2076
Sök

Hög förbrukning Audi a4 tdi. Egr fast samt trasig farthållare

94 Inlägg
9 september
Trådstartare
#1
Hejsan

Gäller en Audi a4 b8 2.0tdi -2014  177hk gått 14500 automatlåda och quattro

Köpte den för några veckor sen har lite kontakt med säljaren (företag som inte svara i telefon längre )
och ligger på ca 08-09 milen landsvägskörning förstår att quattro och automat lägger på lite men 0.9är lite väl högt
har dessutom fått fylla 2 l olja på 3 veckor utan något synligt läckage ingen rök från avgasröret heller.
  bilen verkar gå och starta helt okej tycker den är lite trött i det högre registret men har inte kört sådan innan.
-Inga felkoder eller lampor som lyser

  Farthållaren funkar inte heller den är helt död ingen lampa nada

Turbon och kamrem är nyligen
bytt av förra ägaren (firma)
Jag har bytt bränsle och luftfilter
Samt haft isär och rengjort insug och ventiler( fick bort kanske 90%av gunket var inte så blodigt) inkl spjäll
Rengort lmm och mapsensor

Bromsarna ligger inte på. Alla hjul kan snurra lätt.
Det enda jag kommer på är att egrskylarens bypass är fast i nedre läget (flärpen på sidan som är vacumstyrd)men kan detta orsaka hög förbrukning?  Har inte kommit åt att känna på själva ventilen men tar man av locket på egrventilen rör sig dreven o motorn lätt (sitter plastkugg runt en metallstång som inte snurrar med men vet inte om denär fast eller ej) .

Mvh
Senast redigerat av reebstyle (9 september )

469 Inlägg
10 september
#2
Nått är definitivt fel. Jag hade en A6 2013 med samma motor, på landsväg låg jag lätt i jämn fart på 0.5 - 0.6 i hundra, ofta lägre. En resa Stockholm - Västkusten t.o.r med mycket lokalt kört nere på västkusten, blev 0.5 i snitt på runt 140 mil

En väl fungerande quattro med 2 liters tdi ska inte dra mycket mer. Min nuvarande A6 2020 Avant m quattro ligger också gärna runt 0.5, på landsväg ofta under


Sök