Blir riktigt fint med en ny städat bil. Att byta grenrörs packning är rätt lätt jobb, det svåra är att få oljereturen rätt då packningen i blocket kan hamna på sne. Jag hade  tänkt att åka på två träffar ihop med min bror, men tyvärr har det varit regn bägge gångerna och nu hoppas vi på bra väder den 31 då det är träff i Hajstorp. Jag har inte kört något med Turbon sen Maj månad och är nu lite sugen på att åka på träff , fast jag går på kryckor än, har kunnat köra bil i tre veckor nu, men det är lite besvärligt att gå in och ur bilen. Min käraste tvättade och polerade Turbon åt mig när hon var hos mig, så nu står den i garaget täckt i väntan på att åka på träff.
Ja det känns skönt att fått det gjort nu.

Nä det är ju ingen raketforskning. Klarar dock inte av att stå så länge frammåtböjd bara.

Otur att vädret varit dåligt!

Då är det dags att lufta den nu.


2 210 Inlägg
måndag 21:09
Trådstartare
#1886
Redo för bilträff i morgon kväll. Skulle visst bli fint väder med. [thum]
Ska bara snygga till i motorrummet också, men det får bli i morgon.

På onsdag ska bilen in till Volvo för nya grenrörspackningar. Håller tummarna att inget
ska jävlas.

Sen var det ju solfilmen på bakrutan... :roll:




https://i.postimg.cc/nzczyJ3Q/IMG-1703.jpg

https://i.postimg.cc/j2BSnJtz/IMG-1704.jpg

https://i.postimg.cc/7PR6Wj0f/IMG-1705.jpg


2 210 Inlägg
onsdag 19:35
Trådstartare
#1887
I dag var det dax för packningsbyte till grenröret.
Givetvis gick ingenting lätt, och flera pinnbultar och muttrar satt så in i. För att inte
snacka om bulten till avlastningsstaget under grenröret.

Packningen på ettan hade förskjutits nästan 10mm frammåt då ena örat för pinnbulten
lös med sin frånvaro. Inte konstigt att motorn "tickade" och känndes lite slö. Givetvis
glömde jag fota den trasiga packningen.




Skruvade bort fjäderbensstaget och värmeskölden till turbon här hemma.

https://i.postimg.cc/mrY7MNbc/IMG-1709.jpg

https://i.postimg.cc/mDTCSzDm/IMG-1710.jpg




Då börjas det...

https://i.postimg.cc/KjHTF05W/IMG-1712.jpg




Så här långt visste vi inte vilket helvete det skulle bli!

https://i.postimg.cc/7h6zpFS7/IMG-1713.jpg

https://i.postimg.cc/rmgWZVRM/IMG-1714.jpg

https://i.postimg.cc/c19wQJNc/IMG-1715.jpg




Passade på att inspektera skicket på underredet.

https://i.postimg.cc/Hsr53CY1/IMG-1716.jpg

https://i.postimg.cc/5NDzRkyY/IMG-1717.jpg




Än så länge inga problem...

https://i.postimg.cc/XYF5ScB2/IMG-1718.jpg




Här börjar det jävlas riktigt och gasverket fick åka fram.

https://i.postimg.cc/k5mbn6x7/IMG-1719.jpg




Till slut efter mycket elände fick han loss grenröret.
Enligt mitt beslut så återanvände vi de gamla pinnbultarna. Dels satt några så in i
he#vete att vi inte vågade riskera att dra av någon, och dels var dom i princip lika
fina förutom yttersta delen på gängan som hade liiiite rost. Men lite arbete med
stålborsten så var det sistnämnda problemet löst. Det blev nya muttrar i alla fall.

https://i.postimg.cc/VNWb5fRn/IMG-1720.jpg




Hemma igen äntligen och skruvade tillbaks värmesköld och fjäderbensstag.

https://i.postimg.cc/sXfGhk68/IMG-1721.jpg

https://i.postimg.cc/W39F65x4/IMG-1722.jpg



Sök