2061
Sök

Blinkers och positionsljus stjäl varandras funktion!!

60 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#1
Det enda fel som enligt besiktningen måste åtgärdas på min BMW X3 E83 kan jag inte fixa själv. Det lät enkelt men jag vet inte alls hur jag fixa det: När belysnings-reglaget vrids i läget positionsljus.

- Blinkers höger fram lyser med fast sken.

Positionsljuset på samma sida beter sig då såhär:

- Lyser ej.

Åtgärder som jag har utfört:

- Monterat nya lampor på alla fyra positioner: blinkers fram och positionsljus.
- Kontrollerat att inga säkringar är trasiga.

Blinkersfunktionen är det inget fel på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-1f9dd02e6f11148dbc20fd09ece233e4.jpg
Senast redigerat av Radare (21 augusti )

60 Inlägg
21 augusti
Trådstartare
#2
Slog mig just och undrar ifall detta kan ha med felet att göra:

Jag återmonterade nyligen blinkersen på vänster framskärm och den blinkar sådär osnyggt snabbt. Hmm....
Senast redigerat av Radare (21 augusti )

2 320 Inlägg
22 augusti
#3
Vissa bilar tänder blinkerslampan om P-ljuslampan är trasig som tillfällig ersättning.

Mät om du har ström till P-ljus på den sidan då jag tolkar ditt inlägg som att lampbyte inte löste felet.


* Voff voff *
10 405 Inlägg
22 augusti
#4
BMW har väl nå´n funktion som tänder blinkersen när positionsljuset går sönder har jag för mig? Så av någon anledning tror sannolikt bilen att positionsljuset inte fungerar. Mät och se var det finns ström och inte.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

60 Inlägg
22 augusti
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
BMW har väl nå´n funktion som tänder blinkersen när positionsljuset går sönder har jag för mig? Så av någon anledning tror sannolikt bilen att positionsljuset inte fungerar. Mät och se var det finns ström och inte.
Intressant! Värt att testa!

Of World
3 356 Inlägg
23 augusti
#6
Är det nya positionsljusen av led?
Det kan lura bilen att dom inte funkst. Rent av kanske av billigare sort vanliga?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

60 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#7
Presidento skrev:
Är det nya positionsljusen av led?
Nej, de är av vanlig glödtyp.

Men idag hade problemet löst sig av sig självt. Märkligt, men så blir det ibland, är min erfarenhet. Jag mätte och fick 14 komma någonting volt i lamphållaren till det positionsljus som inte lyste. Va, tänkte jag och satte i lampan och testade allting. Funkade plötsligt som det ska. Men den LED-ramp, som jag kopplat in 5 st LED-helljus på taket till (men med eget relä), lyste nu inte med helljusen. Kanske finns ett samband? Nåja, jag kommer genomföra efterkontroll hos besiktningen såhär och ta itu med LED-ramp och 5 st LED-helljus på taket därefter.
Senast redigerat av Radare (25 augusti )


Sök