2493
Sök

Ramper

31 Inlägg
torsdag 13:06
Trådstartare
#1
Hej!
Jag börjar bli lite trött på att hålla på med att hissa bilen upp och ned med en domkraft som inte lyfter tillräckligt högt och skulle vilja ha era åsikter om sådana här ramper. På ett vis känns de inte direkt säkra.  Men om de är osäkra borde de väl inte ens få säljas? ?

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … mp-604844/


3 649 Inlägg
torsdag 14:45
#2
Har dessa perfekt när man vill göra oljebyte

vw bubbla beetle barndoor splitbuss

842 Inlägg
torsdag 15:53
#3
Dom är ganska korta och branta
Min bil går inte att köra upp medMark frigång 140mm

7 349 Inlägg
torsdag 15:54
#4
Olika beteende beroende på underlag.
På gräsmatta kan de tippa åt sidan eller framåt.
På garagegolv hasar de framför framhjulen på en bakhjulsdriven bil = passar bäst ihop med en 4x4-bil.
På de flesta bilar är ramperna för höga för att kunna placeras framför bakhjulen(under bilen).
Min erfarenhet av mer än 20 års erfarenhet av (Biltemas) ramper.
Vet inte om JULA´s ramper är kraftigare än Biltema´s dito, men Biltemas deformeras något av t ex en Land Rover Defender.
Personligen gör jag, i vissa fall, som så att jag höjer bilen med garagedomkraft och placerar ramperna under däcken.

31 Inlägg
torsdag 18:25
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Olika beteende beroende på underlag.
På gräsmatta kan de tippa åt sidan eller framåt.
På garagegolv hasar de framför framhjulen på en bakhjulsdriven bil = passar bäst ihop med en 4x4-bil.
På de flesta bilar är ramperna för höga för att kunna placeras framför bakhjulen(under bilen).
Min erfarenhet av mer än 20 års erfarenhet av (Biltemas) ramper.
Vet inte om JULA´s ramper är kraftigare än Biltema´s dito, men Biltemas deformeras något av t ex en Land Rover Defender.
Personligen gör jag, i vissa fall, som så att jag höjer bilen med garagedomkraft och placerar ramperna under däcken.
Då försvinner ju meningen med att köpa dem utan då är det lika bra att fortsätta som jag gör nu med domkraft och pallbock. ?


6 010 Inlägg
torsdag 18:35
#6
Brorsan och jag har såna fast köpta på Biltema ! Funkar perfekt till våra Audi 100 Avanter på asfalt resp stenplattunderlag ... Men jag använder nästan aldrig ramperna  utan kör med liten domkraft vid oljebyten. Vill jag höja bilen mer så använder jag en 3 tons Bacho domkraft. Men ibland funkar de bra som nu i helgen då jag bytte ramlager och vevstakslager på min 35 år gamla Audi 100 avant 2,0E ...helt i onödan, då felet var ett annat...


3 649 Inlägg
torsdag 19:07
#7
Muskelbil skrev:
Dom är ganska korta och branta
Min bil går inte att köra upp medMark frigång 140mm
Ja lägger ut träklossar innan så låga bilar kommer upp

vw bubbla beetle barndoor splitbuss

Forummoderator
17 885 Inlägg
torsdag 19:28
#8

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 122 Inlägg
torsdag 20:07
#9
Jag har sådana från tiden innan billyften.  Kapade tjocka och breda brädor och gjorde som ramper till rampen.
Då kan man köra upp även en modern bil.

Förutsatt att underlaget är stadigt och bilen inte kan komma i rullning är dom ju säkra.

Jag använder dom ibland än. Om jag har en annan på lyften.
Tillsammans med en montörvagn funkar det hjälpligt, även om lyften är en helt annan dimension.
Senast redigerat av Mossan1 (torsdag 20:09)

Diagnostekniker
2 599 Inlägg
torsdag 20:18
#10
https://verktygsboden.se/garage-verksta … gJ9MfD_BwE

Var inne på dessa ett tag.
?Vanliga? ramper ifrån Biltema och Jula ger jag inte mycket för, utan har istället tillverkat ett par egna.
De egentillverkade används typ aldrig, blir oftast domkraft och pallbock om jag inte skruvar på jobbet av en enkel anledning;

På den tiden det tar att rikta in ett par ramper och köra upp så har jag med domkraft och pallbockar redan fått upp bilen.
Och jag litar mer på pallbockar än ett par ramper i kinastål, även om jag aldrig krälar under bilar.
Senast redigerat av Jesper328 (torsdag 20:19)

Up the RA

519 Inlägg
torsdag 20:21
#11
med två träreglar så fungerar dom bra även till låga bilar och lägger man dom en bit på upp på rampen så glider dom inte iväg.

842 Inlägg
fredag 00:19
#12
Dr_snuggels skrev:
Muskelbil skrev:
Dom är ganska korta och branta
Min bil går inte att köra upp medMark frigång 140mm
Ja lägger ut träklossar innan så låga bilar kommer upp
Mossan1 skrev:
Jag har sådana från tiden innan billyften.  Kapade tjocka och breda brädor och gjorde som ramper till rampen.
Då kan man köra upp även en modern bil.

Förutsatt att underlaget är stadigt och bilen inte kan komma i rullning är dom ju säkra.

Jag använder dom ibland än. Om jag har en annan på lyften.
Tillsammans med en montörvagn funkar det hjälpligt, även om lyften är en helt annan dimension.
dan-kristian skrev:
med två träreglar så fungerar dom bra även till låga bilar och lägger man dom en bit på upp på rampen så glider dom inte iväg.
Då bygger jag helldre egna ramper en att hålla på med bräder eller klossar
Jag köper inte något som inte fungerar
Varför gör tillverkare inte ramper som fungerar för vanluga personbilar ?? De där går knappt att Andvände till en saab96 med hög markfrigång och kort över häng

Gjorda för cykelhjul
200mm !! En V70II har minst 205 bredd
Senast redigerat av Muskelbil (fredag 00:22)

283 Inlägg
fredag 05:44
#13
Muskelbil skrev:
Dom är ganska korta och branta
Min bil går inte att köra upp medMark frigång 140mm
Samma problem med mina ramper, irriterande så de används knappt. Man skulle behöva lägga några 2x10 framför att förlänga de me.

Professionell nybilshatare

444 Inlägg
fredag 07:57
#14
jag hade såna för många år sen, jävla mög. nästan omöjligt att köra upp på dom, dom kasar gärna fram för hjulen
nästan omöjliga att köra upp på

* Voff voff *
10 416 Inlägg
fredag 09:02
#15
doktorduett skrev:
jag hade såna för många år sen, jävla mög. nästan omöjligt att köra upp på dom, dom kasar gärna fram för hjulen
nästan omöjliga att köra upp på
När jag använt ramper har jag alltid tagit en plankbit och lagt så den vilar på tex första tvärgående pinnen. Då kommer bilen upp lite och tar inte i och rampen står helt still när du kör upp.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

283 Inlägg
fredag 10:57
#16
De bästa ramperna känns som de man skruvar ihop själv av 2x10 eller 2x12or, långa och gärna tillverkade så man kan skruva ihop båda två, då blir de också säkrare mot att tippa över om det är en del. Marknaden verkar inte här ha nånting bra, känns som nästa steg är en rejäl halldomkraft med pallpockar, följt av en lyft eller smörjgrop.

Professionell nybilshatare

31 Inlägg
fredag 17:50
Trådstartare
#17
Muskelbil skrev:
Dr_snuggels skrev:
Muskelbil skrev:
Dom är ganska korta och branta
Min bil går inte att köra upp medMark frigång 140mm
Ja lägger ut träklossar innan så låga bilar kommer upp
Mossan1 skrev:
Jag har sådana från tiden innan billyften.  Kapade tjocka och breda brädor och gjorde som ramper till rampen.
Då kan man köra upp även en modern bil.

Förutsatt att underlaget är stadigt och bilen inte kan komma i rullning är dom ju säkra.

Jag använder dom ibland än. Om jag har en annan på lyften.
Tillsammans med en montörvagn funkar det hjälpligt, även om lyften är en helt annan dimension.
dan-kristian skrev:
med två träreglar så fungerar dom bra även till låga bilar och lägger man dom en bit på upp på rampen så glider dom inte iväg.
Då bygger jag helldre egna ramper en att hålla på med bräder eller klossar
Jag köper inte något som inte fungerar
Varför gör tillverkare inte ramper som fungerar för vanluga personbilar ?? De där går knappt att Andvände till en saab96 med hög markfrigång och kort över häng

Gjorda för cykelhjul
200mm !! En V70II har minst 205 bredd
Jag har även en SAAB 9-3 AERO OG som jag har lite arbeten under på som ett avgasklammer som ska bytas och sedan ska jag byta slang-rörkombinationen som sotter mellan matarledningen på pumpen till röret ned still själva styrsevon då den slangen läcker. Så jag måste under den bilen. ^^ På min V4 funkar garagedomkraften fint men jag tar mig inte riktigt under min 9-3a med den.



Sök