2928
Sök

Instrumentpanelen ryker!!!

8 Inlägg
14 juli
Trådstartare
#1
Tänkte jag skulle kolla vad som var felet med instrumentpanelen i min 245a då värmemätare, hastigheten och tripmätare lagt av. Skruvade isär o skulle se om jag kunde hitta felet lite lätt, men inte då. Ihop med de det igen o skulle åka en sväng tänkte jag. När jag startar märker jag att hastighetsmätaren fått liv men den hoppar upp när jag står stilla. När jag gasar funkar den även som en typ av varvmätare istället. Bilen går även extremt oroligt på tomgång och dör nästan. Tryckte man lite lätt på gasen dog bilen i en halv sekund men varvade sen. Jag testar att köra en sväng för att se vad som händer och Hastighetsmätaren går upp i takt med att motorn varvar. (Man ser även när bilen växlar då det är en automat.) När jag kommit drygt 100 meter dör bilen  och jag ser att det kommer rök bakom instrumenten. Jag skyndar mig att öppna och hittar inget tecken på kabelbrand. Inga kablar eller kontakter som är varma heller.

Det såg ut som att röken i första hand kom från värmemätaren. Värt att tillägga kan också vara att Hastighetsmätaren är elektronisk.

Kan någon snälla hjälpa mig.

2 839 Inlägg
15 juli
#2
har du satt alla kablar rätt? Eftersom det blev så efter du varit där och hållit på så ligger det nära till hands att du satt nåt fel, eller så är det slumpen.
Har du ordentlig jord på allt?

8 Inlägg
15 juli
Trådstartare
#3
uhlin skrev:
har du satt alla kablar rätt? Eftersom det blev så efter du varit där och hållit på så ligger det nära till hands att du satt nåt fel, eller så är det slumpen.
Har du ordentlig jord på allt?
Vad jag såg så gick det inte att sätta kablarna fel. Det var ju två kontaktstycken men de är ju gjorda så att det inte ska gå att sätta fel. Sen var det tre ytterligare kontakter. Ett flatstift och det fanns ju bara en kontakt där den kunde gå in. Efter det fanns det också två flatstiftshonor. En som var mindre än vanligt och en normalstor. Fanns bara en plats som den lilla passade på. Den stora kunde sättas på två stift men det var samma metallic och lödning på så borde inte spela någon roll.

2 282 Inlägg
15 juli
#4
Kolla säkringarna - även den separata i säkringshållaren i motorrummet till motorelektroniken om det är en bil med insprut. Om nån av dem gått så kolla vad den är till för att veta var du ska felsöka vidare. Har du varvräknare så kolla så kontaktstiften mellan varvräknare/52mm-klocka inte satts fel. Varvräknaren kopplas ju på tändspolen på dessa, så mycket möjligt att en sån sak kan leda till att säkringen för motorstyrningen utlöses.



Sök