2120
Sök

AC kyler dåligt, Volvo V70 2011

762 Inlägg
28 juni 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har problem med att AC:n i min Volvo V70 D3 (D5204T2) 2011 kyler dåligt.

Symtom:
AC:n fungerar intermittent, dvs. kyler en stund för att sedan lägga av och sen fungera igen. Men när den kyler så kyler den dåligt, jag får bara ner temperaturen till 17 grader i utblåset på lägsta temperaturen.

Fungerar ett kort tag efter att man slår av och på AC:n på panelen inne i bilen. 

Det jag har gjort är följande:
Haft den inne på AC service. Trycket var bra sa dem.
Jag har shimsat in AC-kopplingen till 0,35mm. (hade 0,75mm spel initialt)
Jag har kollat om magnetkopplingen slår till, vilket jag skulle vilja säga att den gör. Jag kan se att AC:kopplingen snurrar när den är påslagen och stilla när AC:n är av.

Kylfläktarna (2st) är igång.

Har ni några idéer utöver att det kan vara en dålig kompressor? Eller bör man testa att byta magnetkoppling innan?

MVH


6 614 Inlägg
28 juni 2023
#2
Funkar yttertemp mätaren?
Hur mycket är innertemperaturen på, enligt klimatanläggningen? (Datalogg)

De/Dem

Forummoderator
17 865 Inlägg
28 juni 2023
#3
17 grader i utblåset är ju riktigt uselt. Hur varmt är det ute då?

EDIT: kollade på våra bilar med IR-termo. 2 och 4 grader ut från blås.
Senast redigerat av Hybrid_ (28 juni 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

762 Inlägg
28 juni 2023
Trådstartare
#4
xXSammy skrev:
Funkar yttertemp mätaren?
Hur mycket är innertemperaturen på, enligt klimatanläggningen? (Datalogg)
Yttertemperaturen funkar.

Jag har inte kollat datalogg. Ska testa med felkodsläsaren och se vad jag kan få fram. Men ställde tempen på lägsta (low/min) när jag mätte. Så de borde ju köra så kallt den kan. smile


762 Inlägg
28 juni 2023
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
17 grader i utblåset är ju riktigt uselt. Hur varmt är det ute då?

EDIT: kollade på våra bilar med IR-termo. 2 och 4 grader ut från blås.
Ja det är inte mycket att hänga i granen. Speciellt inte när det bara är 22-23 grader ute.

Det är den tempereraturen jag förväntar mig när man kör ACn på max kyla!

Ska kolla felkodsläsaren, men kan först återkomma med svar om några dagar.

Finns det något annat man kan undersöka utan att behöva montera isär AC-systemet?


Fri fart för ett fritt folk!
13 950 Inlägg
29 juni 2023
#6
är trycket mätt så man ser hurvida ac sköter sig som den ska?

jag tänkter lite på att spjället som sköter blandningen mellan varma delen och kalla delen i värmepaketet inte fungerar som den ska. 

gör även rent alla sensorer som sitter.   brukar sitta i mittkonsollen och i taket.
blir dom täckta av damm kan dom bli lite konstiga.

Kör fort så hinner inget hända...

3 112 Inlägg
29 juni 2023
#7
Volvo har haft flera olika utetempmätare, så bara för den visar rätt i instrunentet betyder inte att klimaten har rätt info.

Om man sätter max kyla bryr den sig inte om innertemp, och så kan man utesluta dom givarna.

Men när magnetkopplingen är utesluten, (trodde inte så ny Volvo hade sådan) är väl en evaporatortempgivare nästa misstänkta.
Men jag rekomenderar också att koppla upp den mot tex VIDA och se vad alla givare har för input.
Och ev felkoder givetvis.

En enkel universell scanner kan inte se ett jota ur klimatens styrdon, och det är sannolikt att motorns och klimatens styrdon har olika yttertempgivare som input. Volvo hade förr en i var backspegel.

Om en AC firma anser att trycken (dvs hög resp låg när den går) är OK så är det nog inte mediabrist eller dålig komoressor.
Senast redigerat av Mossan1 (29 juni 2023)

Forummoderator
17 865 Inlägg
29 juni 2023
#8
Om en AC firma anser att trycken (dvs hög resp låg när den går) är OK så är det nog inte mediabrist eller dålig kompressor.
Ligger ju något i det. Men då borde ju inte kompressorn slå av efter en stund? Hur ser det ut under huven på dessa? Kommer man åt och känna på rören så de är fryskalla?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 390 Inlägg
29 juni 2023
#9
På beskrivningen låter det ju exakt som när magnetkopplingen måste shimsas. Är du säker på att det är korrekt gjort och att magnetkopplingen verkligen fungerar som den ska?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
13 950 Inlägg
29 juni 2023
#10
Brådhis skrev:
På beskrivningen låter det ju exakt som när magnetkopplingen måste shimsas. Är du säker på att det är korrekt gjort och att magnetkopplingen verkligen fungerar som den ska?
låter helt otroligt att volvo kör med magnetkoppling fortfarande..  så sent..   inte hållt på med någon bil efter typ 2008 som haft en vanlig koppling till kompressorn..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 390 Inlägg
29 juni 2023
#11
Growe skrev:
Brådhis skrev:
På beskrivningen låter det ju exakt som när magnetkopplingen måste shimsas. Är du säker på att det är korrekt gjort och att magnetkopplingen verkligen fungerar som den ska?
låter helt otroligt att volvo kör med magnetkoppling fortfarande..  så sent..   inte hållt på med någon bil efter typ 2008 som haft en vanlig koppling till kompressorn..
Ganska säker på att min D3 -11 som jag hade förut hade magnetkoppling, men jag kan ju minnas fel. Får kika på min -12 ikväll... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
13 950 Inlägg
29 juni 2023
#12
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:
På beskrivningen låter det ju exakt som när magnetkopplingen måste shimsas. Är du säker på att det är korrekt gjort och att magnetkopplingen verkligen fungerar som den ska?
låter helt otroligt att volvo kör med magnetkoppling fortfarande..  så sent..   inte hållt på med någon bil efter typ 2008 som haft en vanlig koppling till kompressorn..
Ganska säker på att min D3 -11 som jag hade förut hade magnetkoppling, men jag kan ju minnas fel. Får kika på min -12 ikväll... smile
märkligt att volvo fortsatte med det..   sen vad som är bäst eller sämst låter jag vara osagt..    vw snurrar ju alltid men har en avlastningsventil som pyser förbi allt istället så ingen kyla görs..

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
17 865 Inlägg
29 juni 2023
#13
märkligt att volvo fortsatte med det..   sen vad som är bäst eller sämst låter jag vara osagt..    vw snurrar ju alltid men har en avlastningsventil som pyser förbi allt istället så ingen kyla görs..
Ja Growe.
Frågan är intressant med för frågor om AC lär vi få se hela sommaren när det blir varmt och soligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

762 Inlägg
30 juni 2023
Trådstartare
#14
Mossan1 skrev:
Om en AC firma anser att trycken (dvs hög resp låg när den går) är OK så är det nog inte mediabrist eller dålig komoressor.
Det var ett tag sedan jag gjorde kollen men vid närmare eftertanke så kanske de sa att kompressorn var dålig.. roll Men man blundar ju gärna för de stora utgifterna om man klarar av att göra det själv. Men med tanke på att systemet är fullt med köldmedel så får man väl ta och lämna in bilen för byte.

Hybrid_ skrev:
Om en AC firma anser att trycken (dvs hög resp låg när den går) är OK så är det nog inte mediabrist eller dålig kompressor.
Ligger ju något i det. Men då borde ju inte kompressorn slå av efter en stund? Hur ser det ut under huven på dessa? Kommer man åt och känna på rören så de är fryskalla?
Det går att göra, men man får vara lite försiktig så att man inte kommer mot kylfläktarna eller multiremmen.

Brådhis skrev:
På beskrivningen låter det ju exakt som när magnetkopplingen måste shimsas. Är du säker på att det är korrekt gjort och att magnetkopplingen verkligen fungerar som den ska?
Det finns väl inte så många sätt att göra det på? Mäta spelet med bladmått, ta bort shims och kontrollera det nya spelet?  smile
Magnetkopplingen kollade jag och den verkade fungera bra. Kompressorn snurrade med AC påslagen och var stilla med AC avslagen. Vid detta tillfälle så kylde inte ACn alls utan verkade snarare pumpa ut varmluft.

När jag hade bilen inne på Volvo så kan de ha sagt att kompressorn faktiskt var dålig, med jag hoppades på att det var ett enklare (läs billigare) fel att åtgärda.  Med tanke på att jag kollat det mesta som går att kolla utan att tömma systemet så verkar, det inte bättre än att jag får lämna in bilen i alla fall.

Finns det ens någon evaporatortemperaturgivare som man kan byta på dessa? Jag letat efter info men hittar bara guider till P2 generationen av Volvo och inte P3. smile

MVH
Senast redigerat av Nickeboii (30 juni 2023)


3 Inlägg
2 juni
#15
NickeBoii

Vad blev ditt val vidare och har du några tips?

Sitter med ett identiskt problem på samma årsmodell?
Senast redigerat av Volvorullare (2 juni )

3 Inlägg
26 juli
#16
Även jag har identisk bil (2011, D3 V70) med identisk effekt (hög temp från AC). Även ett synsätt och viss kunskap att göra en hel del själv - men med kylkretsen är det svårt.

Men testade AC-felsökning hos Bilia i Nacka (2500kr ish). De sa att "Expansionsventilen" läcker och att den behöver bytas (9 000kr ish). Jag har nu så gjort - men valde en annan verkstad för bytet (5700kr, blev dock 7300kr... glömde begära offert).

Efter bytet är missljudet borta! De sa även att kylmedianivån var låg (700g, skulle vara på 800g eller liknande). MEN den kyller fortfarande för dåligt. Jag hade läst någonstans att Expansionsventilen kan orsaka missljud rakt kopplat till varvtalet (men låter ju konstigt).

Har ni här ovan erfarenheter och tips?


Sök