2418
Sök

Mögel och svamp i bilsäten

5 Inlägg
28 augusti
Trådstartare
#1
Tjena! Har precis fått mig en kanonfin skinninredning till merca 210.
Problemet är att dom dels möglat (rengjort detta med apc och ångtvätt)
Det största problemet dock är att framsätena i bakkant har fått svamptillväxt, mittendelen av sätet är ju små små hål i på dessa skinnsäten (ska se om jag kan få upp en bild på ett sånt säte).
Pratat med 2 olika bilvårdsföretag som ena säger att antingen räcker de eller så får du kasta sätena, den andra sa alkalisk avfettning (om nu inte apc och ånga gjorde susen här med) har ju liksom fått dom synligt rena som bara den, men är rädd att svamptillväxten och alla skadliga saker den medför finns kvar i skumgummit.
Inte supernoga att allt försvinner, jag menar mögel finns överallt ändå, men har barn som ibland åker med i bilen så vill ha den så fräsch som möjligt.

Så vad tror ni, går det att få rent? Räcker det med apc och ånga, ska jag bara låta sätena stå i varmgarage några dagar, montera dom o köra med dom o låta ac torka ut dom?

Evigt tacksam för svar

Väl mött


442 Inlägg
28 augusti
#2
om du gogglar detta......mögliga skinnstolar bil......
så får du upp så mycket om detta att du knappt hinner läsa allt

5 Inlägg
28 augusti
Trådstartare
#3
doktorduett skrev:
om du gogglar detta......mögliga skinnstolar bil......
så får du upp så mycket om detta att du knappt hinner läsa allt
Googlat som en idiot och enda jag hittar är ?vanliga? skinnsäten där mögel sitter utanpå, nu är de ju ventilerade där det växer svamp, har du hittat något så dela gärna med dig?


Diagnostekniker
2 595 Inlägg
28 augusti
#4
Jag skulle nog ha ett plockat bort skinnet och blåst på dynorna med ättika.
Sedan skrubbat av möglet och sköljt av dynan.
Låt torka - sedan på med något som luktar godare än ättika.
Senast redigerat av Jesper328 (28 augusti )

Up the RA

5 Inlägg
28 augusti
Trådstartare
#5
Fick tips om ättika ja, och även ställa stolarna i direkt solljus över dagen så dom torkar, eller en ac


442 Inlägg
29 augusti
#6
det väl inte mer märkvärdigt för att dom är ventilerade
vart bor du ? bor du nära mej kan du få komma hit o få köra den en runda med ozon, jag har en sån
En ozongenerator är verksam mot dålig lukt, mögel, bakterier, allergener och andra skadlig mikroorganismer som oskadliggörs på några timmar. Genom att använda Ozoneair kan även lukter elimineras som fått fäste i ytor och material. Du blir av med inbitna lukter från exempelvis mögel, rök, urin och kemikalier
Senast redigerat av doktorduett (29 augusti )

839 Inlägg
29 augusti
#7
doktorduett skrev:
det väl inte mer märkvärdigt för att dom är ventilerade
vart bor du ? bor du nära mej kan du få komma hit o få köra den en runda med ozon, jag har en sån
En ozongenerator är verksam mot dålig lukt, mögel, bakterier, allergener och andra skadlig mikroorganismer som oskadliggörs på några timmar. Genom att använda Ozoneair kan även lukter elimineras som fått fäste i ytor och material. Du blir av med inbitna lukter från exempelvis mögel, rök, urin och kemikalier
Snällt av dig


Sök